• Anonym (min fru är bara mamma)

Få min fru att vara kvinna igen

Hjälp en ledsen och frustrarad man att väcka kvinnan i min fru igen. Och nej, detta är inte ytterligare ett inlägg om att jag som man önskar mer sex i min relation. Samlivet och finns där, tyvärr ofta kopplat tjat om fler barn, vi har 3 i nuläget. 

Min fru har sedan vi fått barn tagit sig an mamma-rollen på heltid. Det gick bra när barnen var små och behövde oss mer, men nu är de i yngre skolåldern och hela hennes identitet är att vara mamma. Hennes fritidsintressen är barnen, barnen och du gissade rätt ... barnen. Hon arbetar bara 50% då hon vill vara hemma mer (jag sätter undan till hennes pension för att kompensera bortfallet).

Det har gått så långt att hon inte vill vara ifrån dem ens över en natt. Hon fick en spa-weekend av mig i födelsedagspresent och såg frågade ut "Då får du åka själv för jag är inte ifrån barnen över natt, det vet du!".

Vi har världens bästa föräldrar som också undrar över varför de inte får ha barnen mer än några timmar här och där. Senaste tiden har jag varit brutalt ärlig och sagt att det är pga min fru inte vill vara ifrån dem. Nu när de är äldre väntas skollov osv och det är inte alltid vi kan vara lediga. Men frugans lösning på det hela är fler barn så att hon kan vara föräldraledig igen eller att bli hemmafru. Vilket ekonomiskt skulle gå på min lön men jag tror inte på det konceptet,

Det hela tog musten ur mig igår kväll då frugan glatt ville ha kärlek. När hon fått mig som mest upprymd så viskar hon i mitt öra "Jag vill känna dig komma djupt i mig, låt mig ge dig en bebis till!". Jag slaknade direkt och vi hamnade i en livlig diskussion efter. Hon känner sig inte klar med barn och vill helst ha flera stycken till. Jag är nöjd med våra underbara tre och ser fram emot tiden då barnen börjar bli lite större och självständigare. Jag längtar efter middagar där man kan ha en vuxen konversation, att kunna åka till Ikea ensamma eller planera resor med vuxet innehåll. 

Hjälp mig, hur hjälper jag min fru att hitta tillbaka till sig själv som kvinna och inte bara mamma, och hur ska jag bemöta hennes ständiga barnlängtan? 

• Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen
  • Familjesus

Jag tror att det skulle vara bra för er att gå i parterapi, men även för henne enskild terapi. Hon måste acceptera att det inte blir fler barn (iaf med dig) och även försöka hitta ett rimligt förhållningssätt till föräldraskapet. Hon säger att terapi inte kommer ändra hennes inställning, men hon behöver stöd i att accePetra läget, för det kommer ju inte att ändras.

Hon låter väldigt kontrollerande och faktiskt lite osund. Barnen kommer ju att bli mer och mer självständiga och det kan knäcka henne helt när hon inte behövs på samma sätt. Risken är också att barnen inte får utrymme att utvecklas till självständiga individer.

Du skriver att hon fått kompromissa, men när det gäller barn måste det alltid vara den som inte vill ha fler som har företräde. Hennes val i så fall är ju att hitta någon annan att skaffa fler barn med (och träffa sina befintliga barn varannan vecka).

• Dexter dot com
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 14:13:16 följande:
    Ja hon vet det, jag har varit tydlig. Och i ett sådant samtal kom skilsmässa upp, med motargumentet att hon älskar mig OCH vill inte leva utan barnen varannan vecka. Hon vill inte ens vara ifrån barnen en natt Gråter 

Vi har åkt iväg ett par timmar här och där. Men hon kollar telefonen hela tiden, ringer barnvakten, pratar bara om barnen osv. Hon släpper inte mamma-rollen en sekund. 
    Tror du behöver ta upp det igen då hon trots att hon vet vart du står fortsätter att prata om fler barn och du till och med tror att hon kanske blir gravid ändå mot din vilja. Personligen tycker jag du ska sterilisera dig och så får ni ta det därifrån. I sådana här situationer är ju familjeterapi utmärkt och även enskild terapi för henne för att hon ska få hjälp att både släppa kontrollen om barnen och hitta sig själv.
  • Anonym (Maria)

Du får ju vara tydlig med att du inte vill ha fler barn. Börja där.

• Anonym (Eh va?)
    cosinus skrev 2024-10-09 13:28:09 följande:

Det handlar inte så mycket om att hon ska hitta kvinnan i sig själv som att hon måste hitta igen sig själv i sig själv. Vad hon vill själv som inte är upphängt på barnen.

Men det är ju strunt samma hur man benämner det.

Vad är det hon flyr ifrån? Det är den frågan jag skulle ställa mig. Vill hon ens åka iväg med dig och göra saker? Trivs hon i erat äktenskap? Och då menar jag inte som mamma och pappa utan som par. För om man man inte trivs där man är så är det jätteeffektivt att sysselsätta sig med att gå all in i barnen. Man både flyr sin verklighet och man vinner bästa-mamman-i-världen-poäng. Man kan liksom inte kritiseras.

Det är en sak att få en familj att funka om man har så många små barn att allt sköts på autopilot och måsten. En helt annan sak när man ska börja fundera på vad man egentligen vill.

Ask me how I know...

Det behöver inte vara så att hon flyr ifrån något eller bero på en dålig relation.
    Bara för att det var så för dig behöver det inte vara så för alla andra.

Är barnen små så är det väl heller inte så konstigt eftersom de inte klarar sig själva på samma sätt som äldre barn gör. Jag har svårt att se problemet i en engagerad förälder.

Själv växte jag upp med två föräldrar som visade kärlek till varandra men som även var väldigt engagerade i oss barn, och vi gjorde allt tillsammans som familj. 
  • Anonym (Finns det nåt mera)

Om man blir så tvungen att alltid ha kontroll på sina barn så kanske det ligger nåt mera bakom. Är hon rädd för att lämna dem ifrån sig till barnvakter? Känner hon sig som en dålig förälder i så fall, eller har får hon katastroftankar när dom lämnas bort? Risken med att vara för mycket förälder är väl att man i det långa loppet tappar bort sig själv och sina egna behov. Barnen kommer ju växa upp och då tror jag man behöver frigöra sig lite grann från dem under tiden det pågår. Annars kan det nog bli depression lite senare. Och sen är det väl också bra för barnen att frigöra sig från föräldrarna och se lite annat (som att hälsa på och sova över hos mor- eller farföräldrar). 

• Anonym (Maria)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 13:37:04 följande:
    Tack för ditt svar, uppskattar det. 

Hon säger att hon är lycklig och är bra på att visa det också. Men hon vill inte lämna barnen, det är som att hon har kontrollbehov eller att hon är beroende av dom. Som du säger, hon är sååå inställd på att vara den perfekta mamman. Och dessutom den här besattheten av att hon vill ha fler barn. 

Helt ärligt så är jag rädd att hon ska "lura" till sig en graviditet. Hon har spiral nu, men den kan man väl ta ut och jag skulle aldrig veta. Har sagt till henne att jag vill sterilisera mig, men då fick hon panik så har inte vågat ta upp det igen. Men som det är nu så vågar jag knappt ha sex med henne. 
    Det är din kropp som du gör vad du vill med.

Och i värsta fall kan man väl reversera det? Men det får man tänka på när ni är överens om fler barn. Men som det är nu vill du inte och då får du ta ditt ansvar för det. Jag skulle göra det utan att tveka. Om du vet var du står så har du inte lurat henne heller. Du behöver inte tala om det en gång till.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-09 14:38:19 följande:
    Det är din kropp som du gör vad du vill med.

Och i värsta fall kan man väl reversera det? Men det får man tänka på när ni är överens om fler barn. Men som det är nu vill du inte och då får du ta ditt ansvar för det. Jag skulle göra det utan att tveka. Om du vet var du står så har du inte lurat henne heller. Du behöver inte tala om det en gång till.
    Om HON vet var du står, ska det stå.

Och det är väl utmärkt att sterilisera sig nu när spiralen måste bytas snart. Men egentligen måste du inte säga något en gång till. Man skaffar inte barn mot den andres vilja så om hon skulle strunta i skydd nu medan hon låter dig tro att hon är skyddad så vad ska hon göra? Det är ju inte så att hon kan börja diskutera varför det inte blir några barn, om hon sagt till dig att hon är skyddad. Som sagt jag skulle i din sits sterilisera mig utan att tveka.
  • Anonym (Granbarr)

Har hon överhuvudtaget några andra intressen och hur har hon det med vänner?  Barnen är ändå så pass stora att det finns tid över till annat . Vad gör hon tex när du själv tillbringar tid med barnen? 

Kan ju också vara så att gå upp helt i barnen kompenserar en viss ensamhet, dåligt självförtroende och åldersnoja . 

Hur är hon i övrigt?  Kreativ?  Påläst? Finns det kanske outnyttjade resurser hos henne som nånstans pyser ut lite osunt kring barnen ?  Vill hon känna sig engagerad och nyttig och använda hjärnan  kanske det egentligen borde vara bättre att gå upp i arbetstid istället för tvärtom?  Ledig tid skulle kunna spenderas på en kvällskurs eller gymmet? 

Jag känner att det vore en idé att faktiskt utmana henne lite och ställa krav på henne.  

Just nu känns det som att du kompromissar om allt medan hon glassar runt och leker Hollywoodfru med noll krav. 

Anonym (Finns det nåt mera) skrev 2024-10-09 14:38:05 följande:

Om man blir så tvungen att alltid ha kontroll på sina barn så kanske det ligger nåt mera bakom. Är hon rädd för att lämna dem ifrån sig till barnvakter? Känner hon sig som en dålig förälder i så fall, eller har får hon katastroftankar när dom lämnas bort? Risken med att vara för mycket förälder är väl att man i det långa loppet tappar bort sig själv och sina egna behov. Barnen kommer ju växa upp och då tror jag man behöver frigöra sig lite grann från dem under tiden det pågår. Annars kan det nog bli depression lite senare. Och sen är det väl också bra för barnen att frigöra sig från föräldrarna och se lite annat (som att hälsa på och sova över hos mor- eller farföräldrar). 

Tror det mest handlar om kontroll. Vi har pratat om det och hennes argument är:

"Barnen är bara små en gång i livet. Jag skaffade inte barn för att lämna bort dom. Ingen känner våra barn så bra som jag gör. Barnen ska veta att de alltid är prioriterade framför allting annat!"

Samtidigt har vi båda föräldrar som längtar efter att få bygga relationer med våra barn, och barn som gärna vill sova över hos sina mor- och farföräldrar, men frugan säger nej. Det blir svårare och svårare för henne då barnen är äldre. 

Kan ni fatta att hon och jag inte tillbringat EN ENDA natt tillsammans utan att barnen varit i samma hus!? Hon väljer att stanna hemma om aktiviteten innebär att barn inte kan delta (tex bröllop). Vid ett bröllop hade vi min mamma med, men frugan gick till hotellet titt som tätt för att kolla till dom och gick hem klockan 21 för att natta och själv sova. 

Hon är en fantastisk mamma. Bara önskar att få se en glimt av den kvinna hon en gång var. 
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-10-09 14:49:39 följande:

Har hon överhuvudtaget några andra intressen och hur har hon det med vänner?  Barnen är ändå så pass stora att det finns tid över till annat . Vad gör hon tex när du själv tillbringar tid med barnen? 

Kan ju också vara så att gå upp helt i barnen kompenserar en viss ensamhet, dåligt självförtroende och åldersnoja . 

Hur är hon i övrigt?  Kreativ?  Påläst? Finns det kanske outnyttjade resurser hos henne som nånstans pyser ut lite osunt kring barnen ?  Vill hon känna sig engagerad och nyttig och använda hjärnan  kanske det egentligen borde vara bättre att gå upp i arbetstid istället för tvärtom?  Ledig tid skulle kunna spenderas på en kvällskurs eller gymmet? 

Jag känner att det vore en idé att faktiskt utmana henne lite och ställa krav på henne.  

Just nu känns det som att du kompromissar om allt medan hon glassar runt och leker Hollywoodfru med noll krav. 

Hon har ett fåtal nära vänner, de umgås främst tillsammans med barnen. Någon gång per år ses de utan barn, men frugan kommer alltid hem tidigt på kvällen. Försökt peppa henne att stanna ute länge eller checka in på hotell men det vill hon inte. När jag är själv med barnen så hör hon inte av sig lika mycket som när vi har andra barnvakter. 

Hon är en perfektionist och extremt kreativ. Men får utlopp av det i både sitt arbete och här hemma. Det enda jag kan se skulle kunna vara osunt är just hennes kontrollbehov och att allt ska vara så perfekt. Hon upplevs inte stressad eller överarbetad. Hon har gott om tid för återhämtning och tar sig den tiden. 

Tycker om din idé att ställa krav och utmana henne. Hur tänker du då? Några idéer?
Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen