• Anonym (min fru är bara mamma)

Få min fru att vara kvinna igen

Hjälp en ledsen och frustrarad man att väcka kvinnan i min fru igen. Och nej, detta är inte ytterligare ett inlägg om att jag som man önskar mer sex i min relation. Samlivet och finns där, tyvärr ofta kopplat tjat om fler barn, vi har 3 i nuläget. 

Min fru har sedan vi fått barn tagit sig an mamma-rollen på heltid. Det gick bra när barnen var små och behövde oss mer, men nu är de i yngre skolåldern och hela hennes identitet är att vara mamma. Hennes fritidsintressen är barnen, barnen och du gissade rätt ... barnen. Hon arbetar bara 50% då hon vill vara hemma mer (jag sätter undan till hennes pension för att kompensera bortfallet).

Det har gått så långt att hon inte vill vara ifrån dem ens över en natt. Hon fick en spa-weekend av mig i födelsedagspresent och såg frågade ut "Då får du åka själv för jag är inte ifrån barnen över natt, det vet du!".

Vi har världens bästa föräldrar som också undrar över varför de inte får ha barnen mer än några timmar här och där. Senaste tiden har jag varit brutalt ärlig och sagt att det är pga min fru inte vill vara ifrån dem. Nu när de är äldre väntas skollov osv och det är inte alltid vi kan vara lediga. Men frugans lösning på det hela är fler barn så att hon kan vara föräldraledig igen eller att bli hemmafru. Vilket ekonomiskt skulle gå på min lön men jag tror inte på det konceptet,

Det hela tog musten ur mig igår kväll då frugan glatt ville ha kärlek. När hon fått mig som mest upprymd så viskar hon i mitt öra "Jag vill känna dig komma djupt i mig, låt mig ge dig en bebis till!". Jag slaknade direkt och vi hamnade i en livlig diskussion efter. Hon känner sig inte klar med barn och vill helst ha flera stycken till. Jag är nöjd med våra underbara tre och ser fram emot tiden då barnen börjar bli lite större och självständigare. Jag längtar efter middagar där man kan ha en vuxen konversation, att kunna åka till Ikea ensamma eller planera resor med vuxet innehåll. 

Hjälp mig, hur hjälper jag min fru att hitta tillbaka till sig själv som kvinna och inte bara mamma, och hur ska jag bemöta hennes ständiga barnlängtan? 

• Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen
  • Ascendere
    Anonym (Eh va?) skrev 2024-10-09 16:51:22 följande:
    Det var det dummaste jag läst. Det tycker jag inte alls att det låter som, tvärtom. På vilket sätt skulle det skada barn att ha en engagerad förälder som vill spendera tid med dem? Barnen är dessutom yngre som jag förstått det och klarar sig inte själva.

Sedan får vi tänka på att det här är skriver ur pappans perspektiv och han spenderar kanske aldrig någon tid med barnen så att hon känner att hon måste ta allt ansvar. 
    Han skriver att han spenderar nästan all tid med famlijen och är engagerad i hobbies mm. 
  • Anonym (Nyseparerad)

Jag är nyseparerad från mina barns pappa som jobbat hemifrån sedan pandemin och innan dess även då hade ett väldigt fritt jobb. Detta har gjort att våra barn, mellanstatieålder, nu tycker att omställningen varit jobbig då den inneburit att de behöver ta mer ansvar i form av att ta sig till och från skolan, ta sig till träningen själva, ordna med mellis, ha koll på läxor etc. De har klarat det bra men ibland, speciellt i samband med träning, kommer det att det är så jobbigt etc. 

De har sovit borta två gånger, en natt hos en kompis och sen en helg på ett läger. De har aldrig fått sova hos mormor (farmor har vi ingen kontakt med). 

De har missat så mycket saker som de flesta barn gör pga deras pappas ovilja att släppa iväg sina barn vilket gör att de känner sig lite konstiga på så vis. 

Det är inget fel i att vilja vara med sina barn men man behöver träna på att släppa taget också. 

• Anonym (Eh va?)
    Jemp skrev 2024-10-09 16:38:26 följande:

Jag håller inte riktigt med. Självklart är det ts beslut! Och självklart ska han inte skaffa fler barn mot sin vilja.
    Däremot är det rimligt med gemensam diskussion när man är i ett förhållande. Att ha diskuterat det en gång för två år sen och sen inte mer gör att jag tror risken är stor att det skulle ses som ett svek. 
    Så jag skulle säga att ta upp det igen innan operation. Inte för att hennes godkännande behövs, men acceptans vore bra. Kanske behöver hon bli ledsen, men det är faktiskt inte farligt. Kanske t.o.m. något de kan hantera ihop? 

För ts info håller de flesta hormonspiralen 5 år. Vissa 3. Jag känner inte till nån som håller längre, men det är inte omöjligt.

+1
  • Anonym (Maria)
    Jemp skrev 2024-10-09 16:38:26 följande:

Jag håller inte riktigt med. Självklart är det ts beslut! Och självklart ska han inte skaffa fler barn mot sin vilja.
    Däremot är det rimligt med gemensam diskussion när man är i ett förhållande. Att ha diskuterat det en gång för två år sen och sen inte mer gör att jag tror risken är stor att det skulle ses som ett svek. 
    Så jag skulle säga att ta upp det igen innan operation. Inte för att hennes godkännande behövs, men acceptans vore bra. Kanske behöver hon bli ledsen, men det är faktiskt inte farligt. Kanske t.o.m. något de kan hantera ihop? 

För ts info håller de flesta hormonspiralen 5 år. Vissa 3. Jag känner inte till nån som håller längre, men det är inte omöjligt.

Visst då kan hon gråta och hota så att han inte gör det ändå
  • Anonym (Eh va?)
    Ascendere skrev 2024-10-09 16:54:58 följande:
    Han skriver att han spenderar nästan all tid med famlijen och är engagerad i hobbies mm. 
    Men då är han ju precis som mamman, så vad är problemet? Att hon inte vill gå på spa och ha egentid? 
  • Tom Araya
    Anonym (Eh va?) skrev 2024-10-09 16:51:22 följande:
    Det var det dummaste jag läst. Det tycker jag inte alls att det låter som, tvärtom. På vilket sätt skulle det skada barn att ha en engagerad förälder som vill spendera tid med dem? Barnen är dessutom yngre som jag förstått det och klarar sig inte själva.

Sedan får vi tänka på att det här är skriver ur pappans perspektiv och han spenderar kanske aldrig någon tid med barnen så att hon känner att hon måste ta allt ansvar. 
    Det framgår väl rätt tydligt av trådstarten!?
    Mamman vill spendera all tid med barnen och inte ens vara ifrån dem en natt.
    Hon hämmar både sitt eget och barnens liv och utveckling. Livet måste väl få innehålla mer än att bara vara hemma med varandra!?
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Eh va?) skrev 2024-10-09 17:04:35 följande:
    Men då är han ju precis som mamman, så vad är problemet? Att hon inte vill gå på spa och ha egentid? 
    Hon hindrar bland annat barnen att spendera tid med farmor och farfar tack vare sitt osunda kontrollbehov. Hon sitter klistrad på barnen 24/7 . Barnen vill träffa farmor ,nej säger mamman. Inte ens ett par timmar. 
  • Core
    Anonym (Signe) skrev 2024-10-09 15:21:07 följande:
    Man skaffar väl en man för att vara med honom och ha en vuxenrelation. Är det bara barn man vill ha, så finns insemination. 

Bland det dummaste jag läst. 
    Tänkte kritisera ditt inlägg, men förstår poängen du gjorde.

Jag skulle säga att ni behöver driva diskussionen till ett avslut, ett beslut. Att låta det ligga i luften som en öppen fråga kommer bara att skada alla inblandade, och familjerelationen.

Är det så att din ställning är att vill hon ha fler barn så får hon skaffa det med någon annan, så måste du vara tydlig med det och stå för ditt ord. För samtidigt som hon måste respektera att det är stopp för dig, måste ju du också respektera om hon vill gå vidare.

Jag var i hennes situation, vi har två barn och jag ville ha en till. Hon sa bara att det får du lösa med någon annan isåfall 🤷🏻?♀️

Det innebar för mig att jag accepterade läget och fokuserar på den familj vi byggt istället för ett till barn
  • Anonym (Eh va?)
    Tom Araya skrev 2024-10-09 17:12:07 följande:
    Det framgår väl rätt tydligt av trådstarten!?
    Mamman vill spendera all tid med barnen och inte ens vara ifrån dem en natt.
    Hon hämmar både sitt eget och barnens liv och utveckling. Livet måste väl få innehålla mer än att bara vara hemma med varandra!?
    Jag har svårt att tro att de bara är hemma hela tiden och barnen är yngre så det är väl inte så vanligt att sova borta då. Det finns ingenting som tyder på att mamman hämmar barnens utveckling utifrån det ts skrivit. Otroligt vad mycket dumheter som skrivs av de som inte själva inte ens har barn
  • Anonym (Eh va?)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-10-09 17:13:19 följande:
    Hon hindrar bland annat barnen att spendera tid med farmor och farfar tack vare sitt osunda kontrollbehov. Hon sitter klistrad på barnen 24/7 . Barnen vill träffa farmor ,nej säger mamman. Inte ens ett par timmar. 
    Vart har ts skrivit det? 
Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen