Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Få min fru att vara kvinna igen

Du får ju vara tydlig med att du inte vill ha fler barn. Börja där.

• Anonym (Maria)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 13:37:04 följande:
    Tack för ditt svar, uppskattar det. 

Hon säger att hon är lycklig och är bra på att visa det också. Men hon vill inte lämna barnen, det är som att hon har kontrollbehov eller att hon är beroende av dom. Som du säger, hon är sååå inställd på att vara den perfekta mamman. Och dessutom den här besattheten av att hon vill ha fler barn. 

Helt ärligt så är jag rädd att hon ska "lura" till sig en graviditet. Hon har spiral nu, men den kan man väl ta ut och jag skulle aldrig veta. Har sagt till henne att jag vill sterilisera mig, men då fick hon panik så har inte vågat ta upp det igen. Men som det är nu så vågar jag knappt ha sex med henne. 
    Det är din kropp som du gör vad du vill med.

Och i värsta fall kan man väl reversera det? Men det får man tänka på när ni är överens om fler barn. Men som det är nu vill du inte och då får du ta ditt ansvar för det. Jag skulle göra det utan att tveka. Om du vet var du står så har du inte lurat henne heller. Du behöver inte tala om det en gång till.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-09 14:38:19 följande:
    Det är din kropp som du gör vad du vill med.

Och i värsta fall kan man väl reversera det? Men det får man tänka på när ni är överens om fler barn. Men som det är nu vill du inte och då får du ta ditt ansvar för det. Jag skulle göra det utan att tveka. Om du vet var du står så har du inte lurat henne heller. Du behöver inte tala om det en gång till.
    Om HON vet var du står, ska det stå.

Och det är väl utmärkt att sterilisera sig nu när spiralen måste bytas snart. Men egentligen måste du inte säga något en gång till. Man skaffar inte barn mot den andres vilja så om hon skulle strunta i skydd nu medan hon låter dig tro att hon är skyddad så vad ska hon göra? Det är ju inte så att hon kan börja diskutera varför det inte blir några barn, om hon sagt till dig att hon är skyddad. Som sagt jag skulle i din sits sterilisera mig utan att tveka.
  • Anonym (Maria)
    Jemp skrev 2024-10-09 16:38:26 följande:

Jag håller inte riktigt med. Självklart är det ts beslut! Och självklart ska han inte skaffa fler barn mot sin vilja.
    Däremot är det rimligt med gemensam diskussion när man är i ett förhållande. Att ha diskuterat det en gång för två år sen och sen inte mer gör att jag tror risken är stor att det skulle ses som ett svek. 
    Så jag skulle säga att ta upp det igen innan operation. Inte för att hennes godkännande behövs, men acceptans vore bra. Kanske behöver hon bli ledsen, men det är faktiskt inte farligt. Kanske t.o.m. något de kan hantera ihop? 

För ts info håller de flesta hormonspiralen 5 år. Vissa 3. Jag känner inte till nån som håller längre, men det är inte omöjligt.

Visst då kan hon gråta och hota så att han inte gör det ändå
  • Anonym (Maria)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-10 09:01:17 följande:

Tack så jätte mycket för alla era svar, ni gav mig pepp att ta upp detta med frun igår kväll. Vill förtydliga att våra barn inte är supersmå, 10, 8 och 6 år. 

Jag tog en ny infallsvinkel i dialogen, ur barnens perspektiv. Att vi som föräldrar också har ett ansvar att hjälpa dem bli självständiga och få utveckla relationer utanför vår kärnfamilj. Jag sa att hon är en fantastisk mamma och att jag längtar efter att få tillbringa mer tid tillsammans med henne för att stärka vår relation till varandra i våra roller som man och hustru. 

Hon blev först väldigt arg och ledsen, men vek sig och gick med på att låta barnen sova borta en natt då och då OM barnen själva vill.

Tyvärr kom hon med ett krav/motargument. Att hon nu kompromissar och att jag då bör göra detsamma, hon vill verkligen ha ännu ett barn tillsammans med mig. Hon säger att hela hennes kropp värker efter att få vara gravid och få ett barn till. En liten sladdis som hon kallar det. Hon vet att jag inte vill och hon vill absolut inte få ett barn till bara för att (läs med någon annan) utan hon vill att vi ska gå igenom det tillsammans en gång till. Hon sa att om jag gör detta för henne så stöttar hon mitt beslut angående sterilisering. 

Jag lovade att tänka på saken och vi ska prata på lördag då vi har barnvakt några timmar mitt på dagen (mitt i en köksrenovering så vi ska måla matsalen).

Det blir ett bra samtal överlag, men jag är väldigt förvirrad just nu Rynkar på näsan

Så för att hon ska låta barnen göra normala sunda saker som är helt rimliga och för DERAS bästa, inte för din, så är kravet att ni ska skaffa ett barn som du inte vill ha. Hon verkar väldigt självisk och manipulativ. Inte konstigt du känner dig förvirrad
  • Anonym (Maria)

Och nej kroppen värker ingenting efter att bli gravid, det är hennes psyke och personliga själviska önskemål som påverkar det.

Det här är inga sunda grunder för att skaffa barn utan det är hon som utpressar dig till det både känslomässigt och med villkoret att bara då ska barnen få bygga sunda relationer och utvecklas.

Ett barn ska vara önskat av båda och inte framtvingat 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Signe) skrev 2024-10-10 09:11:27 följande:
    Herregud, gå inte med på det. Då kan du ju glömma en vuxenrelation med henne när bebisen kommer. Visst, du får kanske ligga lite innan hon blir gravid. 

Du måste förklara att ett barn är inget man kompromissar med. 
    Dessutom var det 3an som var kompromissen. Men antagligen kommer hon kräva villkora fram en så kallad kompromiss ett par tre gånger till, så hon får så mycket hon ville ha från början.
  • Anonym (Maria)

Det var nog ett misstag att ta upp det med barnen. Du skulle börjat med steriliseringen. Sen när den är gjord lösa de andra problemen. Då har hon heller ingen ny föräldraledighet som hjälper henne att fortsatt vara klistrad till barnen.

• Anonym (Maria)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-10 10:11:16 följande:
    Tack för att du delar med dig och är konstruktiv. 

Det kommer göra ont i hela mig att tvinga henne bära den sorgen. 
    Vems ansvar är det att hon inte lyssnat på dig i alla dessa år?
Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen