• Anonym (Trött kvinna)

Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!

Jag är en kvinna mitt i livet, 46 år gammal, ensamstående med två barn, 16 och 18 år. Lever som särbo och har ett bra förhållande. Jag är ärligt talat helt slutkörd av att arbeta (är lärare så har fullt upp om man säger så). När jobb är slut tränar jag några dagar i veckan, sedan handla, städa, laga mat och rodda med livet i allmänt. Jag och min kille har pratat om att det hade varit riktigt skönt att kunna bli försörjd av någon och bara fokusera på hemmet. Jag älskar att laga mat och baka, detta hade jag kunnat fokuserat på fullt ut då. Min kille, som bor i stort hus och har tre barn varannan vecka lever samma liv som jag. Det hade varit en dröm att han och jag en dag bor ihop, vi går ner i arbetstid båda två och njuter mer av livet än att jobba ihjäl oss! Jag trodde jag var en karriärmänniska men det är jag tydligen inte. Jag drömmer om att överraska min särbo med god mat, baka goda bröd, kakor, ha fint och städat hemma. Så härligt att kunna dricka kaffe i sängen två timmar på morgonen.

Fler som är lite trötta på att ensam sköta allt?
  • Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!
  • Anonym (Nonna)

Ja det är tufft att vara ensamstående och ta hand om allt, men dina barn är ju stora, hjälper inte de till?
    Jag har varit ensamstående i många år nu men mina barn har sina ansvarsområden hemma också, inget som tar en massa tid men som är till stor hjälp. 

Det är tufft att vara ensamstående och inte dela ansvar med en annan vuxen.

• Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Nonna) skrev 2024-10-05 07:45:20 följande:

Ja det är tufft att vara ensamstående och ta hand om allt, men dina barn är ju stora, hjälper inte de till?
    Jag har varit ensamstående i många år nu men mina barn har sina ansvarsområden hemma också, inget som tar en massa tid men som är till stor hjälp. 

Det är tufft att vara ensamstående och inte dela ansvar med en annan vuxen.

Mina barn har båda två diagnoser och gör så gott de kan men huvudansvaret är ju mitt. 
  • Anonym (Drömmer med om det)

Drömmer med om det, men nu har inte jag barn. Min man har ett barn sedan tidigare men hon har flyttat hemifrån. Jag lever nästan som hemmafru ändå då jag bara jobbar halvtid.

Jag vet att jag skulle få för honom...men jag vill inte att han skall tycka jag är lat. Det är typ den enda motivationen jag har. Han skulle inte kalla mig lat eller klaga så, han gör vad som helst för mig...men han skulle nog tycka det.  

• Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Drömmer med om det) skrev 2024-10-05 07:56:45 följande:

Drömmer med om det, men nu har inte jag barn. Min man har ett barn sedan tidigare men hon har flyttat hemifrån. Jag lever nästan som hemmafru ändå då jag bara jobbar halvtid.

Jag vet att jag skulle få för honom...men jag vill inte att han skall tycka jag är lat. Det är typ den enda motivationen jag har. Han skulle inte kalla mig lat eller klaga så, han gör vad som helst för mig...men han skulle nog tycka det.  

Fast om du tar hand om allt i hemmet är du ju inte lat. Dock måste ju din partner kompensera för dig ekonomiskt om du inte alls jobbar (pension och så) och tyvärr är systemet i Sverige inte uppbyggt så. 
  • Anonym (Juno)

Jag drömmer inte om att ta hand om hemmet, men att slippa jobba, visst hade det varit gött. 

Du har inte funderat på att byta jobb? Just lärare är ju riktigt slitigt. 

• Anonym (Nonna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 07:56:44 följande:
    Mina barn har båda två diagnoser och gör så gott de kan men huvudansvaret är ju mitt. 
    Ett av mina med. Var det du som tryckte tumme ner, jag menade verkligen inget illa med mitt inlägg!

Mina barn plockar ur diskmaskinen varannan dag, går och handlar småsaker som glömts och viker tvätt med mera. Det tar dem max 5-15min om dagen men är ju till stor hjälp.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Nonna) skrev 2024-10-05 08:11:50 följande:
    Ett av mina med. Var det du som tryckte tumme ner, jag menade verkligen inget illa med mitt inlägg!

Mina barn plockar ur diskmaskinen varannan dag, går och handlar småsaker som glömts och viker tvätt med mera. Det tar dem max 5-15min om dagen men är ju till stor hjälp.
    Nej, det var inte jag som tryckte tumme ner! Mina barn gör en del men jag har ändå mycket att göra själv.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Juno) skrev 2024-10-05 08:05:50 följande:

Jag drömmer inte om att ta hand om hemmet, men att slippa jobba, visst hade det varit gött. 

Du har inte funderat på att byta jobb? Just lärare är ju riktigt slitigt. 

Jag trivs med jobbet men jag har ju 45-timmarsveckor och det innebär att jag arbetar en del hemma också. Jag tjänar rätt ok och vet inte vilket annat jobb som skulle kunna ge mig lika bra betalt.
  • Anonym (F)
    Anonym (Drömmer med om det) skrev 2024-10-05 07:56:45 följande:

Du menar sköta ett hem utan barn? Utan att jobba? Det är inte ansträngande.
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:14:47 följande:
    Jag trivs med jobbet men jag har ju 45-timmarsveckor och det innebär att jag arbetar en del hemma också. Jag tjänar rätt ok och vet inte vilket annat jobb som skulle kunna ge mig lika bra betalt.
    Ja, inkomsten är så klart viktig. Särskilt som ensamstående. 
Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!