• Anonym (Trött kvinna)

Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!

Jag är en kvinna mitt i livet, 46 år gammal, ensamstående med två barn, 16 och 18 år. Lever som särbo och har ett bra förhållande. Jag är ärligt talat helt slutkörd av att arbeta (är lärare så har fullt upp om man säger så). När jobb är slut tränar jag några dagar i veckan, sedan handla, städa, laga mat och rodda med livet i allmänt. Jag och min kille har pratat om att det hade varit riktigt skönt att kunna bli försörjd av någon och bara fokusera på hemmet. Jag älskar att laga mat och baka, detta hade jag kunnat fokuserat på fullt ut då. Min kille, som bor i stort hus och har tre barn varannan vecka lever samma liv som jag. Det hade varit en dröm att han och jag en dag bor ihop, vi går ner i arbetstid båda två och njuter mer av livet än att jobba ihjäl oss! Jag trodde jag var en karriärmänniska men det är jag tydligen inte. Jag drömmer om att överraska min särbo med god mat, baka goda bröd, kakor, ha fint och städat hemma. Så härligt att kunna dricka kaffe i sängen två timmar på morgonen.

Fler som är lite trötta på att ensam sköta allt?
  • Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (F) skrev 2024-10-05 08:21:49 följande:
    Du menar sköta ett hem utan barn? Utan att jobba? Det är inte ansträngande.
    Ja, precis! Nu är min särbos barn lite yngre men om jag flyttar ihop med honom när hans barn bor hemma kommer jag naturligtvis ta hand om dem när de kommer hem från skolan. Måste livet vara ansträngande menar du? Jag förstår inte riktigt vad du menar! Om jag inte hade jobbat hade jag kunnat laga mat från grunden, baka, städa, renovera osv. Detta är naturligtvis en dröm och kommer troligtvis aldrig bli sann men så som jag lever nu är verkligen inte optimalt för mig!
  • Aliona
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:14:47 följande:
    Jag trivs med jobbet men jag har ju 45-timmarsveckor och det innebär att jag arbetar en del hemma också. Jag tjänar rätt ok och vet inte vilket annat jobb som skulle kunna ge mig lika bra betalt.

Kan du inte gå ner i tid då? Du säger ju att du tjänar rätt bra, så då bör det finnas utrymme. Dina barn, iaf älsta, lär väl flytta hemifrån eller börja tjäna egna pengar och betala hemma ganska snart så det ger ännu mer utrymme. 

Jag älskar mitt jobb och vill absolut inte sluta jobba och skulle heller inte villa ta hand om hemmet på heltid, men jag strävar efter mer balans och mycket fri tid i mitt liv. Jag sade upp mig från fast tjänst och jobbar nu som konsult för att ha mer frihet. Mitt barn är fortfarande i lågstadieåldern så jag vill ha mycket tid med honom på eftermiddagar, helger och lov. Men även innan jag fick barn och då jag jobbade som anställd så bytade jag jobb rätt ofta och såg då till att ha långa tider av ledighet för att vila upp, läsa böcker, resa osv. Det går om man ser till att planera ekonomiskt. Andra perioder i livet har jag jobbat deltid så att jag tex haft varje fredag ledigt för att baka, ta hand om hemmet, gå långa promenader osv. Då har det också varit roligare att jobba på jobbdagarna. 

• Anonym (Trött kvinna)
    Aliona skrev 2024-10-05 08:32:52 följande:

Kan du inte gå ner i tid då? Du säger ju att du tjänar rätt bra, så då bör det finnas utrymme. Dina barn, iaf älsta, lär väl flytta hemifrån eller börja tjäna egna pengar och betala hemma ganska snart så det ger ännu mer utrymme. 

Jag älskar mitt jobb och vill absolut inte sluta jobba och skulle heller inte villa ta hand om hemmet på heltid, men jag strävar efter mer balans och mycket fri tid i mitt liv. Jag sade upp mig från fast tjänst och jobbar nu som konsult för att ha mer frihet. Mitt barn är fortfarande i lågstadieåldern så jag vill ha mycket tid med honom på eftermiddagar, helger och lov. Men även innan jag fick barn och då jag jobbade som anställd så bytade jag jobb rätt ofta och såg då till att ha långa tider av ledighet för att vila upp, läsa böcker, resa osv. Det går om man ser till att planera ekonomiskt. Andra perioder i livet har jag jobbat deltid så att jag tex haft varje fredag ledigt för att baka, ta hand om hemmet, gå långa promenader osv. Då har det också varit roligare att jobba på jobbdagarna. 

Tyvärr funkar läraryrket inte så. Min tjänst är en 100 % tjänst. I och med att jag helt ensam tar hand om hem och barn behöver jag alla pengar jag kan få.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 07:59:00 följande:
    Fast om du tar hand om allt i hemmet är du ju inte lat. Dock måste ju din partner kompensera för dig ekonomiskt om du inte alls jobbar (pension och så) och tyvärr är systemet i Sverige inte uppbyggt så. 
    Vad menar du med att systemet inte är uppbyggt så?
  • Anonym (Nonna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:13:02 följande:
    Nej, det var inte jag som tryckte tumme ner! Mina barn gör en del men jag har ändå mycket att göra själv.
    Jag vet hur det är, jag är som sagt ensamstående själv.

Det är ju inte bara ansvar för hemmet utan även allt ansvar med ekonomi/räkningar, hjälpa barnen, ha koll på tider och ingen att dela det med, både glädjen och det jobbiga. Visst kan jag prata med familj och vänner men tror inte någon som själv inte är ensamstående kan förstå.

Jag drömmer också om att sluta jobba och bara vara hemma men tror egentligen att jag bara vill dela livet med någon, dela barnen med någon, och det kan ju inte hända nu.
  • Anonym (F)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:25:28 följande:
    Ja, precis! Nu är min särbos barn lite yngre men om jag flyttar ihop med honom när hans barn bor hemma kommer jag naturligtvis ta hand om dem när de kommer hem från skolan. Måste livet vara ansträngande menar du? Jag förstår inte riktigt vad du menar! Om jag inte hade jobbat hade jag kunnat laga mat från grunden, baka, städa, renovera osv. Detta är naturligtvis en dröm och kommer troligtvis aldrig bli sann men så som jag lever nu är verkligen inte optimalt för mig!
    Det var inte dig jag citerade. Personen hade inga barn.

Det finns en bok som heter Jag lämnade ekorrhjulet och slutade lönearbeta. Hon var just lärare. Upplägget krävde dock att hennes man jobbar heltid. Några kreativa spartips finns ändå.
    Jag förstår att du upplever ditt liv slitigt ibland och att man inte hinner med det man önskar och att drömlivet är långt bort och kanske onåbart. 
    Finns barnens far i bilden? Avlastar han?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:34:41 följande:
    Tyvärr funkar läraryrket inte så. Min tjänst är en 100 % tjänst. I och med att jag helt ensam tar hand om hem och barn behöver jag alla pengar jag kan få.
    Så vem ska försörja dig då? Din särbo med tre barn?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 07:59:00 följande:
    Fast om du tar hand om allt i hemmet är du ju inte lat. Dock måste ju din partner kompensera för dig ekonomiskt om du inte alls jobbar (pension och så) och tyvärr är systemet i Sverige inte uppbyggt så. 
    Nåja, att ta hand om hemmet är inte jämförbart med ett heltidsarbete.
    Det finns utrymmer för lata dagar utan att hemmet påverkas öht.

Varför skulle någon "kompensera" en partner så att den kan lalla runt hemma dagarna i ända?

Personen du citerade med denna kommentar har en partner med ett utfluget barn och inga egna. Hur ska man ens fylla dagarna då?

Och varför skulle någon "kompensera" (för vad?) med sin inkomst för att en annan person ska drälla runt hemma?

Pension får man även om man inte dragit in en enda krona, visserligen hånfullt låg men ändå.
    Menar du att hemmaskrotare skulle få en bra pension för att de vill? Hur länge tror du att ett sånt system skulle hålla innan det kollapsade? Och hur länge skulle vi som arbetar vara tvungna att jobba så att latmaskarna ska få sina pengar?

Vilken fullkomllgt galen tanke!

Till sist, jag är också trött men går iväg utan att pipa varje morgon och jobbar mina åtta timmar.
    Har numera utflugna barn men har jobbat heltid under närmare 40 år med barn i hemmet. Så jag vet hur lite det är man behöver göra hemma för att hålla hemmet i schack.
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Molly) skrev 2024-10-05 08:41:49 följande:
    Så vem ska försörja dig då? Din särbo med tre barn?
    TS planerar inte, hon drömmer. 
  • Aliona
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:34:41 följande:
    Fast visst finns det lärarjobb som är på deltid också. Och det är ju inte många år kvar tills dina barn är utflugna. Då får du båda mer tid och mer pengar över. 
Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!