• Anonym (Trött kvinna)

Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!

Jag är en kvinna mitt i livet, 46 år gammal, ensamstående med två barn, 16 och 18 år. Lever som särbo och har ett bra förhållande. Jag är ärligt talat helt slutkörd av att arbeta (är lärare så har fullt upp om man säger så). När jobb är slut tränar jag några dagar i veckan, sedan handla, städa, laga mat och rodda med livet i allmänt. Jag och min kille har pratat om att det hade varit riktigt skönt att kunna bli försörjd av någon och bara fokusera på hemmet. Jag älskar att laga mat och baka, detta hade jag kunnat fokuserat på fullt ut då. Min kille, som bor i stort hus och har tre barn varannan vecka lever samma liv som jag. Det hade varit en dröm att han och jag en dag bor ihop, vi går ner i arbetstid båda två och njuter mer av livet än att jobba ihjäl oss! Jag trodde jag var en karriärmänniska men det är jag tydligen inte. Jag drömmer om att överraska min särbo med god mat, baka goda bröd, kakor, ha fint och städat hemma. Så härligt att kunna dricka kaffe i sängen två timmar på morgonen.

Fler som är lite trötta på att ensam sköta allt?
  • Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:35:03 följande:
    Han betalar mindre än det lagstadgade eftersom jag tjänar mer. 
    Det visste jag inte att man kunde, tjänar han för lite så borde ju FK gå in och täcka upp... så var det iaf förr.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 09:38:05 följande:
    Förstår ändå inte vad du menar att det är för fel på "systemet" då jag trodde att det handlade om att man skulle få ta del av partnerns förmåner per automatik.
    Men jag kanske missförstod?

Men du, det du säger om jobb, hem och barn... det gäller ju i stort sett alla. Tror nog att de flesta ser logiken i det.
    Det handlar om en period i livet, sedan lugnar det sig igen. Tro mig, jag vet.
    Jag har inte ifrågasatt systemet utan syftade mer på att i Sverige tjänar vi för dåligt för att en ska kunna gå hemma. Nej, jag menar inte att man ska ta del av partnerns förmåner men om båda bestämmer att den ena ska fokusera på jobb och den andra på hemmet bör ju den som arbetar sätta undan en del av sin lön till den andres pension men det går ju inte i Sverige eftersom vi tjänar för lite.

Alla lever inte ensamma med diagnosbarn plus arbetar 45-timmarsveckor. Kanske ville jag bara gnälla och jag förstår att det lugnar sig men jag tycker ändå det hade varit så skönt att kunna ha maten lagad till min särbo varje dag samt sköta hemmet så han hade sluppit göra det när han kommer hem. Nu bor vi inte ens tillsammans haha men ändå! Han hade gjort precis samma för mig om han gått hemma och jag hade jobbat. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 09:39:02 följande:
    Det visste jag inte att man kunde, tjänar han för lite så borde ju FK gå in och täcka upp... så var det iaf förr.
    Vi har inte blandat in FK. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 10:03:47 följande:
    Vi har inte blandat in FK. 
    Då tycker jag kanske att ni borde det, iaf du. Även om du tjänar bra, vad har han för ekonomisk status?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 10:03:06 följande:
    Jag har inte ifrågasatt systemet utan syftade mer på att i Sverige tjänar vi för dåligt för att en ska kunna gå hemma. Nej, jag menar inte att man ska ta del av partnerns förmåner men om båda bestämmer att den ena ska fokusera på jobb och den andra på hemmet bör ju den som arbetar sätta undan en del av sin lön till den andres pension men det går ju inte i Sverige eftersom vi tjänar för lite.

Alla lever inte ensamma med diagnosbarn plus arbetar 45-timmarsveckor. Kanske ville jag bara gnälla och jag förstår att det lugnar sig men jag tycker ändå det hade varit så skönt att kunna ha maten lagad till min särbo varje dag samt sköta hemmet så han hade sluppit göra det när han kommer hem. Nu bor vi inte ens tillsammans haha men ändå! Han hade gjort precis samma för mig om han gått hemma och jag hade jobbat. 
    Ok, då hänger jag med.
    Och det kan man ju göra redan idag även om jag personligen aldrig skulle göra det. Man vet inget om framtiden, en dag kanske man står där bedragen, ledsen och ensam och den andra får en fin pension för att man var hygglig och "kompenserade".

Haha, men då fick du ju gnälla lite.
    Och gnäller man i ett forum så får man räkna med moteld.
    Det är ju bara så det är.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 10:05:32 följande:
    Då tycker jag kanske att ni borde det, iaf du. Även om du tjänar bra, vad har han för ekonomisk status?
    Nu fyller äldsta barnet 19 år nästa år så knappt lönt. Han tycker att eftersom han inte träffar barnen så mycket bör han inte betala något. Dock brukar jag få 3000 kr varje månad, det är 50 kr per barn och dag. Han har dragit på sig en massa lån med hög ränta eftersom han är ekonomiskt oansvarig. Dessutom har han ett ganska lågavlönat jobb. Han har dålig ekonomi men det är ju varken mitt eller hans barns fel. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 10:12:42 följande:
    Nu fyller äldsta barnet 19 år nästa år så knappt lönt. Han tycker att eftersom han inte träffar barnen så mycket bör han inte betala något. Dock brukar jag få 3000 kr varje månad, det är 50 kr per barn och dag. Han har dragit på sig en massa lån med hög ränta eftersom han är ekonomiskt oansvarig. Dessutom har han ett ganska lågavlönat jobb. Han har dålig ekonomi men det är ju varken mitt eller hans barns fel. 
    Tycka kan man ju men lagen står över enskildas åsikter.
    Du har ju gått med på det så det går inte att klaga över efteråt.

Jag har ingen aning om vad underhållet ligger på idag, mitt yngsta barn är 25 så det var ett tag sedan jag hade något sånt.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 10:20:12 följande:
    Tycka kan man ju men lagen står över enskildas åsikter.
    Du har ju gått med på det så det går inte att klaga över efteråt.

Jag har ingen aning om vad underhållet ligger på idag, mitt yngsta barn är 25 så det var ett tag sedan jag hade något sånt.
    Jag har inte klagat, är glad att han överhuvudtaget bidrar, han vill inte ens vara med och fira sitt barns student nästa år. Jag tror beloppet ligger på ca 2200 kr per barn om jag inte minns fel. Jag är glad den dag han och jag inte behöver ha något att göra med varandra överhuvudtaget.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 10:07:45 följande:
    Ok, då hänger jag med.
    Och det kan man ju göra redan idag även om jag personligen aldrig skulle göra det. Man vet inget om framtiden, en dag kanske man står där bedragen, ledsen och ensam och den andra får en fin pension för att man var hygglig och "kompenserade".

Haha, men då fick du ju gnälla lite.
    Och gnäller man i ett forum så får man räkna med moteld.
    Det är ju bara så det är.
    Sant, ingen vet hur framtiden blir. Därför måste man se till att ha en ekonomi som klarar separation. Jag ser det som så att skulle jag jobba och min partner går hemma och sköter allt i hemmet, betalar jag gladeligen in en slant till hans pension. Det ska ju såklart inte vara så att det blir på bekostnad av min egen pension. Jag hade värderat hans insats i hemmet eftersom jag inte hade behövt göra lika mycket som om vi båda arbetade. Men, bara en dröm och kommer troligtvis aldrig bli verklighet.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:31:15 följande:
    Jag menar att vårt jämställdhetstänk, vilket i grunden är helt fantastiskt har lett till att många av oss är helt slutkörda eftersom alla jobbar, oftast heltid. Sen hem och rodda med hem, barn osv. Jag är väl medveten om att hur det fungerade förr verkligen är en kvinnofälla men då fokuserade man på en sak. Jag är ju såklart glad att jag har ett jobb och trivs med det men det känns övermäktigt ibland att hinna med allt.
    Fast det är faktiskt upp till var och en att bestämma nivån. Självklart kan du klara dig på mindre, men då får du ju göra avkall på vissa saker. 
Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!