Inlägg från: Anonym (Donna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Donna)

Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!

Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 07:59:00 följande:
    Fast om du tar hand om allt i hemmet är du ju inte lat. Dock måste ju din partner kompensera för dig ekonomiskt om du inte alls jobbar (pension och så) och tyvärr är systemet i Sverige inte uppbyggt så. 
    Nåja, att ta hand om hemmet är inte jämförbart med ett heltidsarbete.
    Det finns utrymmer för lata dagar utan att hemmet påverkas öht.

Varför skulle någon "kompensera" en partner så att den kan lalla runt hemma dagarna i ända?

Personen du citerade med denna kommentar har en partner med ett utfluget barn och inga egna. Hur ska man ens fylla dagarna då?

Och varför skulle någon "kompensera" (för vad?) med sin inkomst för att en annan person ska drälla runt hemma?

Pension får man även om man inte dragit in en enda krona, visserligen hånfullt låg men ändå.
    Menar du att hemmaskrotare skulle få en bra pension för att de vill? Hur länge tror du att ett sånt system skulle hålla innan det kollapsade? Och hur länge skulle vi som arbetar vara tvungna att jobba så att latmaskarna ska få sina pengar?

Vilken fullkomllgt galen tanke!

Till sist, jag är också trött men går iväg utan att pipa varje morgon och jobbar mina åtta timmar.
    Har numera utflugna barn men har jobbat heltid under närmare 40 år med barn i hemmet. Så jag vet hur lite det är man behöver göra hemma för att hålla hemmet i schack.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:07:14 följande:
    Om båda parter är överens om att en ska gå hemma och sköta allt i hemmet måste ju den som jobbar kompensera den som går hemma genom att sätta undan pengar till pension mm. Jobbar man inte tjänar man inte heller in pengar till sin pension. Och med tanke på att löner i Sverige inte är särskilt höga är det svårt för den som arbetar att sätta undan den summan som behövs för att den andre kan ha pengar på ålderns höst.
    Menar du att man ska tvingas till detta genom lagstiftning?
    Med tanke på det du skrev om "systemet"?

Att med vilje se till att man själv får en sämre pension???
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:08:23 följande:
    Barnens far finns med fast på distans. Han träffar barnen sällan och betalar en struntsumma i underhåll varje månad.
    Han måste väl ändå betala det som är lagstadgat?
    Vilket inte är någon struntsumma.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:12:53 följande:
    Jag har väl rätt att ha mina egna åsikter och tankar? 
    Jag har haft denna diskussion med min partner, han tycker inte det är en dålig idé alls. Han hade också kunnat tänka sig gå hemma och fixa allt om jag hade arbetat. Faktum är att om en fixar allt hemma och en arbetar kommer ju båda vara mycket piggare och gladare. Men som jag skrivit, det är en dröm och drömmar får man väl lov att ha?

Du utgår från din verklighet, inte min. Jag har två barn med diagnoser som kräver mycket, de har även mycket svårt att hålla ordning. Jag lever helt ensam med dem och har ingen pappa att räkna med. Jag piper inte heller när jag arbetar, jag gillar mitt jobb men jag tycker det är galet att livet ska se ut så här år ut och år in.
    Jo, du får givetvis ha dina åsikter men om du skriver om dem i ett forum så måste du tåla att andra kritiserar och ventilerar sina åsikter.

Din åsikt om "systemet" är ju t ex helt galen. Det skulle inte fungera. ÄR du för sambeskattning också?

Min verklighet ja, ett av mina barn var med om en mycket traumatiserande upplevelse som liten, det tog över tio år att bearbeta. Så jag vet nog att livet kan vara jobbigt och tungt. 

Pappan gick bort när han nyligen fyllt 40 så jag har minsann fått rodda själv också. Men har aldrig haft en tanke på att gå hemma och skrota för det.

Din partner tycker som du, så vem av er ska dra in kulorna då? Och vem ska vara hemmaskrotare?
    Det borde ju handla om många år med tanke på era barns åldrar.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 07:59:00 följande:
    Fast om du tar hand om allt i hemmet är du ju inte lat. Dock måste ju din partner kompensera för dig ekonomiskt om du inte alls jobbar (pension och så) och tyvärr är systemet i Sverige inte uppbyggt så. 
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:19:53 följande:
    Nej såklart inte. Alla får göra vad de vill men här i Sverige är lönerna så pass låga att båda måste jobba. Det är jättebra att alla är jämställda idag men jag tror tyvärr att många också är helt slutkörda på grund av detta. 

Vad menade du då?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:31:15 följande:
    Jag menar att vårt jämställdhetstänk, vilket i grunden är helt fantastiskt har lett till att många av oss är helt slutkörda eftersom alla jobbar, oftast heltid. Sen hem och rodda med hem, barn osv. Jag är väl medveten om att hur det fungerade förr verkligen är en kvinnofälla men då fokuserade man på en sak. Jag är ju såklart glad att jag har ett jobb och trivs med det men det känns övermäktigt ibland att hinna med allt.
    Förstår ändå inte vad du menar att det är för fel på "systemet" då jag trodde att det handlade om att man skulle få ta del av partnerns förmåner per automatik.
    Men jag kanske missförstod?

Men du, det du säger om jobb, hem och barn... det gäller ju i stort sett alla. Tror nog att de flesta ser logiken i det.
    Det handlar om en period i livet, sedan lugnar det sig igen. Tro mig, jag vet.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:35:03 följande:
    Han betalar mindre än det lagstadgade eftersom jag tjänar mer. 
    Det visste jag inte att man kunde, tjänar han för lite så borde ju FK gå in och täcka upp... så var det iaf förr.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 10:03:47 följande:
    Vi har inte blandat in FK. 
    Då tycker jag kanske att ni borde det, iaf du. Även om du tjänar bra, vad har han för ekonomisk status?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 10:03:06 följande:
    Jag har inte ifrågasatt systemet utan syftade mer på att i Sverige tjänar vi för dåligt för att en ska kunna gå hemma. Nej, jag menar inte att man ska ta del av partnerns förmåner men om båda bestämmer att den ena ska fokusera på jobb och den andra på hemmet bör ju den som arbetar sätta undan en del av sin lön till den andres pension men det går ju inte i Sverige eftersom vi tjänar för lite.

Alla lever inte ensamma med diagnosbarn plus arbetar 45-timmarsveckor. Kanske ville jag bara gnälla och jag förstår att det lugnar sig men jag tycker ändå det hade varit så skönt att kunna ha maten lagad till min särbo varje dag samt sköta hemmet så han hade sluppit göra det när han kommer hem. Nu bor vi inte ens tillsammans haha men ändå! Han hade gjort precis samma för mig om han gått hemma och jag hade jobbat. 
    Ok, då hänger jag med.
    Och det kan man ju göra redan idag även om jag personligen aldrig skulle göra det. Man vet inget om framtiden, en dag kanske man står där bedragen, ledsen och ensam och den andra får en fin pension för att man var hygglig och "kompenserade".

Haha, men då fick du ju gnälla lite.
    Och gnäller man i ett forum så får man räkna med moteld.
    Det är ju bara så det är.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 10:12:42 följande:
    Nu fyller äldsta barnet 19 år nästa år så knappt lönt. Han tycker att eftersom han inte träffar barnen så mycket bör han inte betala något. Dock brukar jag få 3000 kr varje månad, det är 50 kr per barn och dag. Han har dragit på sig en massa lån med hög ränta eftersom han är ekonomiskt oansvarig. Dessutom har han ett ganska lågavlönat jobb. Han har dålig ekonomi men det är ju varken mitt eller hans barns fel. 
    Tycka kan man ju men lagen står över enskildas åsikter.
    Du har ju gått med på det så det går inte att klaga över efteråt.

Jag har ingen aning om vad underhållet ligger på idag, mitt yngsta barn är 25 så det var ett tag sedan jag hade något sånt.
Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!