Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!
Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 07:59:00 följande:
Fast om du tar hand om allt i hemmet är du ju inte lat. Dock måste ju din partner kompensera för dig ekonomiskt om du inte alls jobbar (pension och så) och tyvärr är systemet i Sverige inte uppbyggt så. Det finns utrymmer för lata dagar utan att hemmet påverkas öht.
Varför skulle någon "kompensera" en partner så att den kan lalla runt hemma dagarna i ända?
Personen du citerade med denna kommentar har en partner med ett utfluget barn och inga egna. Hur ska man ens fylla dagarna då?
Och varför skulle någon "kompensera" (för vad?) med sin inkomst för att en annan person ska drälla runt hemma?
Pension får man även om man inte dragit in en enda krona, visserligen hånfullt låg men ändå.
Menar du att hemmaskrotare skulle få en bra pension för att de vill? Hur länge tror du att ett sånt system skulle hålla innan det kollapsade? Och hur länge skulle vi som arbetar vara tvungna att jobba så att latmaskarna ska få sina pengar?
Vilken fullkomllgt galen tanke!
Till sist, jag är också trött men går iväg utan att pipa varje morgon och jobbar mina åtta timmar.
Har numera utflugna barn men har jobbat heltid under närmare 40 år med barn i hemmet. Så jag vet hur lite det är man behöver göra hemma för att hålla hemmet i schack.