• Anonym (Trött kvinna)

Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!

Jag är en kvinna mitt i livet, 46 år gammal, ensamstående med två barn, 16 och 18 år. Lever som särbo och har ett bra förhållande. Jag är ärligt talat helt slutkörd av att arbeta (är lärare så har fullt upp om man säger så). När jobb är slut tränar jag några dagar i veckan, sedan handla, städa, laga mat och rodda med livet i allmänt. Jag och min kille har pratat om att det hade varit riktigt skönt att kunna bli försörjd av någon och bara fokusera på hemmet. Jag älskar att laga mat och baka, detta hade jag kunnat fokuserat på fullt ut då. Min kille, som bor i stort hus och har tre barn varannan vecka lever samma liv som jag. Det hade varit en dröm att han och jag en dag bor ihop, vi går ner i arbetstid båda två och njuter mer av livet än att jobba ihjäl oss! Jag trodde jag var en karriärmänniska men det är jag tydligen inte. Jag drömmer om att överraska min särbo med god mat, baka goda bröd, kakor, ha fint och städat hemma. Så härligt att kunna dricka kaffe i sängen två timmar på morgonen.

Fler som är lite trötta på att ensam sköta allt?
  • Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Juno) skrev 2024-10-05 08:49:54 följande:
    TS planerar inte, hon drömmer. 
    Ja, och i den drömmen finns väl en som drar in pengar?
  • Aliona
    Anonym (Molly) skrev 2024-10-05 08:53:46 följande:
    Ja, och i den drömmen finns väl en som drar in pengar?
    Hon skriver att hon drömmer om att gå ner i arbetstid, inte att bli försörjd av någon annan. Är man sambo så får man också lägre kostnader. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Molly) skrev 2024-10-05 08:37:56 följande:
    Vad menar du med att systemet inte är uppbyggt så?
    Om båda parter är överens om att en ska gå hemma och sköta allt i hemmet måste ju den som jobbar kompensera den som går hemma genom att sätta undan pengar till pension mm. Jobbar man inte tjänar man inte heller in pengar till sin pension. Och med tanke på att löner i Sverige inte är särskilt höga är det svårt för den som arbetar att sätta undan den summan som behövs för att den andre kan ha pengar på ålderns höst.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (F) skrev 2024-10-05 08:41:25 följande:
    Det var inte dig jag citerade. Personen hade inga barn.

Det finns en bok som heter Jag lämnade ekorrhjulet och slutade lönearbeta. Hon var just lärare. Upplägget krävde dock att hennes man jobbar heltid. Några kreativa spartips finns ändå.
    Jag förstår att du upplever ditt liv slitigt ibland och att man inte hinner med det man önskar och att drömlivet är långt bort och kanske onåbart. 
    Finns barnens far i bilden? Avlastar han?
    Barnens far finns med fast på distans. Han träffar barnen sällan och betalar en struntsumma i underhåll varje månad.
  • Anonym (Molly)
    Aliona skrev 2024-10-05 09:05:24 följande:
    Hon skriver att hon drömmer om att gå ner i arbetstid, inte att bli försörjd av någon annan. Är man sambo så får man också lägre kostnader. 

Hon skriver att hon och killen pratat om att skulle vara skönt att bli försörjda av någon. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:07:14 följande:
    Om båda parter är överens om att en ska gå hemma och sköta allt i hemmet måste ju den som jobbar kompensera den som går hemma genom att sätta undan pengar till pension mm. Jobbar man inte tjänar man inte heller in pengar till sin pension. Och med tanke på att löner i Sverige inte är särskilt höga är det svårt för den som arbetar att sätta undan den summan som behövs för att den andre kan ha pengar på ålderns höst.
    Menar du att man ska tvingas till detta genom lagstiftning?
    Med tanke på det du skrev om "systemet"?

Att med vilje se till att man själv får en sämre pension???
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 08:47:07 följande:
    Nåja, att ta hand om hemmet är inte jämförbart med ett heltidsarbete.
    Det finns utrymmer för lata dagar utan att hemmet påverkas öht.

Varför skulle någon "kompensera" en partner så att den kan lalla runt hemma dagarna i ända?

Personen du citerade med denna kommentar har en partner med ett utfluget barn och inga egna. Hur ska man ens fylla dagarna då?

Och varför skulle någon "kompensera" (för vad?) med sin inkomst för att en annan person ska drälla runt hemma?

Pension får man även om man inte dragit in en enda krona, visserligen hånfullt låg men ändå.
    Menar du att hemmaskrotare skulle få en bra pension för att de vill? Hur länge tror du att ett sånt system skulle hålla innan det kollapsade? Och hur länge skulle vi som arbetar vara tvungna att jobba så att latmaskarna ska få sina pengar?

Vilken fullkomllgt galen tanke!

Till sist, jag är också trött men går iväg utan att pipa varje morgon och jobbar mina åtta timmar.
    Har numera utflugna barn men har jobbat heltid under närmare 40 år med barn i hemmet. Så jag vet hur lite det är man behöver göra hemma för att hålla hemmet i schack.
    Jag har väl rätt att ha mina egna åsikter och tankar? 
    Jag har haft denna diskussion med min partner, han tycker inte det är en dålig idé alls. Han hade också kunnat tänka sig gå hemma och fixa allt om jag hade arbetat. Faktum är att om en fixar allt hemma och en arbetar kommer ju båda vara mycket piggare och gladare. Men som jag skrivit, det är en dröm och drömmar får man väl lov att ha?

Du utgår från din verklighet, inte min. Jag har två barn med diagnoser som kräver mycket, de har även mycket svårt att hålla ordning. Jag lever helt ensam med dem och har ingen pappa att räkna med. Jag piper inte heller när jag arbetar, jag gillar mitt jobb men jag tycker det är galet att livet ska se ut så här år ut och år in.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:08:23 följande:
    Barnens far finns med fast på distans. Han träffar barnen sällan och betalar en struntsumma i underhåll varje månad.
    Han måste väl ändå betala det som är lagstadgat?
    Vilket inte är någon struntsumma.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Molly) skrev 2024-10-05 08:41:49 följande:
    Så vem ska försörja dig då? Din särbo med tre barn?
    Nej, det ska han inte, inte i nuläget i alla fall! Han och jag har haft diskussionen och han tycker inte det är en dålig idé alls. Han hade också kunnat tänka sig vara hemma och sköta allt i hemmet om jag jobbat. Kanske är det så att den dagen vi blir sambos kanske vi båda går ner i arbetstid, det kommer vi ha råd med. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Aliona skrev 2024-10-05 08:51:57 följande:
    Fast visst finns det lärarjobb som är på deltid också. Och det är ju inte många år kvar tills dina barn är utflugna. Då får du båda mer tid och mer pengar över. 
    I nuläget trivs jag med mitt jobb. Jag får se hur det blir längre fram och ja, snart är mina barn utflugna, då kommer jag ha mer pengar över och kommer inte heller behöva bo så här stort som jag gör nu!
Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!