Inlägg från: Anonym (Molly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Molly)

Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!

Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 07:59:00 följande:
    Fast om du tar hand om allt i hemmet är du ju inte lat. Dock måste ju din partner kompensera för dig ekonomiskt om du inte alls jobbar (pension och så) och tyvärr är systemet i Sverige inte uppbyggt så. 
    Vad menar du med att systemet inte är uppbyggt så?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:34:41 följande:
    Tyvärr funkar läraryrket inte så. Min tjänst är en 100 % tjänst. I och med att jag helt ensam tar hand om hem och barn behöver jag alla pengar jag kan få.
    Så vem ska försörja dig då? Din särbo med tre barn?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Juno) skrev 2024-10-05 08:49:54 följande:
    TS planerar inte, hon drömmer. 
    Ja, och i den drömmen finns väl en som drar in pengar?
  • Anonym (Molly)
    Aliona skrev 2024-10-05 09:05:24 följande:
    Hon skriver att hon drömmer om att gå ner i arbetstid, inte att bli försörjd av någon annan. Är man sambo så får man också lägre kostnader. 

Hon skriver att hon och killen pratat om att skulle vara skönt att bli försörjda av någon. 

• Anonym (Molly)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:07:14 följande:
    Om båda parter är överens om att en ska gå hemma och sköta allt i hemmet måste ju den som jobbar kompensera den som går hemma genom att sätta undan pengar till pension mm. Jobbar man inte tjänar man inte heller in pengar till sin pension. Och med tanke på att löner i Sverige inte är särskilt höga är det svårt för den som arbetar att sätta undan den summan som behövs för att den andre kan ha pengar på ålderns höst.

Ja, fast det gick ju förr. Men då skulle ju inte varje unge ha en egen mobil och TV, eget rum, skjuts överallt, äta ute eller hämtmat. Man jagade och lappade, åkte inte utomlands, hade max en bil osv. 

Sedan är det ju konstigt att du som frånskild tycker det är ok att en i förhållandet (alltid kvinnan) sk stå utan egna pengar. Vad hade hänt om du varit hemmafru från början i ditt första förhållande, dvs inte satsat på utbildning och arbete? Då hade du stått där när ni skilde er, med en man som knappt tar ansvar, och två barn själv utan arbete. 

Visst kan man leva ett liv där lönearbete inte tar upp all tid, men då får man ju göra andra val än du har gjort. Inte tro att någon ska stå för det. 

• Anonym (Molly)
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:31:15 följande:
    Jag menar att vårt jämställdhetstänk, vilket i grunden är helt fantastiskt har lett till att många av oss är helt slutkörda eftersom alla jobbar, oftast heltid. Sen hem och rodda med hem, barn osv. Jag är väl medveten om att hur det fungerade förr verkligen är en kvinnofälla men då fokuserade man på en sak. Jag är ju såklart glad att jag har ett jobb och trivs med det men det känns övermäktigt ibland att hinna med allt.
    Fast det är faktiskt upp till var och en att bestämma nivån. Självklart kan du klara dig på mindre, men då får du ju göra avkall på vissa saker. 
Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!