• Aliona

Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!

Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:14:47 följande:
    Jag trivs med jobbet men jag har ju 45-timmarsveckor och det innebär att jag arbetar en del hemma också. Jag tjänar rätt ok och vet inte vilket annat jobb som skulle kunna ge mig lika bra betalt.

Kan du inte gå ner i tid då? Du säger ju att du tjänar rätt bra, så då bör det finnas utrymme. Dina barn, iaf älsta, lär väl flytta hemifrån eller börja tjäna egna pengar och betala hemma ganska snart så det ger ännu mer utrymme. 

Jag älskar mitt jobb och vill absolut inte sluta jobba och skulle heller inte villa ta hand om hemmet på heltid, men jag strävar efter mer balans och mycket fri tid i mitt liv. Jag sade upp mig från fast tjänst och jobbar nu som konsult för att ha mer frihet. Mitt barn är fortfarande i lågstadieåldern så jag vill ha mycket tid med honom på eftermiddagar, helger och lov. Men även innan jag fick barn och då jag jobbade som anställd så bytade jag jobb rätt ofta och såg då till att ha långa tider av ledighet för att vila upp, läsa böcker, resa osv. Det går om man ser till att planera ekonomiskt. Andra perioder i livet har jag jobbat deltid så att jag tex haft varje fredag ledigt för att baka, ta hand om hemmet, gå långa promenader osv. Då har det också varit roligare att jobba på jobbdagarna. 

• Aliona
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 08:34:41 följande:
    Tyvärr funkar läraryrket inte så. Min tjänst är en 100 % tjänst. I och med att jag helt ensam tar hand om hem och barn behöver jag alla pengar jag kan få.
    Fast visst finns det lärarjobb som är på deltid också. Och det är ju inte många år kvar tills dina barn är utflugna. Då får du båda mer tid och mer pengar över. 
  • Aliona
    Anonym (Molly) skrev 2024-10-05 08:53:46 följande:
    Ja, och i den drömmen finns väl en som drar in pengar?
    Hon skriver att hon drömmer om att gå ner i arbetstid, inte att bli försörjd av någon annan. Är man sambo så får man också lägre kostnader. 
  • Aliona
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 10:03:06 följande:
    Jag har inte ifrågasatt systemet utan syftade mer på att i Sverige tjänar vi för dåligt för att en ska kunna gå hemma. Nej, jag menar inte att man ska ta del av partnerns förmåner men om båda bestämmer att den ena ska fokusera på jobb och den andra på hemmet bör ju den som arbetar sätta undan en del av sin lön till den andres pension men det går ju inte i Sverige eftersom vi tjänar för lite.

Alla lever inte ensamma med diagnosbarn plus arbetar 45-timmarsveckor. Kanske ville jag bara gnälla och jag förstår att det lugnar sig men jag tycker ändå det hade varit så skönt att kunna ha maten lagad till min särbo varje dag samt sköta hemmet så han hade sluppit göra det när han kommer hem. Nu bor vi inte ens tillsammans haha men ändå! Han hade gjort precis samma för mig om han gått hemma och jag hade jobbat. 
    Gnälla får man absolut göra och även att drömma sig bort när vardagen känns för jobbig. Sen får man avgöra om det är en sån dröm som man vill satsa på att hå i uppfyllelse, eller om det är en dröm som just bara ska vara en dröm för att förgylla gråa tunga dagar.
Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!