Anonym (Jag) skrev 2024-10-01 21:33:55 följande:
Förhoppningsvis känner man någon mycket bättre än så innan man lämnar sin lägenhet och blir gravid, iallafall om det är planerat. Och oftast har man lärt känna någon utan att beställa utdrag ur allt möjligt, om det känns bättre för dig så visst men helt normalt beteende är det väl inte. Oftast har man umgåtts mycket och pratat med varandra , träffat varandras familj och vänner osv innan man flyttar ihop och skaffar barn och lärt känna varandra på det sättet. Och ofta märker man nog om en person ljuger om sitt jobb eller har en familj vid sidan av eller nånting , finns såklart undantag som typ Tindersvindlaren eller vad han hette men det hör inte till vanligheterna. Jag har dejtat killar när jag var yngre som ljög om ålder och allt möjligt men det tog inte lång tid att märka det och det blev alltså inget seriöst.
Och nu har ju inte Freddy här i tråden ljugit om sitt jobb, man kan vara författare samtidigt som man gör något annat också. Han tjänar ju dessutom pengar på det även om han inte försörjer sig helt på det. Om jag till exempel jobbar med något på vardagarna och sen hoppar in och jobbar lite extra som bartender på helgerna för att tjäna lite extrapengar, får jag inte säga att jag jobbar som bartender då?
Det där är olika. Det finns folk som knappt har familj eller vänner, och där paret träffas ensamma på tu man hand hela dejtingperioden, innan de livsavgörande besluten tas. D.v.s. det finns ingen som kan bekräfta eller avlöja några påståenden och lögner. Detta är mycket vanligare idag än för 30 år sedan, eftersom folk träffas över nätet nu, och inte på krogen (dit de flesta går i sällskap) eller på privata fester, som man gjorde förr.
Dessutom kan man ibland bli förälskad rätt snabbt, och då är det svårt att bryta när man börjar ana ugglor i mossen. Mycket tryggare att kolla upp det som går på en gång.
...SÄRSKILT polisregistret (genom Lexbase eller på annat sätt). Detta är något som jag inte förstår, att kvinnor inte gör. Många gånger läser man ju om kriminalfall, där mannen tortyrmisshandlat eller mördat kvinnan, eller misshandlat/sexutnyttjat/mördat hennes barn. Och då var det inte första gången, utan kvinnan HADE kunnat ta reda på, att han hade domar för sådant på sig sedan tidigare. Men det gjorde hon inte. Särskilt om man har hjälplösa barn som man tänker lämna ensamma med en man, så anser jag att det är direkt oansvarigt att inte kontrollera honom i polisregistret först. Det är ju det MINSTA man kan göra. Eller för den delen innan man blir gravid - det förekommer tyvärr till och med att män sexutnyttjar sina egna biologiska barn.
Om du bara säger att du "är bartender", men inte berättar om ditt vardagliga jobb - på ett kontor kanske - för att du hoppas att mannen du träffar ska se dig som coolare om han tror att du är en bartender och inte en kontorist, så är det faktiskt en typ av bedrägeri. Trots att de flesta människor inte tycker att det har särskilt hög status att vara bartender heller, men om detta är FÖRHOPPNINGEN och SYFTET med din /halv/lögn, så är det bedrägeri.