• Anonym (sjuktensam)

Nästan medelålders och inget liv

Jag tror jag har börjat hamna i en några år för tidig 40-års kris. Jag har ett bra jobb och hem men jag i princip inga vänner och släkten träffar jag inte så ofta. Jag längtar till helgen men när helgen väl är här har jag inget att göra. Ibland hittar jag på saker ensam men det är inte kul att alltid göra det.

Andra får barn eller åtminstone har partner men jag har insett att jag aldrig kommer kunna få något av det. Har aldrig haft en tjej och jag börjar undra om det inte är för sent för iallafall att skaffa sin första tjej nu när och göra sexualdebut och allt det.

Funderar på detta hela tiden och jag går runt och är vissen som en blomma. Genuint olycklig över denna ensamhet. Finns det fler i samma situation? Hur får ni lust att fortsätta leva?

• Svar på tråden Nästan medelålders och inget liv
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (?) skrev 2024-09-29 18:56:46 följande:
    Nu tar du i så du spricker. Personen säger sig ha ett yrke som han inte har. Att påpeka det är knappast att sparka på någon. Tror knappast att TS känner sig mindre ensam för att andra hittar på yrken som de inte har.
    Författare är ingen skyddad titel. Inte heller måste man ha det som yrke för att kalla sig författare. Nästan vem som helst kan kalla sig författare, vilket kan diskuteras, men yrke måste det inte vara.

De flesta som skriver, har det som bisyssla. Tjänar i bästa fall lite pengar, men få försörjer sig på det. De är fortfarande författare.

Jag känner en som gav ut tre böcker när han blev pensionär. Är han inte författare?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-30 09:44:22 följande:
    Författare är ingen skyddad titel. Inte heller måste man ha det som yrke för att kalla sig författare. Nästan vem som helst kan kalla sig författare, vilket kan diskuteras, men yrke måste det inte vara.

De flesta som skriver, har det som bisyssla. Tjänar i bästa fall lite pengar, men få försörjer sig på det. De är fortfarande författare.

Jag känner en som gav ut tre böcker när han blev pensionär. Är han inte författare?
    Håller med. Det finns ingen gräns för hur mycket pengar man måste tjäna på det för att räknas som det. Precis som med t.ex konstnärer och musiker är det många som har ett ?vanligt? jobb vid sidan av. 
  • Anonym (?)
    Freddie K skrev 2024-09-30 09:30:31 följande:
    Så enligt dig är jag inte författare? Alla i min omgivning kallar mig författare och det gör jag med. Författare är ingen skyddad titel och jag kallar mig författare för jag har gett ut ett antal noveller, skriver för vår tidning och jag skriver hela tiden. Visst, jag tjänar inte stora pengar på det, men det är det jag vill syssla med. 
    Nej, du är inte en författare och jag tycker att du far med osanning när du kallar dig där. Men visst, vi släpper det.
  • Fiona M
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 17:16:40 följande:
    Nej, du är inte en författare och jag tycker att du far med osanning när du kallar dig där. Men visst, vi släpper det.
    Vad har du för definition då? Och varför är det viktigt att hacka på Freddie K?
  • Anonym (Catharina)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-30 09:44:22 följande:

Om han fick sina böcker utgivna på ett riktigt förlag, så är han författare. Om han fick betala för utgivningen själv och i princip ingen köpte böckerna, och de enda som läste den var hans anhöriga och (pliktskyldigast) personer som han skänkte bort exemplar till, så tycker jag inte att han är författare. 

Om man ska kalla sig författare, journalist, konstnär, musiker eller liknande, så tycker jag att man ska kunna försörja sig på det, i alla fall huvudsakligen. Annars får man säga att "det här är min hobby, jag tjänar även lite pengar på det ibland, men jag hoppas på att slå igenom som författare/journalist/konstnär/musiker så småningom". Annars är det falsk marknadsföring. Som att säga att man är "fotbollsspelare" fast man spelar i ett Korplag på lördagarna.
  • Reasonandsense
    Anonym (Catharina) skrev 2024-09-30 19:51:57 följande:
    Om han fick sina böcker utgivna på ett riktigt förlag, så är han författare. Om han fick betala för utgivningen själv och i princip ingen köpte böckerna, och de enda som läste den var hans anhöriga och (pliktskyldigast) personer som han skänkte bort exemplar till, så tycker jag inte att han är författare. 

Om man ska kalla sig författare, journalist, konstnär, musiker eller liknande, så tycker jag att man ska kunna försörja sig på det, i alla fall huvudsakligen. Annars får man säga att "det här är min hobby, jag tjänar även lite pengar på det ibland, men jag hoppas på att slå igenom som författare/journalist/konstnär/musiker så småningom". Annars är det falsk marknadsföring. Som att säga att man är "fotbollsspelare" fast man spelar i ett Korplag på lördagarna.
    Jag tycker att det är ett väldigt tråkigt synsätt att bara det som man huvudsakligen försörjer sig på kan utgöra en del av ens identitet. Om min son vill kalla sig fotbollsspelare eller konstnär så kommer iaf inte hag säga "nej, man är ingen fotbollsspelare förrän man spelar i dom stora ligorna, och konstnär kan du bara glömma, någon måste köpa dina tavlor."
  • Kvittning
    Anonym (Catharina) skrev 2024-09-30 19:51:57 följande:

Om du vill diskutera vem som får kalla sig författare så starta en egen tråd. Om du vill stötta ts gällande problem med ensamhet så fortsätt skriv här.
  • Anonym (Jag)
    Reasonandsense skrev 2024-09-30 20:12:29 följande:
    Jag tycker att det är ett väldigt tråkigt synsätt att bara det som man huvudsakligen försörjer sig på kan utgöra en del av ens identitet. Om min son vill kalla sig fotbollsspelare eller konstnär så kommer iaf inte hag säga "nej, man är ingen fotbollsspelare förrän man spelar i dom stora ligorna, och konstnär kan du bara glömma, någon måste köpa dina tavlor."
    Jo jag håller med. Häromdagen sa min dotter till en kompis att hennes pappa (mitt ex) är konstnär. Han jobbar som snickare men målar tavlor också och säljer nån ibland men det är inte hans huvudsakliga försörjning. Känner många som målar och har ett annat jobb också , en av mina bästa vänner gör också det. Hon har haft utställningar och säljer tavlor ibland men försörjer sig inte på bara det. Och jag ser det som att de är konstnärer. Man behöver ju inte bara ha en sysselsättning. 
  • Anonym (Catharina)
    Reasonandsense skrev 2024-09-30 20:12:29 följande:
    Även ett intresse, en hobby, kan såklart vara en del av ens identitet. Jag dansade själv alla möjliga danser i många år, förr, och klart att dansen var en del av identiteten för många av oss som dansade flera gånger i veckan. Men för det presenterade vi oss inte som "dansare" för främmande människor. Då hade ju dessa människor fått helt fel bild, typ att vi dansade i Operabaletten eller var bakgrundsdansare för olika artister på scen. Sådant är fult att ljuga om - eller "låta förstå". 
  • Freddie K

Jag har fått mina noveller utgivna på ett riktigt förlag. Även om de bara är som e-böcker, men jag älskar att skriva och jag är bra på det och novellerna säljer ganska bra, trots minimal marknadsföring. Men visst, jag kanske inte ska kalla mig för författare utan för skrivande person. Blir alla nöjda då?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Nästan medelålders och inget liv