Inlägg från: Reasonandsense |Visa alla inlägg
  • Reasonandsense

Nästan medelålders och inget liv

Anonym (Catharina) skrev 2024-09-30 19:51:57 följande:
    Om han fick sina böcker utgivna på ett riktigt förlag, så är han författare. Om han fick betala för utgivningen själv och i princip ingen köpte böckerna, och de enda som läste den var hans anhöriga och (pliktskyldigast) personer som han skänkte bort exemplar till, så tycker jag inte att han är författare. 

Om man ska kalla sig författare, journalist, konstnär, musiker eller liknande, så tycker jag att man ska kunna försörja sig på det, i alla fall huvudsakligen. Annars får man säga att "det här är min hobby, jag tjänar även lite pengar på det ibland, men jag hoppas på att slå igenom som författare/journalist/konstnär/musiker så småningom". Annars är det falsk marknadsföring. Som att säga att man är "fotbollsspelare" fast man spelar i ett Korplag på lördagarna.
    Jag tycker att det är ett väldigt tråkigt synsätt att bara det som man huvudsakligen försörjer sig på kan utgöra en del av ens identitet. Om min son vill kalla sig fotbollsspelare eller konstnär så kommer iaf inte hag säga "nej, man är ingen fotbollsspelare förrän man spelar i dom stora ligorna, och konstnär kan du bara glömma, någon måste köpa dina tavlor."
  • Reasonandsense
    Anonym (Catharina) skrev 2024-10-01 09:28:45 följande:
    Även ett intresse, en hobby, kan såklart vara en del av ens identitet. Jag dansade själv alla möjliga danser i många år, förr, och klart att dansen var en del av identiteten för många av oss som dansade flera gånger i veckan. Men för det presenterade vi oss inte som "dansare" för främmande människor. Då hade ju dessa människor fått helt fel bild, typ att vi dansade i Operabaletten eller var bakgrundsdansare för olika artister på scen. Sådant är fult att ljuga om - eller "låta förstå". 
    Det blir ju viss skillnad beroende på kontext och i fel kontext är det klart att det kan bli till lögn, det har du rätt i. Men i grunden ser jag det bara som starkt att våga kalla sig dansare om man brinner för dans, och inte oroa sig för att folk ska komma och undra varför man tror att man är nåt, trots att man inte varit på pallen i dans-vm.
Svar på tråden Nästan medelålders och inget liv