Anonym (J) skrev 2024-09-29 09:58:31 följande:
De flesta som har förhållande i min omgivning har kompisgäng som de umgåtts med, och därigenom träffat sin nuvarande eller tidigare partner(s). Om de inte träffat partnern genom att en vän känner någon (som känner någon) som de stött på, så har andra träffat någon via jobbet t.ex.
En del kanske har träffat någon via en dejtingsajt.
Det gemensamma för de personer som har haft/har förhållande är att de inte gett upp. De har befunnit sig i sociala sammanhang på olika sätt och har förmågan att umgås - inte bara i syfte att få ett förhållande, utan också för att ha det trevligt, de har alltså förmågan att bli vän med människor av båda könen, och tillslut klickar de med någon mer än som vän.
Ska du "ragga" på krogen är det bra om du går ut med ett gäng vänner- och fokuserar primärt på att umgås, råkar du träffa på någon intressant kan du ju ragga men du måste kunna ta ett nej och fortsätta ha kul med dina vänner ändå.
Ja det har du nog rätt i. När jag var yngre hade jag detta men jag träffade aldrig någon iallafall tyvärr. Nu har folk gått vidare och skaffat partner och barn och jag står ensam kvar. Dejtingsite fungerar för dom som ser bra ut, jag får inte en enda matchning.
Krogen går jag inte på längre i princip, de flesta i min ålder gör inte det.
Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-29 10:08:04 följande:
Vänner kan inte ersätta en partner, det är helt riktigt.
Men vänner är också viktigt. Att umgås med folk botar åtminstone en del av ensamheten. Du skriver i trådstarten att du "i princip" inte har några vänner, har inget att göra på helger och tycker det är tråkigt att hitta på saker själv. Alltså är du behov av mer umgänge generellt, ett socialt liv. Inte bara en tjej, hon kan inte fixa allt det där.
Varför kan inte du och andra singelkillar på jobbet hitta på saker? Eller andra du känner?
Du skriver att du sällan träffar släktingar. Bor de långt bort, eller vill du av andra skäl inte träffas oftare?
En partner är inte allt. Du skulle garanterat känna dig mindre ensam om du tänkte bredare och satsade även på annat umgänge. Det gör det också lättare att hitta en partner. Ju mindre ensam och mer social du är, desto attraktivare kommer du att uppfattas av kvinnor. Man måste inte vara supersocial för att hitta en partner, men få kvinnor vill ha en man nästan helt utan socialt liv. Då förväntas hon fylla de flesta av hans sociala och känslomässiga behov. Det funkar inte i längden.
Kvinnor har inte bara lättare att bli uppraggade etc (på nätet och irl, för att tillgång och efterfrågan skiljer sig åt mellan könen). Kvinnor är också generellt bättre på att upprätthålla sociala relationer. Vilket gör dem mindre ensamma. Allt kan inte läggas på en partner.
Jag har ett lägre behov av att träffa andra människor än vad som är normalt. Jag skulle nöja mig med att ha en partner att hitta på saker med ibland. Min pappa är likadan, han har sin fru och dom gör allt tillsammans.
Min släkt är så att vi inte hör av oss till varandra om vi inte har något att säga. Typ man bjuder in till julafton och vissa födelsedagar.