Inlägg från: Anonym (sjuktensam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjuktensam)

Nästan medelålders och inget liv

Jag tror jag har börjat hamna i en några år för tidig 40-års kris. Jag har ett bra jobb och hem men jag i princip inga vänner och släkten träffar jag inte så ofta. Jag längtar till helgen men när helgen väl är här har jag inget att göra. Ibland hittar jag på saker ensam men det är inte kul att alltid göra det.

Andra får barn eller åtminstone har partner men jag har insett att jag aldrig kommer kunna få något av det. Har aldrig haft en tjej och jag börjar undra om det inte är för sent för iallafall att skaffa sin första tjej nu när och göra sexualdebut och allt det.

Funderar på detta hela tiden och jag går runt och är vissen som en blomma. Genuint olycklig över denna ensamhet. Finns det fler i samma situation? Hur får ni lust att fortsätta leva?

• Svar på tråden Nästan medelålders och inget liv
  • Anonym (sjuktensam)
    Anonym skrev 2024-09-28 19:03:59 följande:

Om du är man i 40-årsåldern är det långt ifrån kört.
    Personligen tycker jag att män i 40 årsåldern är allra läckrast. Det har jag tyckt ända sen jag var tjugo typ
    Men du måste ge dig ut där det finns människor. Exempel är 
    Anmäl dig till någon lättsam kurs, typ matlagning på något studieförbund
    Gå med i ett politiskt parti. Då kommer du träffa massa människor och de har så mycket aktiviteter och träffar.
    Gå med i församlingens kör. Massor av damer.
    Gå med i en förening.
    Du har inget att förlora. 

Kram

Ok får hoppas att en massa andra kvinnor tycker det också. Ja någon kurs eller så borde jag gå, jag har ibland funderat på att vara statist för filmer/serier. Jag var med i ett politiskt ungdomsförbund i många år (mellan 24-30 typ) utan att det ledde till något förutom roliga fester.

Men nu efter 30 är det jäkla svårt.
  • Anonym (sjuktensam)
    Anonym skrev 2024-09-28 21:04:48 följande:

Man 40årsålder
    Bra jobb
    Bra hem
    Inga barn i bagaget
    = Du är guld!

Ge dig ut! Det är någon som väntar på dig!

Vart ska jag ge mig ut?
    Anonym (C) skrev 2024-09-28 21:10:18 följande:

Börjar närma mig iaf. Samma här och man. Men jag tror att jag har hittat en lösning på problemet nu. 

Lust att tipsa mig?
  • Anonym (sjuktensam)
    Anonym (?) skrev 2024-09-28 21:20:30 följande:

Vad tror du är anledningen till att du ensam? Du behöver inte svara, men försök att identifiera anledningen. Och lös den.

Delvis mitt utseende och delvis att jag är lite blyg. Då jobbar man rejält i uppförsbacke. Tjejer har en massa krav idag.
  • Anonym (sjuktensam)
    Anonym (Nöfklihwvböpdk) skrev 2024-09-28 22:02:17 följande:
    Inte när du var 20 alltså? Bara idag
    Jag förstår inte vad du menar?
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-28 22:06:57 följande:

Jag är inte i samma situation (även om jag också kan känna mig ensam ibland), är kvinna och 36 år och väntar mitt fjärde barn.. Men som många andra har skrivit så är det absolut inte kört när man är man och 40 år och har bra jobb.

Tänk på att det finns många kvinnor i 35-40-årsåldern som vill ha familj men inte har hittat rätt än. Tänker att det nästan borde räcka att skriva på nån dejtingsida vad du jobbar med , att du inte har barn men vill ha det (om det är du vill alltså).

Annars är det väl krogen eller någon aktivitet där du träffar kvinnor , typ danskurs kanske.Om inte annat lär du ju känna fler personer och sen kanske ännu fler genom dom.  Och om du inte vill behöver du ju inte säga att du aldrig har haft nån tjej. 

Det är sjukt svårt att träffa någon idag. Vi var några killar på jobbet för några veckor som diskuterade detta på jobbet är att vi har sjukt många singelkillar på jobbet, men alla tjejer är upptagna. Så känns det ute i samhället också konstigt nog.

Jag har försökt med dejtingsidor sedan jag var 20 som inte lett till någonting. Danskurs är ju inte alls min grej men jag är öppen för liknande saker.
  • Anonym (sjuktensam)
    Anonym (Nöfklihwvböpdk) skrev 2024-09-28 22:46:29 följande:
    "Tjejer har en massa krav idag" Upplevde du det enklare för 20 år sen? Eller pratar du om din upplevelse för 10 år sen? 
    Nej men jag är övertygad om att det var lättare för mina föräldrars generation.
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-28 22:57:27 följande:

Fast det finns ju många singeltjejer också, jag känner flera..  Det kan ju egentligen inte vara så att mycket fler tjejer än killar är upptagna (om vi pratar om heterosexuella tjejer och killar). 

Behöver ju inte vara just danskurs men någonstans där du träffar fler människor , kan väl nästan vara vilken aktivitet som helst egentligen. Umgås du med fler personer har du ju större chans att träffa nån. De som jag har haft längre förhållanden med har jag träffat genom vänner. Har inte jättemycket erfarenhet av dejtingsidor , bara litegrann men vet att det är så de flesta träffas nuförtiden. 

Vart finner jag dessa singeltjejer? Jag träffar dom aldrig. Jag har träffat mycket folk när jag var yngre men nu när man blir äldre är man ju inte ute på samma sätt.

Dejtingsidor är bra om man är snygg, annars är det kört.
  • Anonym (sjuktensam)
    Anonym (Nöfklihwvböpdk) skrev 2024-09-28 23:07:19 följande:
    Varför tror du det? För att du själv tycker att människor var fulare på dina föräldrars tid? Tror du alltså att du skulle varit tillräckligt snygg på dina föräldrars tid?
    Jag tror att människor hade lägre krav förr i tiden.
  • Anonym (sjuktensam)
    Kvittning skrev 2024-09-28 23:29:30 följande:
    Om ni är flera singelmän på jobbet som känner er ensamma så kanske ni kan lösa ensamheten genom att umgås med varandra?

Att vara ensam och vara singel tänker jag är två olika saker och jag tycker det låter som att det är ensamheten som är problemet och det behövs ju inte en partner för att lösa det. 
    Men det är inte bara att vara ensam. Man vill ha en livskamrat. Få kramar. Få närhet. Beröring. Det är vad jag saknar mest.
  • Anonym (sjuktensam)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-28 23:49:56 följande:
    Dejtingsidor borde väl vara det stället där det är säkrast att just träffa singlar.. Annars vet jag inte , de finns väl lite överallt. Ute på krogen kanske?

Och vet inte hur du ser ut men det är absolut inte bara snygga personer som hittar nån, om du ser dig omkring kommer du nog märka att även riktiga träskpaddor har partner och barn haha. Utseende är såklart inte oviktigt men alla gillar ju inte samma sak och ofta tror jag att annat kan vara viktigare .. kanske ännu mer när det gäller män än kvinnor. 
    Ja men jag har varit på dejtingsidor i 15 år och jag får ju inga matchningar eller svar. Så enkelt är det som kille på nätet. Krogen går jag ju aldrig på längre men ja där kunde man iallafall börja prata med folk.

Ja det är sant att många lyckas som ser ut som en ... jag vet inte vad. Då känner jag mig bara ännu mer värdelös.
  • Anonym (sjuktensam)
    Anonym (J) skrev 2024-09-29 09:58:31 följande:

De flesta som har förhållande i min omgivning har kompisgäng som de umgåtts med, och därigenom träffat sin nuvarande eller tidigare partner(s). Om de inte träffat partnern genom att en vän känner någon (som känner någon) som de stött på, så har andra träffat någon via jobbet t.ex. 

En del kanske har träffat någon via en dejtingsajt.
    Det gemensamma för de personer som har haft/har förhållande är att de inte gett upp. De har befunnit sig i sociala sammanhang på olika sätt och har förmågan att umgås - inte bara i syfte att få ett förhållande, utan också för att ha det trevligt, de har alltså förmågan att bli vän med människor av båda könen, och tillslut klickar de med någon mer än som vän.

Ska du "ragga" på krogen är det bra om du går ut med ett gäng vänner- och fokuserar primärt på att umgås, råkar du träffa på någon intressant kan du ju ragga men du måste kunna ta ett nej och fortsätta ha kul med dina vänner ändå. 

Ja det har du nog rätt i. När jag var yngre hade jag detta men jag träffade aldrig någon iallafall tyvärr. Nu har folk gått vidare och skaffat partner och barn och jag står ensam kvar. Dejtingsite fungerar för dom som ser bra ut, jag får inte en enda matchning.

Krogen går jag inte på längre i princip, de flesta i min ålder gör inte det.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-29 10:08:04 följande:
    Vänner kan inte ersätta en partner, det är helt riktigt.

Men vänner är också viktigt. Att umgås med folk botar åtminstone en del av ensamheten. Du skriver i trådstarten att du "i princip" inte har några vänner, har inget att göra på helger och tycker det är tråkigt att hitta på saker själv. Alltså är du behov av mer umgänge generellt, ett socialt liv. Inte bara en tjej, hon kan inte fixa allt det där.

Varför kan inte du och andra singelkillar på jobbet hitta på saker? Eller andra du känner?

Du skriver att du sällan träffar släktingar. Bor de långt bort, eller vill du av andra skäl inte träffas oftare?

En partner är inte allt. Du skulle garanterat känna dig mindre ensam om du tänkte bredare och satsade även på annat umgänge. Det gör det också lättare att hitta en partner. Ju mindre ensam och mer social du är, desto attraktivare kommer du att uppfattas av kvinnor. Man måste inte vara supersocial för att hitta en partner, men få kvinnor vill ha en man nästan helt utan socialt liv. Då förväntas hon fylla de flesta av hans sociala och känslomässiga behov. Det funkar inte i längden.

Kvinnor har inte bara lättare att bli uppraggade etc (på nätet och irl, för att tillgång och efterfrågan skiljer sig åt mellan könen). Kvinnor är också generellt bättre på att upprätthålla sociala relationer. Vilket gör dem mindre ensamma. Allt kan inte läggas på en partner.
    Jag har ett lägre behov av att träffa andra människor än vad som är normalt. Jag skulle nöja mig med att ha en partner att hitta på saker med ibland. Min pappa är likadan, han har sin fru och dom gör allt tillsammans.

Min släkt är så att vi inte hör av oss till varandra om vi inte har något att säga. Typ man bjuder in till julafton och vissa födelsedagar.
Svar på tråden Nästan medelålders och inget liv