Anonym (Catharina) skrev 2024-10-01 20:11:55 följande:
Fast detta beror väl också på NÄR han tänker "erkänna" det. Om jag hade börjat träffa någon som presenterade sig som författare, och börjat planera en framtid med honom, kanske flyttat ihop, lämnat min lägenhet, i värsta fall blivit gravid... och så kommer det fram att han går på DV och tjänar näst intill inget på "författarskapet" - så hade jag blivit förbannad! Inte för att jag är någon författargroupie som måste ha en man med status och pengar, men för att han hade ljugit och lurat mig. Dessutom hade man börjat undra vad MER han hade ljugit om...
Det är sådant här som gör, att man inte ska lita på vad folk säger när man börjar dejta, utan kolla upp allt som bara går på en gång. Innan man blir för känslomässigt involverad. Brottsregistret (det är självklart), Kronofogden, UPC, deklarationen hos Skatteverket (där står även arbetsgivarnas namn), folkbokföringsregistret så att han inte är gift, bor ihop med en kvinna eller har barn (om han har påstått att han inte har det), sociala media o.s.v..
Du menar att du verkligen skulle riskera att bli gravid med en kille eller lämna en lägenhet för honom utan att förstå hur han verkligen försörjer sig? Det säger tyvärr en hel del om dig. Så naiva trodde jag inte kvinnor var idag.