• Anonym (old)

Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år

Om någon månad så har min relation med älskarinnan varat i 25 år. Hon är min stora kärlek i livet och kan inte tänka mig ett liv utan henne.  

Naturligtvis har jag fört fram att jag skulle lämna min hustru men till en början var älskarinnan helt mot detta då mitt yngsta barn var i tidiga tonåren och därför känslig.  Åren gick och jag tog upp saken igen med henne, men hon tyckte inte att det var nödvändigt. Fullt förståeligt eftersom hon är en väldigt självständig kvinna och nog skulle känna sig fångad och ofri om jag flyttade in hos henne. 
    Åren går och nu har jag vant mig med att vi ses ett par dagar i veckan. Några weekends tillsammans en och annan semesterresa. Nu väntar pensionen och jag fasar för att behöva lämna jobbet som gjort det möjligt för mig att träffa min älskarinna.
    Har nu beslutat mig för att lämna min fru men jag vet inte hur min älskarinna kommer att reagera. Jag är rädd för att hon lämnar mig

• Svar på tråden Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år
  • Anonym (H)
    Anonym (old) skrev 2024-09-23 13:29:45 följande:
    Hon bor i en annan stad. Staden jag regelbundet besöker i mitt jobb. När jag inte längre arbetar har jag inte längre någon anledning att resa.

Jag tycker faktiskt att jag stannat länge nog. Min fru måste själv ta tag i sitt liv och sluta lita till mig.  Hon kanske skulle börja arbeta heltid så hon kan försörja sig.
    Låter som att du har försatt din fru i en typisk kvinnofälla. Nu gissar jag vilt här. Men tror att hon har tagit ut mest fp-dagar, gått ner i arbetstid för att hinna med allt i hemmet medan du varit någon annanstans, blivit utbränd och haft svårt att gå upp till heltid igen. Och nu har hon en sån dålig ekonomi och pension att hon helt enkelt inte haft råd att lämna dig. 
  • Anonym (What)

håller med de andra om att det är synd om din fru. man behöver inte dra ut på det i 25år. Hon har väl trott att ni älskar varandra (även utan närhet) och inte att du hela tiden längtat till någon annan och sett någon annan som ditt livs kärlek.

Nej det finns inget nobelt i att du stannade så länge, du skulle lämnat för länge sedan så hon haft en chans att bygga upp sitt eget liv med ekonomi och kärlek, nu i pensionsålder så blir det så mycket svårare för henne.

Barn anpassar och vänjer sig bara man tänkt igenom det ordentligt och ser till att anpassa sitt nya liv så det blir smidigt för barnen. 

• Anonym (F)
    Anonym (H) skrev 2024-09-23 13:48:10 följande:
    Låter som att du har försatt din fru i en typisk kvinnofälla. Nu gissar jag vilt här. Men tror att hon har tagit ut mest fp-dagar, gått ner i arbetstid för att hinna med allt i hemmet medan du varit någon annanstans, blivit utbränd och haft svårt att gå upp till heltid igen. Och nu har hon en sån dålig ekonomi och pension att hon helt enkelt inte haft råd att lämna dig. 
    Du gissar verkligen hej vilt. Det är inte alls säkert det har gått till så här. Jag är oerhört trött på att kvinnor by default är offer och inte kan ta ansvar för sina liv, vare sig som gifta eller ensam ansvariga för sitt liv och ekonomi.
  • Anonym (F)
    Anonym (What) skrev 2024-09-23 13:48:40 följande:

håller med de andra om att det är synd om din fru. man behöver inte dra ut på det i 25år. Hon har väl trott att ni älskar varandra (även utan närhet) och inte att du hela tiden längtat till någon annan och sett någon annan som ditt livs kärlek.

Nej det finns inget nobelt i att du stannade så länge, du skulle lämnat för länge sedan så hon haft en chans att bygga upp sitt eget liv med ekonomi och kärlek, nu i pensionsålder så blir det så mycket svårare för henne.

Barn anpassar och vänjer sig bara man tänkt igenom det ordentligt och ser till att anpassa sitt nya liv så det blir smidigt för barnen. 

Varför har inte frun lämnat då? Varför tog hon inte chansen själv, är det bara en man som ska ge henne chansen genom att själv lämna?
  • Anonym (What)
    Anonym (F) skrev 2024-09-23 14:14:22 följande:
    Varför har inte frun lämnat då? Varför tog hon inte chansen själv, är det bara en man som ska ge henne chansen genom att själv lämna?
    Gissningsvis trodde hon att deras relation byggde på riktig kärlek och därför stannat. Har svårt att tro att hon skulle stannat i 25år med vetskapen om att han drömt om och haft någon annan så länge. det sveket är extremt stort.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sorgligt)
    Hon bor i en annan stad. Staden jag regelbundet besöker i mitt jobb. När jag inte längre arbetar har jag inte längre någon anledning att resa.

Jag tycker faktiskt att jag stannat länge nog. Min fru måste själv ta tag i sitt liv och sluta lita till mig.  Hon kanske skulle börja arbeta heltid så hon kan försörja sig.

Det borde du sagt till henne för minst 20 år sen. Inte när hon är en gammal pensionär kanske? 

Förstår inte att du inte separerade tidigare så hon hade kunnat (jobba i fler år) stå på egna ben och jobbat ihop en bättre ekonomi till ålderdomen? 

Det låter nu inte alls som att förhållandet ens varit vänskapligt. För man brukar åtminstone måna och vilja den personens bästa?

Det ter sig mer som att du känner förakt och som att hon är anledningen till att du inte fått ett liv med älskarinnan? För även om ni inte haft sex påstod du att ni haft ett vänskapligt förhållande. Det är inte så det låter och verkar. Nu låter det mer som att hon får skylla sig själv för att hon stannat hos dig.

Hon kan ha levt med förhoppning om att du ska älska henne trots allt. Väldigt få stannar om det inte finns några känslor och då särskilt om partnern har en annan på sidan om. 

Det elaka är inte att du skiljer dig för att träffa en annan. Det elaka består i att du väntat så länge att det blir svårt för din fru ekonomiskt. Skiljt dig borde du gjort när du inte kände några känslor för henne längre. En skilsmässa kräver som sagt inte godkännande av båda parter. Särskilt som du verkade missnöjd med att vara utan sex.

Det handlar om en person du levt med och som är mamma till dina barn, borde det inte finnas någon medkänsla med en fru man levt med så länge? Då menar jag inte för att stanna kvar, utan på sättet du talar om henne samt att du borde hjälpa henne på något vis ekonomiskt( mamman till dina barn).

Det är vad de flesta reagerar på, inte att du är förälskad i någon annan.

• Anonym (En fråga)

Är älskarinnan inte anledning nog att åka till staden?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (H) skrev 2024-09-23 13:48:10 följande:
    Fast det är väl ändå ett val hon gjort själv? Ingen kan ju garantera att ett äktenskap ska vara för evigt. Hon har vetat om älskarinnan och har kunnat lämnat mär helst hon vill. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (En fråga) skrev 2024-09-23 14:53:42 följande:
    Är älskarinnan inte anledning nog att åka till staden?
    Det blir väl så uppenbart då för alla att han har en älskarinna antagligen. 
Svar på tråden Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år