• Anonym (Mamma)

    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Min dotter har börjat sjuan och de har från starten parats ihop två och två som "pluggkompisar", något dottern hatar. Den hon parades ihop med är väldigt lat och bidrar inte med något, men läraren kräver att min dotter ger henne sina anteckningar etc, för det "är en träning i teamwork"... då började dottern medvetet skriva massa felaktigheter på det hon gav sin "pluggkompis". Det har nu kommit fram och skolan är arga på mitt barn som nu tydligen ska få kvarsittning nästa vecka.

    Hur kan man ta det här vidare? Känns helt sjukt. Vi bor i sthlm om det spelar roll.

  • Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare
  • Anonym (Mamma)
    Goneril skrev 2024-09-23 09:43:30 följande:
    Att du skulle vara lärare tror jag inte på, ditt språk är alltför bristfälligt. "Huvudet på skaft" heter det, ett idiom, inte "huvudet på sin spets". Snackat med "dem" båda, inte "de båda", skilj på objekt och subjekt!.                                                                                                                               Beteendet som TS dotter uppvisar, att lura en kamrat, är bedrövligt och ingenting som man lätt kan avfärda eller skratta åt.  Det spelar ingen roll om kamraten förtjänar en minnesbeta, TS dotter ska inte agera domare..                                                                                                                                                                                                   Problemet med kamraten som vill åka snålskjuts måste tacklas på annat sätt. TS dotter måste först tala med henne och hjälper inte det får problemet tas med läraren. Att medvetet lämna över felaktigheter är försåtligt och ska inte uppmuntras.
    .
    Hon har sagt till både eleven och läraren i flera veckor samt så har vi pratat med rektorn. Hon säger att hon gjorde det för att bevisa för läraren att tjejen inte gör något själv. Och vadå domare? Det var hennes eget arbete hon inte ville ge, det var inte att hon vägrade lämna över något från läraren etc.
  • Anonym (Gött)

    Rent krasst har väl båda gjort fel. Pluggkompisen har plagierat och utnyttjat din dotter. Dottern har lurat och satt dit klasskamraten på "fel sätt". 

    Men min ärliga åsikt är att din dotter gjorde rätt. Hon fick ju inte stöd när hon försökte göra rätt och stävja utnyttjandet och tog därför saken i egna händer. Så fråga läraren/rektorn hur de anser att din dotter borde ha agerat eller om de tycker att plagiering ska uppmuntras? 

    Jag var själv väldigt ambitiös i skolan men alldeles för snäll för att sätta ner foten mot alla glidare som bara hakade på när jag ensam gjorde allt i alla grupparbeten. Önskar jag haft ruter i mig som din dotter.

  • Anonym (utan)
    Anonym (Gött) skrev 2024-09-23 10:37:55 följande:

    Rent krasst har väl båda gjort fel. Pluggkompisen har plagierat och utnyttjat din dotter. Dottern har lurat och satt dit klasskamraten på "fel sätt". 

    Men min ärliga åsikt är att din dotter gjorde rätt. Hon fick ju inte stöd när hon försökte göra rätt och stävja utnyttjandet och tog därför saken i egna händer. Så fråga läraren/rektorn hur de anser att din dotter borde ha agerat eller om de tycker att plagiering ska uppmuntras? 

    Jag var själv väldigt ambitiös i skolan men alldeles för snäll för att sätta ner foten mot alla glidare som bara hakade på när jag ensam gjorde allt i alla grupparbeten. Önskar jag haft ruter i mig som din dotter.


    Hur menar du att TS dotter gjort fel? Hon påvisade att kompisen fuskade. Och det gjorde hon efter att hon påtalat problemet för läraren utan att få gehör.

    De enda som gjort fel i det här ärendet är läraren (som iscensatt ett orimligt system i klassen) och kompisen (som inte bidrar, och tom tar sin kompis uppgifter istället för att arbeta själv). 
  • Körsbärsdalen

    Som vanligt får offret skulden när denne slår backut i skolans värld. Ett barn kan bli slaget och mobbat och mycket lite görs åt saken, men så fort mobboffret slår tillbaka så slår skolan på stora trumman. Här är i princip samma sak, fast utan mobbningen, att din dotter TS blir extremt orättvist behandlad och utnyttjad, skolan gör inget, och när din dotter "ger igen" (eller egentligen: rent konkret visar hur den andre inte gör ett smack i skolan!!!) så är det din dotter som råkar illa ut. Fy fasiken!

  • Anonym (utan)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-23 11:06:50 följande:

    Som vanligt får offret skulden när denne slår backut i skolans värld. Ett barn kan bli slaget och mobbat och mycket lite görs åt saken, men så fort mobboffret slår tillbaka så slår skolan på stora trumman. Här är i princip samma sak, fast utan mobbningen, att din dotter TS blir extremt orättvist behandlad och utnyttjad, skolan gör inget, och när din dotter "ger igen" (eller egentligen: rent konkret visar hur den andre inte gör ett smack i skolan!!!) så är det din dotter som råkar illa ut. Fy fasiken!


    Exakt!

    Också typiskt skolan att en lärare får komma med hur dumma idéer som helst, men om elever säger ifrån så är det eleverna som råkar illa ut. 
  • Körsbärsdalen
    Anonym (utan) skrev 2024-09-23 11:14:14 följande:
    Exakt!

    Också typiskt skolan att en lärare får komma med hur dumma idéer som helst, men om elever säger ifrån så är det eleverna som råkar illa ut. 
    Fruktansvärt korkat.

    Så är det givetvis bra att öva på grupparbeten och att samarbeta. Jag är 110 % för det. MEN det ska ju göras på ett vettigt sätt! Samarbeta med olika personer, i små par och i större grupper, att som lärare löpande utvärdera pågående samarbeten för att se till att alla drar sin last och så vidare. Inte bara sätta ihop två elever på obefintlig tid, och sedan varken ha koll på att båda faktiskt gör sitt ELLER agera när det sedan framkommer att ena eleven inte gör ett skit utan enbart utnyttjar den andra. Idioti!
  • Anonym (utan)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-23 11:25:17 följande:
    Fruktansvärt korkat.

    Så är det givetvis bra att öva på grupparbeten och att samarbeta. Jag är 110 % för det. MEN det ska ju göras på ett vettigt sätt! Samarbeta med olika personer, i små par och i större grupper, att som lärare löpande utvärdera pågående samarbeten för att se till att alla drar sin last och så vidare. Inte bara sätta ihop två elever på obefintlig tid, och sedan varken ha koll på att båda faktiskt gör sitt ELLER agera när det sedan framkommer att ena eleven inte gör ett skit utan enbart utnyttjar den andra. Idioti!
    Jag vet inte om grupparbete egentligen är så bra för att lära sig samarbeta. I synnerhet som det ofta blir så att en eller några jobbar medan några slappar och får förtjänst på de andras bekostnad.

    Men om läraren är vettig och kan se vilka som gör vad, och framför allt lyssnar på eleverna om de kommer och säger att en i gruppen inte bidrar, eller tom fuskar. Ja, då kanske det kan fungera. 

    Har aldrig någonsin i vuxenlivet eller arbetslivet varit med om något som liknar skolans grupparbeten och som jag lärt mig i skolan att hantera. Möjligen lärt mig att inte lita på att andra i en grupp gör vad de ska, och därför undvika såna situationer med folk man inte litar på eller vet att de kommer att bidra. 
  • Körsbärsdalen
    Anonym (utan) skrev 2024-09-23 11:41:26 följande:
    Jag vet inte om grupparbete egentligen är så bra för att lära sig samarbeta. I synnerhet som det ofta blir så att en eller några jobbar medan några slappar och får förtjänst på de andras bekostnad.

    Men om läraren är vettig och kan se vilka som gör vad, och framför allt lyssnar på eleverna om de kommer och säger att en i gruppen inte bidrar, eller tom fuskar. Ja, då kanske det kan fungera. 

    Har aldrig någonsin i vuxenlivet eller arbetslivet varit med om något som liknar skolans grupparbeten och som jag lärt mig i skolan att hantera. Möjligen lärt mig att inte lita på att andra i en grupp gör vad de ska, och därför undvika såna situationer med folk man inte litar på eller vet att de kommer att bidra. 
    Jag hade lärare som var riktigt bra gällande grupparbeten när jag gick i både högstadiet och gymnasiet (och senare på högskolan, men där är det annat såklart). Även om vi ibland var 4-5 personer i en grupp, kunde alla få helt olika betyg beroende på (för våra lärare höll koll på att alla gjorde sin del, och vi fick löpande rapportera om vem som skulle göra vad härnäst och hur föregående delgrej gått o.s.v.). Så min erfarenhet är ganska bra!

    Även på jobbet arbetar jag ofta i grupper inom ramen för olika projekt. Min del kan t.ex. var den grafiska designen, medan en copywriter ska skriva texten, och en fotograf ska fotografera och redigera bilderna, och en ledare ska ha koll på att alla delarna sammanfogas och att deadline hålls o.s.v. Litegrann som grupparbeterna jag gjorde i skolan.

    Men då kanske jag haft tur, snarare än att grupparbeten i skolan i regel brukar fungera bra...
  • Anonym (Elak unge)
    Anonym (B) skrev 2024-09-22 20:51:02 följande:

    Hahahaa! Smart drag ju! Hon har huvudet på sin spets, din dotter!

    Hur kan det bli kvarsittning av det där? Jag hade snackat med de båda. Men den andra får väl lära sig. 


    Är själv lärare och hade mitt barn gjort likadant hade jag bara skrattat! 


    Hade du skrattat om ditt barn hade slagit ner någon svagare också? Med händerna alltså..
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-23 11:51:54 följande:
    Hade du skrattat om ditt barn hade slagit ner någon svagare också? Med händerna alltså..
    Om den mobbade tillslut slog tillbaka så hade nog många föräldrar tyckt att det varit rätt.
Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare