• Anonym (Mamma)

    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Min dotter har börjat sjuan och de har från starten parats ihop två och två som "pluggkompisar", något dottern hatar. Den hon parades ihop med är väldigt lat och bidrar inte med något, men läraren kräver att min dotter ger henne sina anteckningar etc, för det "är en träning i teamwork"... då började dottern medvetet skriva massa felaktigheter på det hon gav sin "pluggkompis". Det har nu kommit fram och skolan är arga på mitt barn som nu tydligen ska få kvarsittning nästa vecka.

    Hur kan man ta det här vidare? Känns helt sjukt. Vi bor i sthlm om det spelar roll.

  • Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-23 11:51:54 följande:
    Hade du skrattat om ditt barn hade slagit ner någon svagare också? Med händerna alltså..
    Min dotter är väldigt snäll och är ofta den som utses att "ta hand om" nya elever etc. I vintras var hon med och stöttade upp på särskolans luciatåg, helt på eget bevåg.

    Hon skadade inte den andra tjejen, det var tjejens eget fel att det blev som det blev.
  • Anonym (utan)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-23 11:50:48 följande:
    Jag hade lärare som var riktigt bra gällande grupparbeten när jag gick i både högstadiet och gymnasiet (och senare på högskolan, men där är det annat såklart). Även om vi ibland var 4-5 personer i en grupp, kunde alla få helt olika betyg beroende på (för våra lärare höll koll på att alla gjorde sin del, och vi fick löpande rapportera om vem som skulle göra vad härnäst och hur föregående delgrej gått o.s.v.). Så min erfarenhet är ganska bra!

    Även på jobbet arbetar jag ofta i grupper inom ramen för olika projekt. Min del kan t.ex. var den grafiska designen, medan en copywriter ska skriva texten, och en fotograf ska fotografera och redigera bilderna, och en ledare ska ha koll på att alla delarna sammanfogas och att deadline hålls o.s.v. Litegrann som grupparbeterna jag gjorde i skolan.

    Men då kanske jag haft tur, snarare än att grupparbeten i skolan i regel brukar fungera bra...
    Fint att det var så för dig. Jag har aldrig varit med om det under skoltiden. Möjligen på universitetet, då var de flesta lite mer motiverade och ville något för egen del. Dock inte alla. 

    Jag arbetar i team hela tiden på mitt jobb, men inte alls på det sätt som skolans grupparbeten var uppbyggda. Det bygger på att alla gör sin del, ingen annan i teamet kan göra varandras del, så det som måste bli gjort av var och en blir då gjort av den som har kompetensen. 

    Så i skolan lärde man sig att det gick att smita undan, eller att man fick göra de andras jobb (beroende på vilken sida man valde). I jobbet bygger teamet på att alla verkligen gör sin del, för ingen annan i gruppen kan göra det, och gör man inte sin del har man inget på jobbet att göra. 
  • Anonym (utan)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-23 11:51:54 följande:
    Hade du skrattat om ditt barn hade slagit ner någon svagare också? Med händerna alltså..
    Dels så är det inte jämförbart att avslöja någon som fuskare eller att slå någon. 

    Och dels så kan det ibland krävas att man tar till hårdare metoder om man redan försökt med de vanliga kanalerna men inte fått gehör. 
  • molly50
    Anonym (Bruden) skrev 2024-09-23 01:57:59 följande:

    Herregud. Du låter som en förälder som lär ut mobbning och utanförskap. 
    Om ni önskar att ditt barn alltid ska få göra uppgifter själv så lär ni bli jävligt besvikna. Grupparbeten fortsätter genom hela skolgången, även på universitetet. Och man får sällan välja vilka man ska samarbeta med. Det är för att man ska bli utmanad i att få jobba med olika människor. 

    Dom behöver hjälp och vägledning i gruppen, inte att du och ditt barn ska dumförklara den andra eleven. Tänk på hur det måste kännas för det barnet. 
    Det är det grupparbeten är till för, hjälpa varandra. 

    Jag tyckte inte heller om dom, förespråkar det inte. Men de flesta av jobben i samhället bygger just på samarbete och att bygga relationer. 
    Försöker du banka in i din unge att den ska klara sig själv och inte släppa in andra så gör du det jävligt tungt för dennes framtid. 

    Har en nära släkting som blev uppfostrad precis så faktiskt. Än idag som vuxen, ensam utan vänner och har svårt att bygga relationer. Ser sig själv som en övermänniska. 

    Så ja. Ensam framtid om ni fortsätter på den linjen. 


    Du pratar om att man ska hjälpa varandra.
    Men tycker du att den andra tjejen har varit hjälpsam när hon inte har gjort någonting för att bidra utan bara skrivit av TS dotters anteckningar?
    Och tycker du att det är rätt att straffa TS dotter med kvarsittning för det?
  • Anonym (Gött)
    Anonym (utan) skrev 2024-09-23 10:58:28 följande:
    Hur menar du att TS dotter gjort fel? Hon påvisade att kompisen fuskade. Och det gjorde hon efter att hon påtalat problemet för läraren utan att få gehör.

    De enda som gjort fel i det här ärendet är läraren (som iscensatt ett orimligt system i klassen) och kompisen (som inte bidrar, och tom tar sin kompis uppgifter istället för att arbeta själv). 
    Jag förstår att skolan anser att hon gjort fel. Hon har ju inte agerat efter instruktionerna för projektet och medvetet lurats. Men min personliga åsikt är ju att det var gott gjort och rätt åt glidaren. 
  • Anonym (utan)
    Anonym (Gött) skrev 2024-09-23 13:22:42 följande:
    Jag förstår att skolan anser att hon gjort fel. Hon har ju inte agerat efter instruktionerna för projektet och medvetet lurats. Men min personliga åsikt är ju att det var gott gjort och rätt åt glidaren. 
    Ok, jag missförstod vad du menade.

    Håller helt med dig om att skolan satt upp orimliga premisser och att TS dotter agerat rätt utifrån situationen hon försatts i. 
  • Anonym (inte)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-23 11:50:48 följande:
    Jag hade lärare som var riktigt bra gällande grupparbeten när jag gick i både högstadiet och gymnasiet (och senare på högskolan, men där är det annat såklart). Även om vi ibland var 4-5 personer i en grupp, kunde alla få helt olika betyg beroende på (för våra lärare höll koll på att alla gjorde sin del, och vi fick löpande rapportera om vem som skulle göra vad härnäst och hur föregående delgrej gått o.s.v.). Så min erfarenhet är ganska bra!

    Även på jobbet arbetar jag ofta i grupper inom ramen för olika projekt. Min del kan t.ex. var den grafiska designen, medan en copywriter ska skriva texten, och en fotograf ska fotografera och redigera bilderna, och en ledare ska ha koll på att alla delarna sammanfogas och att deadline hålls o.s.v. Litegrann som grupparbeterna jag gjorde i skolan.

    Men då kanske jag haft tur, snarare än att grupparbeten i skolan i regel brukar fungera bra...
    Jag går ännu på gymnasiet, men så har grupparbeten aldrig fungerat i skolorna jag gått på. Det har mer varit "Ni fem ska göra ett arbete tillsammans om X, och presentera för klassen. Go." Och sen har man stått där och undrat vad läraren vill egentligen, och det har slutat med att en eller två försökt få gruppen att organisera arbetet, som inte fungerat för att de andra sätter sig emot för "du bestämmer inte" men inte har några egna förslag. Det slutar nästan alltid med att de en eller två författar hela arbetet medan de andra fipplar mobiler eller dricker cola under 4 lektionstimmar, presenterar hela arbetet medan de anda står/sitter och låstas att de vet vad det handlar om, lämnar in det skriftliga "gemensamma" arbetet, och sen får hela gruppen betyg därefter. 

    Den erfarenheten delar jag med både kompisar i min ålder från olika skolor och även olika föräldrar och äldra släktingar, från olika delar av landet.

    Jag tror att orsaken till att det fungerar så på skolor är just för att alla är elever som ska lära sig samma saker och utföra samma uppgifter. Det finns inte en sån fördelning som det finns på ditt, eller andra, jobb, och grupparbeten ses på en del skolor som ett sätt att lära eleverna att ta ansvar för ett arbete som grupp, men uten att ge dom förutsättningar för att ens veta hur.
  • Mrs Moneybags

    Grupparbeten är djävulens påfund. Det är i princip alltid en person som gör själva jobbet, resten sitter och pillar sig i naveln och väntar på att den arbetande personen ska göra sin grej så att de kan hänga på. Det är verkligen inte att träna teamwork. Hade någon gjort så på jobbet hade man direkt exponerat den lata personen inför resten av arbetsgruppen.

  • Anonym (utan)
    Anonym (inte) skrev 2024-09-23 15:10:29 följande:
    Jag går ännu på gymnasiet, men så har grupparbeten aldrig fungerat i skolorna jag gått på. Det har mer varit "Ni fem ska göra ett arbete tillsammans om X, och presentera för klassen. Go." Och sen har man stått där och undrat vad läraren vill egentligen, och det har slutat med att en eller två försökt få gruppen att organisera arbetet, som inte fungerat för att de andra sätter sig emot för "du bestämmer inte" men inte har några egna förslag. Det slutar nästan alltid med att de en eller två författar hela arbetet medan de andra fipplar mobiler eller dricker cola under 4 lektionstimmar, presenterar hela arbetet medan de anda står/sitter och låstas att de vet vad det handlar om, lämnar in det skriftliga "gemensamma" arbetet, och sen får hela gruppen betyg därefter. 

    Den erfarenheten delar jag med både kompisar i min ålder från olika skolor och även olika föräldrar och äldra släktingar, från olika delar av landet.

    Jag tror att orsaken till att det fungerar så på skolor är just för att alla är elever som ska lära sig samma saker och utföra samma uppgifter. Det finns inte en sån fördelning som det finns på ditt, eller andra, jobb, och grupparbeten ses på en del skolor som ett sätt att lära eleverna att ta ansvar för ett arbete som grupp, men uten att ge dom förutsättningar för att ens veta hur.
    Jag tror att lärare skapar grupparbeten för att det ger dem färre arbeten att bedöma. Inte för att de egentligen tror att det gynnar eleverna eller främjar nåt samarbete. De kanske intalar sig att det är så, men innerst inne vet de nog att så inte är fallet. 
  • Anonym (Religion)

    Det var väl inte så farligt gjort utav läraren. Jag har ännu inte släppt att jag förtjänade VG i religion B. Det tycker jag är värre, att sätta orättvisa betyg. 

Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare