Körsbärsdalen skrev 2024-09-23 11:50:48 följande:
Jag hade lärare som var riktigt bra gällande grupparbeten när jag gick i både högstadiet och gymnasiet (och senare på högskolan, men där är det annat såklart). Även om vi ibland var 4-5 personer i en grupp, kunde alla få helt olika betyg beroende på (för våra lärare höll koll på att alla gjorde sin del, och vi fick löpande rapportera om vem som skulle göra vad härnäst och hur föregående delgrej gått o.s.v.). Så min erfarenhet är ganska bra!
Även på jobbet arbetar jag ofta i grupper inom ramen för olika projekt. Min del kan t.ex. var den grafiska designen, medan en copywriter ska skriva texten, och en fotograf ska fotografera och redigera bilderna, och en ledare ska ha koll på att alla delarna sammanfogas och att deadline hålls o.s.v. Litegrann som grupparbeterna jag gjorde i skolan.
Men då kanske jag haft tur, snarare än att grupparbeten i skolan i regel brukar fungera bra...
Jag går ännu på gymnasiet, men så har grupparbeten aldrig fungerat i skolorna jag gått på. Det har mer varit "Ni fem ska göra ett arbete tillsammans om X, och presentera för klassen. Go." Och sen har man stått där och undrat vad läraren vill egentligen, och det har slutat med att en eller två försökt få gruppen att organisera arbetet, som inte fungerat för att de andra sätter sig emot för "du bestämmer inte" men inte har några egna förslag. Det slutar nästan alltid med att de en eller två författar hela arbetet medan de andra fipplar mobiler eller dricker cola under 4 lektionstimmar, presenterar hela arbetet medan de anda står/sitter och låstas att de vet vad det handlar om, lämnar in det skriftliga "gemensamma" arbetet, och sen får hela gruppen betyg därefter.
Den erfarenheten delar jag med både kompisar i min ålder från olika skolor och även olika föräldrar och äldra släktingar, från olika delar av landet.
Jag tror att orsaken till att det fungerar så på skolor är just för att alla är elever som ska lära sig samma saker och utföra samma uppgifter. Det finns inte en sån fördelning som det finns på ditt, eller andra, jobb, och grupparbeten ses på en del skolor som ett sätt att lära eleverna att ta ansvar för ett arbete som grupp, men uten att ge dom förutsättningar för att ens veta hur.