• Anonym (Mamma)

    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Min dotter har börjat sjuan och de har från starten parats ihop två och två som "pluggkompisar", något dottern hatar. Den hon parades ihop med är väldigt lat och bidrar inte med något, men läraren kräver att min dotter ger henne sina anteckningar etc, för det "är en träning i teamwork"... då började dottern medvetet skriva massa felaktigheter på det hon gav sin "pluggkompis". Det har nu kommit fram och skolan är arga på mitt barn som nu tydligen ska få kvarsittning nästa vecka.

    Hur kan man ta det här vidare? Känns helt sjukt. Vi bor i sthlm om det spelar roll.

  • Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare
  • Mrs Moneybags
    Anonym (inte) skrev 2024-09-23 15:10:29 följande:
    Jag går ännu på gymnasiet, men så har grupparbeten aldrig fungerat i skolorna jag gått på. Det har mer varit "Ni fem ska göra ett arbete tillsammans om X, och presentera för klassen. Go." Och sen har man stått där och undrat vad läraren vill egentligen, och det har slutat med att en eller två försökt få gruppen att organisera arbetet, som inte fungerat för att de andra sätter sig emot för "du bestämmer inte" men inte har några egna förslag. Det slutar nästan alltid med att de en eller två författar hela arbetet medan de andra fipplar mobiler eller dricker cola under 4 lektionstimmar, presenterar hela arbetet medan de anda står/sitter och låstas att de vet vad det handlar om, lämnar in det skriftliga "gemensamma" arbetet, och sen får hela gruppen betyg därefter. 

    Den erfarenheten delar jag med både kompisar i min ålder från olika skolor och även olika föräldrar och äldra släktingar, från olika delar av landet.

    Jag tror att orsaken till att det fungerar så på skolor är just för att alla är elever som ska lära sig samma saker och utföra samma uppgifter. Det finns inte en sån fördelning som det finns på ditt, eller andra, jobb, och grupparbeten ses på en del skolor som ett sätt att lära eleverna att ta ansvar för ett arbete som grupp, men uten att ge dom förutsättningar för att ens veta hur.
    Dessvärre är det exakt sådär det fungerar även på universitetsnivå. Otroligt frustrerande. 
  • Anonym (Gött)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-23 15:52:14 följande:
    Dessvärre är det exakt sådär det fungerar även på universitetsnivå. Otroligt frustrerande. 
    ... Och på många arbetsplatser... Tyvärr. 
  • Core
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-23 11:51:54 följande:
    Hade du skrattat om ditt barn hade slagit ner någon svagare också? Med händerna alltså..
    Det är inte hennes uppgift att göra skolarbete åt sin klasskompis. Klarar inte den ungen av det själv är det väl upp till föräldrarna att sätta henne i en specialklass, eller skolans ansvar att skaka fram en resurs 
  • Anonym (Var stolt)

    Din dotter gjorde helt rätt anser jag. Det borde vara den andra lata ungen som fått sitta kvar för fusket och för att vägra göra sin del. Är ungen så satans korkad får hon skylla sig själv om hon är så lättlurad. Föräldrar borde sätta ungen på plats och förklara att hon gjort bort sig rejält och att hon borde skämmas och be om ursäkt. 

    Tänk att det alltid ska daltas med de som missköter sig....

  • Anonym (Elak unge)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-23 11:59:37 följande:
    Min dotter är väldigt snäll och är ofta den som utses att "ta hand om" nya elever etc. I vintras var hon med och stöttade upp på särskolans luciatåg, helt på eget bevåg.

    Hon skadade inte den andra tjejen, det var tjejens eget fel att det blev som det blev.
    Men att lura en svag och klart mindre begåvad klasskompis tycker hon är helt i sin ordning?
  • Anonym (utan)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-24 09:38:41 följande:
    Men att lura en svag och klart mindre begåvad klasskompis tycker hon är helt i sin ordning?
    Det är inte andra elevers ansvar att ta hand om sina svaga klasskompisars utbildning. Om läraren hade skött detta bättre från start, och inte tvingat TS dotter att ge den andra eleven sina anteckningar så hade detta aldrig hänt. 

    Det hade väl varit minst lika ohederligt att låta den svaga eleven fuska sig till ett betyg som inte motsvarar hens kunskaper eller förmåga?
  • molly50
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-24 09:38:41 följande:
    Men att lura en svag och klart mindre begåvad klasskompis tycker hon är helt i sin ordning?
    Tycker du att det är helt i sin ordning att låta andra sköta allt jobb i ett grupparbete och inte själv lyfta ett finger för att bidra?
    Och tycker du att det är rätt att straffa TS dotter med kvarsittning när det kanske är läraren själv som inte har skött det här bra?
  • Anonym (Bra förberedelse för vuxenlivet)

    Det där, med att behöva jobba dubbelt, täcka upp för någon man inte vill täcka upp för, någon jobbar, någon annan glider och att man måste finna sig i det och låtsas som det inte är så annars straffar det en själv är en oerhört viktig kunskap inför vuxenlivet.

    Det är en svår lärdom för många tonåringar tror jag, att världen är orättvis och veta vilka orättvisor man kan peka ut eller ej. Men oerhört viktig. Kan man inte det blir livet konfliktfyllt.

  • felicityporter
    Anonym (Bra förberedelse för vuxenlivet) skrev 2024-09-24 15:01:23 följande:

    Det där, med att behöva jobba dubbelt, täcka upp för någon man inte vill täcka upp för, någon jobbar, någon annan glider och att man måste finna sig i det och låtsas som det inte är så annars straffar det en själv är en oerhört viktig kunskap inför vuxenlivet.

    Det är en svår lärdom för många tonåringar tror jag, att världen är orättvis och veta vilka orättvisor man kan peka ut eller ej. Men oerhört viktig. Kan man inte det blir livet konfliktfyllt.


    Exakt, det är dessvärre en mycket nyttig lärdom inför vuxenlivet.
  • Anonym (Elak unge)
    Anonym (utan) skrev 2024-09-24 09:42:16 följande:
    Det är inte andra elevers ansvar att ta hand om sina svaga klasskompisars utbildning. Om läraren hade skött detta bättre från start, och inte tvingat TS dotter att ge den andra eleven sina anteckningar så hade detta aldrig hänt. 

    Det hade väl varit minst lika ohederligt att låta den svaga eleven fuska sig till ett betyg som inte motsvarar hens kunskaper eller förmåga?
    Och du tror inte att läraren förstår vilka som jobbar på grupparbeten och vilka som tenderar att vara mer obegåvade eller mer lata och delar ut betygen därefter?

    Otroligt hur många som tycker att det är fruktansvärt att hjälpa en svagare medmänniska!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-10-01 10:11:37 följande:
    Och du tror inte att läraren förstår vilka som jobbar på grupparbeten och vilka som tenderar att vara mer obegåvade eller mer lata och delar ut betygen därefter?

    Otroligt hur många som tycker att det är fruktansvärt att hjälpa en svagare medmänniska!
    Alla mina barn som haft den läraren vittnar om samma sak, hela gruppen får samma betyg oavsett om alla hjälpt till eller inte. Läraren har hemkunskap också och äldsta berättade hur hens partner "varit på toa" hela lektionen, men fick ändå samma betyg som mitt barn som fått göra hela själv.

    Barnet det gäller i ts har både adhd och dyslexi och är definitivt inte en av de starkare i klassen. Hon kämpar som bara den. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-10-01 10:11:37 följande:
    Och du tror inte att läraren förstår vilka som jobbar på grupparbeten och vilka som tenderar att vara mer obegåvade eller mer lata och delar ut betygen därefter?

    Otroligt hur många som tycker att det är fruktansvärt att hjälpa en svagare medmänniska!
    Tyvärr är det inte alls ovanligt att samma betyg eller omdöme sätts, oavsett vem som har gjort vad i en grupp.

    Det är inte fruktansvärt att hjälpa någon svagare, tvärtom! Men TS dotter fick alldeles för mycket på sina axlar. Hon fick göra hela eller nästan hela jobbet själv, OCH tvingades dessutom lämna ifrån sig sina anteckningar till den andra tjejen.

    Att hjälpa är att visa anteckningarna eller visa var tjejen själv kan hitta rätt material. Hjälp på traven. Inte att göra jobbet ÅT den andra.

    TS dotter blev utnyttjad. Inte konstigt att hon slog bakut. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-01 10:19:42 följande:
    Alla mina barn som haft den läraren vittnar om samma sak, hela gruppen får samma betyg oavsett om alla hjälpt till eller inte. Läraren har hemkunskap också och äldsta berättade hur hens partner "varit på toa" hela lektionen, men fick ändå samma betyg som mitt barn som fått göra hela själv.

    Barnet det gäller i ts har både adhd och dyslexi och är definitivt inte en av de starkare i klassen. Hon kämpar som bara den. 
    Det är inte ok att låta andra åka snålskjuts på de starka eleverna heller, eller sätta dessa som hjälplärare.

    Att öva på samarbete ingår, och tyvärr kan det aldrig bli helt rättvist. Men din dotters lärare hanterar dessa situationer helt fel.

    Det mest rättvisa är att bara köra med mindre grupparbeten eller gruppövningar, samt rotera grupperna, så att ingen behöver vara med samma person hela tiden. Så gör de i våra barns skola, för att öva på samarbete med olika personer samt för att duktiga elever inte ska fastna med slöfockar. (Det handlar inte om hur begåvad man är, utan hur mycket man anstränger sig.)
  • Anonym (utan)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-10-01 10:11:37 följande:
    Och du tror inte att läraren förstår vilka som jobbar på grupparbeten och vilka som tenderar att vara mer obegåvade eller mer lata och delar ut betygen därefter?

    Otroligt hur många som tycker att det är fruktansvärt att hjälpa en svagare medmänniska!
    Nej, jag tror inte att lärare har särskilt bra koll på vem som gör vad (eller inte alls i ett grupparbete). 

    Och återigen, det är inte elevernas ansvar att hjälpa svagare elever. Och det den svagare eleven gjorde var att fuska, inte få hjälp. Det är lärarens ansvar att hjälpa svagare elever, och en elev som inte kan ska inte få fuska sig till godkänt. 
Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare