Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Kvarsittning kan skolan glömma, de får inte straffa elever på det viset.

    Din dotter gjorde fel, hon hanterade problemet fel. Men förklara för läraren varför din dotter blev frustrerad och hur hon upplever situationen. Fråga vidare läraren hur detta med "pluggkompis" är tänkt att fungera för att vara givande för alla. Kräv att läraren hittar en lösning för din dotter om den andra tjejen inte bidrar. En lösning som inte innebär att din dotter måste göra allt jobb och sedan lämna ifrån sig sina anteckningar. Påpeka att det inte är teamwork, utan raka motsatsen.

    Ligg på och ställ lite krav på läraren och skolan. Att öva på samarbete mm ingår, men din dotter ska inte behöva bli utnyttjad.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Våra barns klass har haft liknande, men där byter man "pluggkompis" med jämna mellanrum. Alla förväntas bidra efter förmåga. Har inte hört att någon elev tvingats lämna ifrån sin sina anteckningar, som någon annan bara skriver av. De går i sexan, men hade detta även i fyran och femman. Självklart bara på skoltid dock. Det var helt frivilligt om man ville plugga ihop även på fritiden.

    Syftet är att öva på samarbete med olika personer, för det är så livet kommer se ut. Men läraren har uttryckligen sagt att grupperna roterar för att man inte ska "fastna" med en person, särskilt om det inte fungerar så bra med just den. Men också för att man inte bara ska jobba ihop med sin bästis t ex. (De får dock inte välja pluggkompis själva).

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Bruden) skrev 2024-09-23 01:57:59 följande:

    Herregud. Du låter som en förälder som lär ut mobbning och utanförskap. 
    Om ni önskar att ditt barn alltid ska få göra uppgifter själv så lär ni bli jävligt besvikna. Grupparbeten fortsätter genom hela skolgången, även på universitetet. Och man får sällan välja vilka man ska samarbeta med. Det är för att man ska bli utmanad i att få jobba med olika människor. 

    Dom behöver hjälp och vägledning i gruppen, inte att du och ditt barn ska dumförklara den andra eleven. Tänk på hur det måste kännas för det barnet. 
    Det är det grupparbeten är till för, hjälpa varandra. 

    Jag tyckte inte heller om dom, förespråkar det inte. Men de flesta av jobben i samhället bygger just på samarbete och att bygga relationer. 
    Försöker du banka in i din unge att den ska klara sig själv och inte släppa in andra så gör du det jävligt tungt för dennes framtid. 

    Har en nära släkting som blev uppfostrad precis så faktiskt. Än idag som vuxen, ensam utan vänner och har svårt att bygga relationer. Ser sig själv som en övermänniska. 

    Så ja. Ensam framtid om ni fortsätter på den linjen. 


    Vad yrar du om? TS har väl inte skrivit att dottern ska sluta öva på samarbete eller sluta delta i grupparbeten. Utan att just detta samarbete inte fungerar. Den andra tjejen bidrar inte, krävde i stället att få dotterns anteckningar och skvallrade för läraren när hon inte fick det. Läraren hanterade det också dåligt.


    Det är inte att lära barnen samarbete. Det är inte att hjälpas åt.

    Att TS dotter sen hanterade situationen fel genom att luras, är en annan sak.

    Barn bör lära sig samarbete och att hjälpa varandra, men också att sätta gränser och att stå upp för sig själva så att de inte blir utnyttjade. Det är vad vi lär våra barn. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-10-01 10:11:37 följande:
    Och du tror inte att läraren förstår vilka som jobbar på grupparbeten och vilka som tenderar att vara mer obegåvade eller mer lata och delar ut betygen därefter?

    Otroligt hur många som tycker att det är fruktansvärt att hjälpa en svagare medmänniska!
    Tyvärr är det inte alls ovanligt att samma betyg eller omdöme sätts, oavsett vem som har gjort vad i en grupp.

    Det är inte fruktansvärt att hjälpa någon svagare, tvärtom! Men TS dotter fick alldeles för mycket på sina axlar. Hon fick göra hela eller nästan hela jobbet själv, OCH tvingades dessutom lämna ifrån sig sina anteckningar till den andra tjejen.

    Att hjälpa är att visa anteckningarna eller visa var tjejen själv kan hitta rätt material. Hjälp på traven. Inte att göra jobbet ÅT den andra.

    TS dotter blev utnyttjad. Inte konstigt att hon slog bakut. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-01 10:19:42 följande:
    Alla mina barn som haft den läraren vittnar om samma sak, hela gruppen får samma betyg oavsett om alla hjälpt till eller inte. Läraren har hemkunskap också och äldsta berättade hur hens partner "varit på toa" hela lektionen, men fick ändå samma betyg som mitt barn som fått göra hela själv.

    Barnet det gäller i ts har både adhd och dyslexi och är definitivt inte en av de starkare i klassen. Hon kämpar som bara den. 
    Det är inte ok att låta andra åka snålskjuts på de starka eleverna heller, eller sätta dessa som hjälplärare.

    Att öva på samarbete ingår, och tyvärr kan det aldrig bli helt rättvist. Men din dotters lärare hanterar dessa situationer helt fel.

    Det mest rättvisa är att bara köra med mindre grupparbeten eller gruppövningar, samt rotera grupperna, så att ingen behöver vara med samma person hela tiden. Så gör de i våra barns skola, för att öva på samarbete med olika personer samt för att duktiga elever inte ska fastna med slöfockar. (Det handlar inte om hur begåvad man är, utan hur mycket man anstränger sig.)
Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare