• Anonym (Mamma)

Tonåring i trubbel - orättvis lärare

Min dotter har börjat sjuan och de har från starten parats ihop två och två som "pluggkompisar", något dottern hatar. Den hon parades ihop med är väldigt lat och bidrar inte med något, men läraren kräver att min dotter ger henne sina anteckningar etc, för det "är en träning i teamwork"... då började dottern medvetet skriva massa felaktigheter på det hon gav sin "pluggkompis". Det har nu kommit fram och skolan är arga på mitt barn som nu tydligen ska få kvarsittning nästa vecka.

Hur kan man ta det här vidare? Känns helt sjukt. Vi bor i sthlm om det spelar roll.

• Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare
  • Anonym

Ta det vidare? Ja, det är väl bara att skriva ännu dummare fel och sitta kvar längre? Vad är målet, hur långt vill ni utveckla detta "vidare"?

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-09-22 20:03:09 följande:

Ta det vidare? Ja, det är väl bara att skriva ännu dummare fel och sitta kvar längre? Vad är målet, hur långt vill ni utveckla detta "vidare"?

Hur kan det vara okej att straffa ett barn för att det vill slippa utnyttjas?

Målet är såklart att den här sjuka grejen ska upphöra.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-22 20:04:46 följande:
    Hur kan det vara okej att straffa ett barn för att det vill slippa utnyttjas?

Målet är såklart att den här sjuka grejen ska upphöra.
    Njaej. Ni ville ta det ännu mer "vidare".
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-09-22 20:05:37 följande:
    Njaej. Ni ville ta det ännu mer "vidare".
    Du läser in saker jag inte sagt. Vi får inget gehör från rektorn.
  • Anonym (Ellen)

Kvarsittning? Ägnar sig moderna skolor åt sånt? Det har jag bara stött på i typ Anne på Grönkulla. 

Jag hade ändå inte tagit det vidare på något sätt. Det din dotter gjorde var allt annat än ok. Låt henne ta konsekvenserna av det. 

Själva grejen med påtvingad pluggkompis tycker jag låter skitdåligt. Det ni kan göra angående det är väl att påtala det ni ogillar med det. Ta upp det på nästa föräldramöte och se om fler föräldrar ogillar det. 

• Anonym (högpresterande)

Jag hade bytt skola, fy fan för att bli hoptussad med en slö blodigel!

• Anonym (S)

Hur är det tänkt att det här pluggkompissystemet ska fungera? Är det något som görs under lektionstid eller förväntas de plugga tillsammans på fritiden?

Att ibland låta starka elever hjälpa de svagare kan väl vara bra, men det ska göras med måtta, och man ska inte kalla det för teamwork när det inte är det det är.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-09-22 20:08:01 följande:

Kvarsittning? Ägnar sig moderna skolor åt sånt? Det har jag bara stött på i typ Anne på Grönkulla. 

Jag hade ändå inte tagit det vidare på något sätt. Det din dotter gjorde var allt annat än ok. Låt henne ta konsekvenserna av det. 

Själva grejen med påtvingad pluggkompis tycker jag låter skitdåligt. Det ni kan göra angående det är väl att påtala det ni ogillar med det. Ta upp det på nästa föräldramöte och se om fler föräldrar ogillar det. 

Hade tjejen hängt med alls hade hon själv fattat att det var fel. Vissa saker var så uppenbart påhittade, men hon skrev rakt av ändå. Tycker inte att man ska tvingas hjälpa någon som inte bidrar själv.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-09-22 20:11:49 följande:

Hur är det tänkt att det här pluggkompissystemet ska fungera? Är det något som görs under lektionstid eller förväntas de plugga tillsammans på fritiden?

Att ibland låta starka elever hjälpa de svagare kan väl vara bra, men det ska göras med måtta, och man ska inte kalla det för teamwork när det inte är det det är.

Både och, men lektionstid är obligatoriskt. Det är inte för att hjälpa de svaga (vilket inte heller ska falla på eleverna), det är flera där båda i gruppen är "starka". Min dotter kämpar jättehårt och har det absolut inte enkelt för sig, det känns väldigt orättvist hela grejen. Det borde vara frivilligt.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-22 20:12:20 följande:
    Hade tjejen hängt med alls hade hon själv fattat att det var fel. Vissa saker var så uppenbart påhittade, men hon skrev rakt av ändå. Tycker inte att man ska tvingas hjälpa någon som inte bidrar själv.

Men det är skillnad på att tex vägra lämna ifrån sig anteckningar eller ge knapphändiga sådana jämfört med att medvetet lura någon. Att medvetet lura någon är inte ok. 

Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare