• Anonym (S)

Tonåring i trubbel - orättvis lärare

Hur är det tänkt att det här pluggkompissystemet ska fungera? Är det något som görs under lektionstid eller förväntas de plugga tillsammans på fritiden?

Att ibland låta starka elever hjälpa de svagare kan väl vara bra, men det ska göras med måtta, och man ska inte kalla det för teamwork när det inte är det det är.

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-22 20:15:30 följande:
    Både och, men lektionstid är obligatoriskt. Det är inte för att hjälpa de svaga (vilket inte heller ska falla på eleverna), det är flera där båda i gruppen är "starka". Min dotter kämpar jättehårt och har det absolut inte enkelt för sig, det känns väldigt orättvist hela grejen. Det borde vara frivilligt.
    Hur mycket har hon (och ni föräldrar) försökt få bukt med problemet innan hon hittade på "lösningen" att lura den andra tjejen?

Det hon gjorde var ju inte okej (även om jag fattar att det lätt blir fel när man är en frustrerad trettonåring), så jag tänker att läraren och rektorn kanske mer ser det som att ni föräldrar försvarar den handlingen fastän det ni egentligen vill är att dottern ska få hjälp så att pluggkompisgrejen kan bli givande istället för att förstöra för henne. Kan det vara så att fokus hamnat på fel sak?
Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare