Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Grupparbeten är djävulens påfund. Det är i princip alltid en person som gör själva jobbet, resten sitter och pillar sig i naveln och väntar på att den arbetande personen ska göra sin grej så att de kan hänga på. Det är verkligen inte att träna teamwork. Hade någon gjort så på jobbet hade man direkt exponerat den lata personen inför resten av arbetsgruppen.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (inte) skrev 2024-09-23 15:10:29 följande:
    Jag går ännu på gymnasiet, men så har grupparbeten aldrig fungerat i skolorna jag gått på. Det har mer varit "Ni fem ska göra ett arbete tillsammans om X, och presentera för klassen. Go." Och sen har man stått där och undrat vad läraren vill egentligen, och det har slutat med att en eller två försökt få gruppen att organisera arbetet, som inte fungerat för att de andra sätter sig emot för "du bestämmer inte" men inte har några egna förslag. Det slutar nästan alltid med att de en eller två författar hela arbetet medan de andra fipplar mobiler eller dricker cola under 4 lektionstimmar, presenterar hela arbetet medan de anda står/sitter och låstas att de vet vad det handlar om, lämnar in det skriftliga "gemensamma" arbetet, och sen får hela gruppen betyg därefter. 

    Den erfarenheten delar jag med både kompisar i min ålder från olika skolor och även olika föräldrar och äldra släktingar, från olika delar av landet.

    Jag tror att orsaken till att det fungerar så på skolor är just för att alla är elever som ska lära sig samma saker och utföra samma uppgifter. Det finns inte en sån fördelning som det finns på ditt, eller andra, jobb, och grupparbeten ses på en del skolor som ett sätt att lära eleverna att ta ansvar för ett arbete som grupp, men uten att ge dom förutsättningar för att ens veta hur.
    Dessvärre är det exakt sådär det fungerar även på universitetsnivå. Otroligt frustrerande. 
Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare