Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Min dotter har börjat sjuan och de har från starten parats ihop två och två som "pluggkompisar", något dottern hatar. Den hon parades ihop med är väldigt lat och bidrar inte med något, men läraren kräver att min dotter ger henne sina anteckningar etc, för det "är en träning i teamwork"... då började dottern medvetet skriva massa felaktigheter på det hon gav sin "pluggkompis". Det har nu kommit fram och skolan är arga på mitt barn som nu tydligen ska få kvarsittning nästa vecka.

    Hur kan man ta det här vidare? Känns helt sjukt. Vi bor i sthlm om det spelar roll.

  • Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-09-22 20:03:09 följande:

    Ta det vidare? Ja, det är väl bara att skriva ännu dummare fel och sitta kvar längre? Vad är målet, hur långt vill ni utveckla detta "vidare"?


    Hur kan det vara okej att straffa ett barn för att det vill slippa utnyttjas?

    Målet är såklart att den här sjuka grejen ska upphöra.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-09-22 20:05:37 följande:
    Njaej. Ni ville ta det ännu mer "vidare".
    Du läser in saker jag inte sagt. Vi får inget gehör från rektorn.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-09-22 20:08:01 följande:

    Kvarsittning? Ägnar sig moderna skolor åt sånt? Det har jag bara stött på i typ Anne på Grönkulla. 


    Jag hade ändå inte tagit det vidare på något sätt. Det din dotter gjorde var allt annat än ok. Låt henne ta konsekvenserna av det. 

    Själva grejen med påtvingad pluggkompis tycker jag låter skitdåligt. Det ni kan göra angående det är väl att påtala det ni ogillar med det. Ta upp det på nästa föräldramöte och se om fler föräldrar ogillar det. 


    Hade tjejen hängt med alls hade hon själv fattat att det var fel. Vissa saker var så uppenbart påhittade, men hon skrev rakt av ändå. Tycker inte att man ska tvingas hjälpa någon som inte bidrar själv.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-09-22 20:11:49 följande:

    Hur är det tänkt att det här pluggkompissystemet ska fungera? Är det något som görs under lektionstid eller förväntas de plugga tillsammans på fritiden?

    Att ibland låta starka elever hjälpa de svagare kan väl vara bra, men det ska göras med måtta, och man ska inte kalla det för teamwork när det inte är det det är.


    Både och, men lektionstid är obligatoriskt. Det är inte för att hjälpa de svaga (vilket inte heller ska falla på eleverna), det är flera där båda i gruppen är "starka". Min dotter kämpar jättehårt och har det absolut inte enkelt för sig, det känns väldigt orättvist hela grejen. Det borde vara frivilligt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-22 20:41:14 följande:

    Kvarsittningen hade jag ifrågasatt. Det är knappast en modern form av disciplin och skolan kan gärna få motivera sig och förklara hur de tänkte när de gav dottern detta som straff. 

    Vidare hade jag pratat med läraren och dottern om hur det hela egentligen hade gått till. I vilket skede hade dottern insett att deras pluggrupp inte fungerade? Hur har hon kommunicerat detta till läraren? Vilka lösningar har läraren lagt fram? Etc osv. Allt för att göra detta till en situation som dottern kan lära sig något matnyttigt från om hur hon i framtiden kan lösa dylika problem. Och också för att se hur läraren kan motivera och försvara sitt val arbetssätt och hur detta kommer alla elever till godo.

    Slutligen bör väl dottern även be om ursäkt till sin "pluggkompis". Att luras är inte ok och även om pluggkompisen är lat och inte drog sin del av lasten, så var det ju läraren som bestämde att de skulle vara i samma grupp och inget pluggkompisen själv hade valt. 


    Dottern bad om att få vara med någon annan redan från första veckan, men fick inte. Hon ville inte ge sina anteckningar, men tvingades.

    Nej pluggkompisen valde inte upplägget, men hon valde att skvallra när dottern inte ville ge anteckningarna trots att hon inte bidrog själv och sen skrev hon rakt av utan att checka själv. Hon får inga konsekvenser för sitt beteende. Det dottern gjorde var att tex skriva orimliga årtal och hitta på sjuka namn på historiska personer. Saker tjejen borde ha reagerat på. Tex att andra världskriget var på 1700-talet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bill) skrev 2024-09-22 21:05:25 följande:

    Du hittade på det där med kvarsittningen, vad?


    Nej?
  • Anonym (Mamma)
    Goneril skrev 2024-09-23 09:43:30 följande:
    Att du skulle vara lärare tror jag inte på, ditt språk är alltför bristfälligt. "Huvudet på skaft" heter det, ett idiom, inte "huvudet på sin spets". Snackat med "dem" båda, inte "de båda", skilj på objekt och subjekt!.                                                                                                                               Beteendet som TS dotter uppvisar, att lura en kamrat, är bedrövligt och ingenting som man lätt kan avfärda eller skratta åt.  Det spelar ingen roll om kamraten förtjänar en minnesbeta, TS dotter ska inte agera domare..                                                                                                                                                                                                   Problemet med kamraten som vill åka snålskjuts måste tacklas på annat sätt. TS dotter måste först tala med henne och hjälper inte det får problemet tas med läraren. Att medvetet lämna över felaktigheter är försåtligt och ska inte uppmuntras.
    .
    Hon har sagt till både eleven och läraren i flera veckor samt så har vi pratat med rektorn. Hon säger att hon gjorde det för att bevisa för läraren att tjejen inte gör något själv. Och vadå domare? Det var hennes eget arbete hon inte ville ge, det var inte att hon vägrade lämna över något från läraren etc.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-23 11:51:54 följande:
    Hade du skrattat om ditt barn hade slagit ner någon svagare också? Med händerna alltså..
    Min dotter är väldigt snäll och är ofta den som utses att "ta hand om" nya elever etc. I vintras var hon med och stöttade upp på särskolans luciatåg, helt på eget bevåg.

    Hon skadade inte den andra tjejen, det var tjejens eget fel att det blev som det blev.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-10-01 10:11:37 följande:
    Och du tror inte att läraren förstår vilka som jobbar på grupparbeten och vilka som tenderar att vara mer obegåvade eller mer lata och delar ut betygen därefter?

    Otroligt hur många som tycker att det är fruktansvärt att hjälpa en svagare medmänniska!
    Alla mina barn som haft den läraren vittnar om samma sak, hela gruppen får samma betyg oavsett om alla hjälpt till eller inte. Läraren har hemkunskap också och äldsta berättade hur hens partner "varit på toa" hela lektionen, men fick ändå samma betyg som mitt barn som fått göra hela själv.

    Barnet det gäller i ts har både adhd och dyslexi och är definitivt inte en av de starkare i klassen. Hon kämpar som bara den. 
Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare