Anonym (Q) skrev 2024-09-22 20:41:14 följande:
Kvarsittningen hade jag ifrågasatt. Det är knappast en modern form av disciplin och skolan kan gärna få motivera sig och förklara hur de tänkte när de gav dottern detta som straff.
Vidare hade jag pratat med läraren och dottern om hur det hela egentligen hade gått till. I vilket skede hade dottern insett att deras pluggrupp inte fungerade? Hur har hon kommunicerat detta till läraren? Vilka lösningar har läraren lagt fram? Etc osv. Allt för att göra detta till en situation som dottern kan lära sig något matnyttigt från om hur hon i framtiden kan lösa dylika problem. Och också för att se hur läraren kan motivera och försvara sitt val arbetssätt och hur detta kommer alla elever till godo.
Slutligen bör väl dottern även be om ursäkt till sin "pluggkompis". Att luras är inte ok och även om pluggkompisen är lat och inte drog sin del av lasten, så var det ju läraren som bestämde att de skulle vara i samma grupp och inget pluggkompisen själv hade valt.
Dottern bad om att få vara med någon annan redan från första veckan, men fick inte. Hon ville inte ge sina anteckningar, men tvingades.
Nej pluggkompisen valde inte upplägget, men hon valde att skvallra när dottern inte ville ge anteckningarna trots att hon inte bidrog själv och sen skrev hon rakt av utan att checka själv. Hon får inga konsekvenser för sitt beteende. Det dottern gjorde var att tex skriva orimliga årtal och hitta på sjuka namn på historiska personer. Saker tjejen borde ha reagerat på. Tex att andra världskriget var på 1700-talet.