Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Som vanligt får offret skulden när denne slår backut i skolans värld. Ett barn kan bli slaget och mobbat och mycket lite görs åt saken, men så fort mobboffret slår tillbaka så slår skolan på stora trumman. Här är i princip samma sak, fast utan mobbningen, att din dotter TS blir extremt orättvist behandlad och utnyttjad, skolan gör inget, och när din dotter "ger igen" (eller egentligen: rent konkret visar hur den andre inte gör ett smack i skolan!!!) så är det din dotter som råkar illa ut. Fy fasiken!

  • Körsbärsdalen
    Anonym (utan) skrev 2024-09-23 11:14:14 följande:
    Exakt!

    Också typiskt skolan att en lärare får komma med hur dumma idéer som helst, men om elever säger ifrån så är det eleverna som råkar illa ut. 
    Fruktansvärt korkat.

    Så är det givetvis bra att öva på grupparbeten och att samarbeta. Jag är 110 % för det. MEN det ska ju göras på ett vettigt sätt! Samarbeta med olika personer, i små par och i större grupper, att som lärare löpande utvärdera pågående samarbeten för att se till att alla drar sin last och så vidare. Inte bara sätta ihop två elever på obefintlig tid, och sedan varken ha koll på att båda faktiskt gör sitt ELLER agera när det sedan framkommer att ena eleven inte gör ett skit utan enbart utnyttjar den andra. Idioti!
  • Körsbärsdalen
    Anonym (utan) skrev 2024-09-23 11:41:26 följande:
    Jag vet inte om grupparbete egentligen är så bra för att lära sig samarbeta. I synnerhet som det ofta blir så att en eller några jobbar medan några slappar och får förtjänst på de andras bekostnad.

    Men om läraren är vettig och kan se vilka som gör vad, och framför allt lyssnar på eleverna om de kommer och säger att en i gruppen inte bidrar, eller tom fuskar. Ja, då kanske det kan fungera. 

    Har aldrig någonsin i vuxenlivet eller arbetslivet varit med om något som liknar skolans grupparbeten och som jag lärt mig i skolan att hantera. Möjligen lärt mig att inte lita på att andra i en grupp gör vad de ska, och därför undvika såna situationer med folk man inte litar på eller vet att de kommer att bidra. 
    Jag hade lärare som var riktigt bra gällande grupparbeten när jag gick i både högstadiet och gymnasiet (och senare på högskolan, men där är det annat såklart). Även om vi ibland var 4-5 personer i en grupp, kunde alla få helt olika betyg beroende på (för våra lärare höll koll på att alla gjorde sin del, och vi fick löpande rapportera om vem som skulle göra vad härnäst och hur föregående delgrej gått o.s.v.). Så min erfarenhet är ganska bra!

    Även på jobbet arbetar jag ofta i grupper inom ramen för olika projekt. Min del kan t.ex. var den grafiska designen, medan en copywriter ska skriva texten, och en fotograf ska fotografera och redigera bilderna, och en ledare ska ha koll på att alla delarna sammanfogas och att deadline hålls o.s.v. Litegrann som grupparbeterna jag gjorde i skolan.

    Men då kanske jag haft tur, snarare än att grupparbeten i skolan i regel brukar fungera bra...
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-23 11:51:54 följande:
    Hade du skrattat om ditt barn hade slagit ner någon svagare också? Med händerna alltså..
    Om den mobbade tillslut slog tillbaka så hade nog många föräldrar tyckt att det varit rätt.
Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare