Inlägg från: Anonym (utan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (utan)

    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-22 19:58:17 följande:
    Tonåring i trubbel - orättvis lärare

    Min dotter har börjat sjuan och de har från starten parats ihop två och två som "pluggkompisar", något dottern hatar. Den hon parades ihop med är väldigt lat och bidrar inte med något, men läraren kräver att min dotter ger henne sina anteckningar etc, för det "är en träning i teamwork"... då började dottern medvetet skriva massa felaktigheter på det hon gav sin "pluggkompis". Det har nu kommit fram och skolan är arga på mitt barn som nu tydligen ska få kvarsittning nästa vecka.

    Hur kan man ta det här vidare? Känns helt sjukt. Vi bor i sthlm om det spelar roll.


    Ni ska ta det till rektor i första hand. Och påtala det orimliga i att din dotters utbildningstid ska användas till att hjälpa andra elever och det lika orimliga i att en elev som inte gör nåt ska få åka snålskjuts på din dotters kunskaper. Läraren verkar helt h missförstått termen teamwork.

    Det här är lika illa som att placera lugna flickor mellan stökiga killar för att de ska hålla ordning i klassen. 

    Om rektorn inte lyssnar så är det kanske något för skolinspektionen. 

    Jag skulle inte låta detta passera. Heder åt din dotter som inte låter sig sättas på plats vare sig av läraren eller den så kallade kompisen. 
  • Anonym (utan)
    Anonym (Gött) skrev 2024-09-23 10:37:55 följande:

    Rent krasst har väl båda gjort fel. Pluggkompisen har plagierat och utnyttjat din dotter. Dottern har lurat och satt dit klasskamraten på "fel sätt". 

    Men min ärliga åsikt är att din dotter gjorde rätt. Hon fick ju inte stöd när hon försökte göra rätt och stävja utnyttjandet och tog därför saken i egna händer. Så fråga läraren/rektorn hur de anser att din dotter borde ha agerat eller om de tycker att plagiering ska uppmuntras? 

    Jag var själv väldigt ambitiös i skolan men alldeles för snäll för att sätta ner foten mot alla glidare som bara hakade på när jag ensam gjorde allt i alla grupparbeten. Önskar jag haft ruter i mig som din dotter.


    Hur menar du att TS dotter gjort fel? Hon påvisade att kompisen fuskade. Och det gjorde hon efter att hon påtalat problemet för läraren utan att få gehör.

    De enda som gjort fel i det här ärendet är läraren (som iscensatt ett orimligt system i klassen) och kompisen (som inte bidrar, och tom tar sin kompis uppgifter istället för att arbeta själv). 
  • Anonym (utan)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-23 11:06:50 följande:

    Som vanligt får offret skulden när denne slår backut i skolans värld. Ett barn kan bli slaget och mobbat och mycket lite görs åt saken, men så fort mobboffret slår tillbaka så slår skolan på stora trumman. Här är i princip samma sak, fast utan mobbningen, att din dotter TS blir extremt orättvist behandlad och utnyttjad, skolan gör inget, och när din dotter "ger igen" (eller egentligen: rent konkret visar hur den andre inte gör ett smack i skolan!!!) så är det din dotter som råkar illa ut. Fy fasiken!


    Exakt!

    Också typiskt skolan att en lärare får komma med hur dumma idéer som helst, men om elever säger ifrån så är det eleverna som råkar illa ut. 
  • Anonym (utan)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-23 11:25:17 följande:
    Fruktansvärt korkat.

    Så är det givetvis bra att öva på grupparbeten och att samarbeta. Jag är 110 % för det. MEN det ska ju göras på ett vettigt sätt! Samarbeta med olika personer, i små par och i större grupper, att som lärare löpande utvärdera pågående samarbeten för att se till att alla drar sin last och så vidare. Inte bara sätta ihop två elever på obefintlig tid, och sedan varken ha koll på att båda faktiskt gör sitt ELLER agera när det sedan framkommer att ena eleven inte gör ett skit utan enbart utnyttjar den andra. Idioti!
    Jag vet inte om grupparbete egentligen är så bra för att lära sig samarbeta. I synnerhet som det ofta blir så att en eller några jobbar medan några slappar och får förtjänst på de andras bekostnad.

    Men om läraren är vettig och kan se vilka som gör vad, och framför allt lyssnar på eleverna om de kommer och säger att en i gruppen inte bidrar, eller tom fuskar. Ja, då kanske det kan fungera. 

    Har aldrig någonsin i vuxenlivet eller arbetslivet varit med om något som liknar skolans grupparbeten och som jag lärt mig i skolan att hantera. Möjligen lärt mig att inte lita på att andra i en grupp gör vad de ska, och därför undvika såna situationer med folk man inte litar på eller vet att de kommer att bidra. 
  • Anonym (utan)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-23 11:50:48 följande:
    Jag hade lärare som var riktigt bra gällande grupparbeten när jag gick i både högstadiet och gymnasiet (och senare på högskolan, men där är det annat såklart). Även om vi ibland var 4-5 personer i en grupp, kunde alla få helt olika betyg beroende på (för våra lärare höll koll på att alla gjorde sin del, och vi fick löpande rapportera om vem som skulle göra vad härnäst och hur föregående delgrej gått o.s.v.). Så min erfarenhet är ganska bra!

    Även på jobbet arbetar jag ofta i grupper inom ramen för olika projekt. Min del kan t.ex. var den grafiska designen, medan en copywriter ska skriva texten, och en fotograf ska fotografera och redigera bilderna, och en ledare ska ha koll på att alla delarna sammanfogas och att deadline hålls o.s.v. Litegrann som grupparbeterna jag gjorde i skolan.

    Men då kanske jag haft tur, snarare än att grupparbeten i skolan i regel brukar fungera bra...
    Fint att det var så för dig. Jag har aldrig varit med om det under skoltiden. Möjligen på universitetet, då var de flesta lite mer motiverade och ville något för egen del. Dock inte alla. 

    Jag arbetar i team hela tiden på mitt jobb, men inte alls på det sätt som skolans grupparbeten var uppbyggda. Det bygger på att alla gör sin del, ingen annan i teamet kan göra varandras del, så det som måste bli gjort av var och en blir då gjort av den som har kompetensen. 

    Så i skolan lärde man sig att det gick att smita undan, eller att man fick göra de andras jobb (beroende på vilken sida man valde). I jobbet bygger teamet på att alla verkligen gör sin del, för ingen annan i gruppen kan göra det, och gör man inte sin del har man inget på jobbet att göra. 
  • Anonym (utan)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-23 11:51:54 följande:
    Hade du skrattat om ditt barn hade slagit ner någon svagare också? Med händerna alltså..
    Dels så är det inte jämförbart att avslöja någon som fuskare eller att slå någon. 

    Och dels så kan det ibland krävas att man tar till hårdare metoder om man redan försökt med de vanliga kanalerna men inte fått gehör. 
  • Anonym (utan)
    Anonym (Gött) skrev 2024-09-23 13:22:42 följande:
    Jag förstår att skolan anser att hon gjort fel. Hon har ju inte agerat efter instruktionerna för projektet och medvetet lurats. Men min personliga åsikt är ju att det var gott gjort och rätt åt glidaren. 
    Ok, jag missförstod vad du menade.

    Håller helt med dig om att skolan satt upp orimliga premisser och att TS dotter agerat rätt utifrån situationen hon försatts i. 
  • Anonym (utan)
    Anonym (inte) skrev 2024-09-23 15:10:29 följande:
    Jag går ännu på gymnasiet, men så har grupparbeten aldrig fungerat i skolorna jag gått på. Det har mer varit "Ni fem ska göra ett arbete tillsammans om X, och presentera för klassen. Go." Och sen har man stått där och undrat vad läraren vill egentligen, och det har slutat med att en eller två försökt få gruppen att organisera arbetet, som inte fungerat för att de andra sätter sig emot för "du bestämmer inte" men inte har några egna förslag. Det slutar nästan alltid med att de en eller två författar hela arbetet medan de andra fipplar mobiler eller dricker cola under 4 lektionstimmar, presenterar hela arbetet medan de anda står/sitter och låstas att de vet vad det handlar om, lämnar in det skriftliga "gemensamma" arbetet, och sen får hela gruppen betyg därefter. 

    Den erfarenheten delar jag med både kompisar i min ålder från olika skolor och även olika föräldrar och äldra släktingar, från olika delar av landet.

    Jag tror att orsaken till att det fungerar så på skolor är just för att alla är elever som ska lära sig samma saker och utföra samma uppgifter. Det finns inte en sån fördelning som det finns på ditt, eller andra, jobb, och grupparbeten ses på en del skolor som ett sätt att lära eleverna att ta ansvar för ett arbete som grupp, men uten att ge dom förutsättningar för att ens veta hur.
    Jag tror att lärare skapar grupparbeten för att det ger dem färre arbeten att bedöma. Inte för att de egentligen tror att det gynnar eleverna eller främjar nåt samarbete. De kanske intalar sig att det är så, men innerst inne vet de nog att så inte är fallet. 
  • Anonym (utan)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-09-24 09:38:41 följande:
    Men att lura en svag och klart mindre begåvad klasskompis tycker hon är helt i sin ordning?
    Det är inte andra elevers ansvar att ta hand om sina svaga klasskompisars utbildning. Om läraren hade skött detta bättre från start, och inte tvingat TS dotter att ge den andra eleven sina anteckningar så hade detta aldrig hänt. 

    Det hade väl varit minst lika ohederligt att låta den svaga eleven fuska sig till ett betyg som inte motsvarar hens kunskaper eller förmåga?
  • Anonym (utan)
    Anonym (Elak unge) skrev 2024-10-01 10:11:37 följande:
    Och du tror inte att läraren förstår vilka som jobbar på grupparbeten och vilka som tenderar att vara mer obegåvade eller mer lata och delar ut betygen därefter?

    Otroligt hur många som tycker att det är fruktansvärt att hjälpa en svagare medmänniska!
    Nej, jag tror inte att lärare har särskilt bra koll på vem som gör vad (eller inte alls i ett grupparbete). 

    Och återigen, det är inte elevernas ansvar att hjälpa svagare elever. Och det den svagare eleven gjorde var att fuska, inte få hjälp. Det är lärarens ansvar att hjälpa svagare elever, och en elev som inte kan ska inte få fuska sig till godkänt. 
Svar på tråden Tonåring i trubbel - orättvis lärare