Anonym (utan) skrev 2024-09-23 11:41:26 följande:
Jag vet inte om grupparbete egentligen är så bra för att lära sig samarbeta. I synnerhet som det ofta blir så att en eller några jobbar medan några slappar och får förtjänst på de andras bekostnad.
Men om läraren är vettig och kan se vilka som gör vad, och framför allt lyssnar på eleverna om de kommer och säger att en i gruppen inte bidrar, eller tom fuskar. Ja, då kanske det kan fungera.
Har aldrig någonsin i vuxenlivet eller arbetslivet varit med om något som liknar skolans grupparbeten och som jag lärt mig i skolan att hantera. Möjligen lärt mig att inte lita på att andra i en grupp gör vad de ska, och därför undvika såna situationer med folk man inte litar på eller vet att de kommer att bidra.
Jag hade lärare som var riktigt bra gällande grupparbeten när jag gick i både högstadiet och gymnasiet (och senare på högskolan, men där är det annat såklart). Även om vi ibland var 4-5 personer i en grupp, kunde alla få helt olika betyg beroende på (för våra lärare höll koll på att alla gjorde sin del, och vi fick löpande rapportera om vem som skulle göra vad härnäst och hur föregående delgrej gått o.s.v.). Så min erfarenhet är ganska bra!
Även på jobbet arbetar jag ofta i grupper inom ramen för olika projekt. Min del kan t.ex. var den grafiska designen, medan en copywriter ska skriva texten, och en fotograf ska fotografera och redigera bilderna, och en ledare ska ha koll på att alla delarna sammanfogas och att deadline hålls o.s.v. Litegrann som grupparbeterna jag gjorde i skolan.
Men då kanske jag haft tur, snarare än att grupparbeten i skolan i regel brukar fungera bra...