• Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Natalia) skrev 2024-07-30 20:04:27 följande:

Men om du betalar hans hyra i Märsta är det ju också pengar under bordet.

Och din bekanta sitter alltså på en stor billig lägenhet mitt i city men han har inga barn, inga syskon, inga syskonbarn, inga föräldrar , kusiner , andra släktingar eller nära vänner som kan tänkas vilja ha den utan han vill ge den till en bekant utan att få nånting tillbaks utom en hel del besvär (lägenheten i Märsta).. Och han vill inte heller hyra ut den , något han skulle kunna tjäna hur mycket som helst på. Visst om du säger det så men det kan verka lite misstänkt att han byter till sig en lägenhet och säger upp kontraktet direkt. Ett sånt byte känns som helt solklart att det egentligen handlar om köp av svartkontrakt. 

Känns fortfarande också lite som trolltråd typ att du egentligen vill klaga på att det kan gå till så som du beskriver. 

Att hyra ut en hyresrätt och göra stor vinst DET är olagligt! Borde du veta som säger dig ha koll
  • Lönnsirap

Jag tycker fortfarande hela ditt resonemang låter som att du gör saker oerhört komplicerat. 

Det finns fördelar med alla boenden, men i mångt och mycket handlar det om val man gjort. Och fördelen med att ha en vardag som fungerar är stor.

Att flytta och sälja är något man definitivt kan unna sig, men man ska veta att man släpper på vissa saker när man bor i en hyresrätt. Såsom att man bor närmare sina grannar, man delar oftast tvättstugan och det kan låta på ett helt annat sätt i många lägenheter, än i ett hus.

• Anonym (Natalia)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-30 20:11:58 följande:
    Att hyra ut en hyresrätt och göra stor vinst DET är olagligt! Borde du veta som säger dig ha koll

Nej det är inte tillåtet att hyra ut svart men extremt många som gör det ändå. Och han verkar ju ändå inte bry sig om han blir av med lägenheten.. En del får man iallafall lägga på om den är möblerad så han tjänar mer på det än att bara ge bort den till en random bekant.. Och om han nu bara vill hjälpa er kan han väl lika gärna hyra ut den till er utan vinst. 

Och bra att du svarar på det och ingenting annat.. undrade varför han vill ge den till en bekant istället för någon familjemedlem eller nära vän om han nu inte får något för det överhuvudtaget. 

Om det är på riktigt tycker jag absolut att ni kan flytta till lägenheten, den låter jättebra.. men förstår inte varför du måste slänga in allt om att du har kontakter och du går förbi personer med 40 års kötid , på vilket sätt var det ens relevant för din fråga? Det är just därför det känns som en trolltråd för att provocera.

• Anonym (Stockholm)

Jag bor i Stockholms innerstad med två barn. Vi bor här just av de anledningar du anger. Att slippa pendla gör allt så enkelt! Både min partner och jag cyklar till jobbet på 10 minuter. Barnen promenerar till skolan och tar t-banan eller buss till sina aktiviteter. Vi har inte ens bil.
    Man är ju mer nära sina grannar än när man bor i hus, men de flesta är ju trevliga. Är det fest får man knacka på om det blir för stökigt, det har vi gjort någon gång och det skruvades ner utan problem.
    Jag gillar att odla, så det är ju prima att ha sommarstuga för den korta, gröna säsongen. Man får plats med galet mycket på en balkong också, och behöver aldrig rensa eller klippa gräset. 
    Jag ser inte riktigt vad som skulle vara otryggt i stan? Om det rövas bort barn i stan så har jag missat det. Det beror ju också på område hur mycket trafik det är om det är det man tänker på. Trafiksituationen kan var rätt dålig i villaområden där alla ska skjutsa och släppa av precis vid skolan / fotbollsplanen. 
    Stockholm är ju dessutom en väldigt grön stad. Det finns massor av bra ställen att springa tex jämfört med större städer utomlands där jag bott. 

Skolorna i innerstan är dessutom väldigt bra. Och det finns många att välja mellan, ofta flera inom promenadavstånd.

• Mittilivet66

100% flyttat. Drömmen att bobi stan och ni har ju sommarställe så då behöver ni ju egentligen inte bo i hus.

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Natalia) skrev 2024-07-30 20:38:22 följande:

Nej det är inte tillåtet att hyra ut svart men extremt många som gör det ändå. Och han verkar ju ändå inte bry sig om han blir av med lägenheten.. En del får man iallafall lägga på om den är möblerad så han tjänar mer på det än att bara ge bort den till en random bekant.. Och om han nu bara vill hjälpa er kan han väl lika gärna hyra ut den till er utan vinst. 

Och bra att du svarar på det och ingenting annat.. undrade varför han vill ge den till en bekant istället för någon familjemedlem eller nära vän om han nu inte får något för det överhuvudtaget. 

Om det är på riktigt tycker jag absolut att ni kan flytta till lägenheten, den låter jättebra.. men förstår inte varför du måste slänga in allt om att du har kontakter och du går förbi personer med 40 års kötid , på vilket sätt var det ens relevant för din fråga? Det är just därför det känns som en trolltråd för att provocera.

Sedan några år tillbaka är det fängelsestraff på att hyra ut med överhyra. Detta är inte en kriminell person som vill riska det. Personen i fråga är inte från Sthlm och har inte många andra kontakter här.
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Stockholm) skrev 2024-07-30 21:10:14 följande:

Jag bor i Stockholms innerstad med två barn. Vi bor här just av de anledningar du anger. Att slippa pendla gör allt så enkelt! Både min partner och jag cyklar till jobbet på 10 minuter. Barnen promenerar till skolan och tar t-banan eller buss till sina aktiviteter. Vi har inte ens bil.
    Man är ju mer nära sina grannar än när man bor i hus, men de flesta är ju trevliga. Är det fest får man knacka på om det blir för stökigt, det har vi gjort någon gång och det skruvades ner utan problem.
    Jag gillar att odla, så det är ju prima att ha sommarstuga för den korta, gröna säsongen. Man får plats med galet mycket på en balkong också, och behöver aldrig rensa eller klippa gräset. 
    Jag ser inte riktigt vad som skulle vara otryggt i stan? Om det rövas bort barn i stan så har jag missat det. Det beror ju också på område hur mycket trafik det är om det är det man tänker på. Trafiksituationen kan var rätt dålig i villaområden där alla ska skjutsa och släppa av precis vid skolan / fotbollsplanen. 
    Stockholm är ju dessutom en väldigt grön stad. Det finns massor av bra ställen att springa tex jämfört med större städer utomlands där jag bott. 

Skolorna i innerstan är dessutom väldigt bra. Och det finns många att välja mellan, ofta flera inom promenadavstånd.

Sthlms innerstad är ju det mest brottsutsatta området i Sverige ändå. Stor skillnad mot att bo i en av Sthlms tryggaste förorter där det värsta som händer är att polisen stoppar en moppe.

När vi bodde i BR i stan hamnade vi i konflikt med grannen undertill. Vi slipade vårt golv och hon började anklaga oss för att renovera så att det blev mer lyhörd mot henne (under). Detta var givetvis bara trams. Lgh vi köpte var en övernattningslägenhet där tidigare ägare själv sov någon gång per år. Klart det började låta när vi flyttade in. Men hon gav sig inte utan tvingade fram ljudmätningar via föreningen etc.

Vi fick såklart rätt till slut men jobbigt att sen bo med någon som vägrar säga hej och typ nästan spottar på en. Där och då så hatade vi att sitta ihop med totala idioter. Hade en annan liknande idiot vi satt ihop med i lgh innan. 

I en annan lgh i stan var det lyhört och grannen ställde sig och bankade på porten om man pratade med varandra eller ens hade på tvn efter 21. Många idioter i lgh i stan kräver att det ska vara tystare än i skogen.

Är bra rädd att hamna vägg i vägg med sådana totala idioter igen. 

• Tom Araya

Jag hade ju inte satt mig med en hyresrätt om jag hade ett hus för 10 mille att sälja. Jag hade köpt mig ett mindre hus eller en bostadsrätt närmare jobbet, men kanske inte mitt i city, utan lite utanför.

• Anonym (Robban112)
    Tom Araya skrev 2024-07-31 08:36:05 följande:

Jag hade ju inte satt mig med en hyresrätt om jag hade ett hus för 10 mille att sälja. Jag hade köpt mig ett mindre hus eller en bostadsrätt närmare jobbet, men kanske inte mitt i city, utan lite utanför.

Fast det är ju inte billigare. Ska vi ha +100 kvm iaf närmre stan så är vi uppe på 10 msek likt förbannat Och då sitter vi där med liknande kostnad som idag. 

bor vi i hr har vi 5 msek att slänga in på börsen med en avkastning på nästan 400k per år efter skatt. Bostadsmarknaden lär knappast öka på det sättet de närmsta åren. 

• Lönnsirap

Personligen tycker jag det är en fråga om personlighet, och förstår inte riktigt hur man inte kan se att det väldigt mycket är en fråga om vad man tycker är viktigt.

Världen kryllar ju av val och det är fullständigt rimligt att sälja ett hus och flytta till en hyresrätt OM rätt hyresrätt finns tillgänglig.

Det som däremot INTE är rimligt är att glömma bort de upplevelser som gjorde att man valde flytta dit man flyttade. Och att flytta också far sina kostnader på andra sätt.

Jag tycker det låter som att TS dagdrömmer om allt möjligt och då är flytten inte lösningen, utan att hantera det man har. Men har han och familjen gjort att misstag ÄR det förstås rimligt att ändra på detta.

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?