• Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-30 14:04:38 följande:
    Som just din hyresvärd har?

Och vill din bekant bo där? 
    Nej min bekante säger såklart upp den så fort bytet är klart. Hen har några månaders uppsägningstid men de betalar jag för. peanuts.
  • Anonym (Jo)

Vad är det alla inte fattar? 

I Stockholms innerstad finns det som sagt många billiga lägenheter som tillhör äldre föreningar med god ekonomi = mkt rimliga hyror. Enda kruxet är att det är LÅNG kötid. Tänk 30 år och mer. Det är alltså fullt möjligt! 

Om jag ville bo i stan hade jag inte tvekat! 

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-30 14:01:54 följande:

Jag tror inte på detta för jag tror inte det finns någon hyresvärd som tar så lite i hyra för sina lägenheter. Budgeten går inte ihop.

Finns massor för de med kötid. Har massor av exempel som de nedan. 

https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1520070

• Anonym (Jo)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-30 13:55:48 följande:
    Vi lade in 5 msek i villan som har samma värde idag. Mao ingen vinstskatt.

Vi har en bekant som inte längre behöver lgh i stan. Vi skaffar en HR i någon håla och byter. Vad är problemet?
    I de flesta föreningar måste du bo minst 1 år innan du får byta 
  • Anonym (Jo)

En annan grej är att för att få byta så behöver ni båda uppfylla något av följande:

-ändrade familjeförhållanden

-väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden

-studier eller arbete på annan ort.
  • Anonym (O)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-30 13:53:43 följande:

Anledningen till att jag frågar är att alla mina vänner tycker jag är helt GALEN som funderar på att låta mina barn växa upp i stan

Jag bor centralt i en mindre stad och det är toppen. Men kolla luften där ni funderar på att bosätta er. Luftföroreningar i storstäder orsakar barnastma och tidigare död. Jag hade inte bosatt mig med barn var som helst. Har städat i Sthlms innerstad och torkat sot från fönsterkarmar och luftinsläpp. Den luften hade jag inte velat att mina barn andades in dygnet runt hela sin uppväxt. 

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/luft/barns-halsa-och-luftfororeningar/

https://astmaoallergiforbundet.se/astmagatan/darfor-far-barn-astma-och-sa-forhindrar-vi-det/

• Anonym (Robban112)
    Cereal Killer skrev 2024-07-30 14:07:59 följande:
    Kolla upp reglerna kring detta noga. Det är inte omöjligt att göra som du beskriver men det finns en hel del krav kring detta.

Sedan undrar jag om du menar att ni alltså ska leva upp avkastningen? Det som händer då är att pengarna minskar i värde i och med inflationen. Ni får visserligen säkert ganska många år med bättre levnadsstandard, men sen är pengarna borta och ni har inget till pensionen, inget till era barn.

Att byta till hyresrätt och investera pengarna är däremot ingen dum idé. 
    Har flera bekanta som gjort exakt detta för att hålla attraktiva hyresrätter inom familjen. Går inte att stoppa så länge hyresgästerna har god ekonomi.

Vi ska absolut inte leva på avkastningen. Vi sparar som sagt 33k netto i månaden i kostnader för hus och bil. Lejonparten av avkastningen läggs i nya fonder. Men ibland kan man ju unna sig lite guldkant. Som vintertrippar till Maldiverna tex
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-30 14:17:43 följande:

En annan grej är att för att få byta så behöver ni båda uppfylla något av följande:

-ändrade familjeförhållanden

-väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden

-studier eller arbete på annan ort.
    Totalt Trams. har bekanta som bytt hyresrätter som kalsonger. det är inget förbud mot att byta om man känner att man vill ha större eller mindre. 
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-30 14:12:25 följande:
    I de flesta föreningar måste du bo minst 1 år innan du får byta 
    Rätt lätt att hitta föreningar där sådana krav inte finns. Hyresvärdarna i typ Kramfors har inte råd att ställa så mkt krav
  • SmulanFnulan
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-30 14:22:41 följande:
    Totalt Trams. har bekanta som bytt hyresrätter som kalsonger. det är inget förbud mot att byta om man känner att man vill ha större eller mindre. 
    Kan defintivt bli problem givet att personen du tänkt byta med har bott där en längre tid utan att några förändrade omständigheter se dykt upp. Älskar att du är så självgod när du uppenbarligen inte har en jävla aning vad du pratar om.
Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?