• Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
  • Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 12:11:26 följande:
    Ja privatleasing är ofta en dålig affär om man kör långt. Men så mycket som ni tankar för skulle jag hellre åka elbil, den behöver ju inte vara ny. Men säljer ni kåken slipper ni ju det. 

Jämfört med vår ena bil Q3
    däckbyten 1k
    0:-
    skatt 4k
    2k
    Värdeminskning 15k
    20k
    besiktning 0,5k
    0,5k
    Service och rep 20k
    6k
    försäkring 10k
    5k
    drivmedel 35k (2500 mil, 0,7l per mil, 20kr per lit)
    Vi kör mycket mindre med dieselbilen ca 600-700mil.

Vi har hyrt en elbil nu också för 3k/mån, drift är i princip gratis 2kWh/mil högt räknat. Så era 35k i diesel blir ju 5-6k med elbil.

Hus kräver ju arbete, och gillar man inte det utan hyr in för allt blir det väldigt dyrt givetvis. Så det låter nog som lägenhet passar er bättre.

Nu har du En bil som aldrig kräver mer än standardservice verkar det som. Det kan man knappast räkna med för en stor bil som bara kostar 100-150k. 

Hur exakt blir drift gratis? 2500 mil med 2 kwh per mil i snitt och bara 5k? du räknar alltså med ett snittpris på elen på 1kr per kwh? Bara spotpriserna snittar nästan en krona och sen alla skatter på det och du är över 2kr per kwh. Sen kommer man knappast ALLTID ladda hemma och åker du till Macken kostar det typ 7-8 kr per kwh.

Har man barn blir det ingen tid över till huset. Jag ser hellre att jag och frugan lägger den tid vi har över på att hitta på saker med barnen och åt oss själva än att spika på ett hus. Jag vill kunna träna varje dag tex så att jag inte blir en överviktig kontorsråtta som är färdig i kroppen vid 55-60. 

• Anonym (Robban112)

Försöker sammanfatta tråden;

Villa fördelar
    *Slipper bo ihop med idioter
    * Mer space
    * frihet att själv förändra sitt boende
    * trädgård där man kan ha studsmatta etc
    * trygghet
    * Slipper höra grannar och oljud från staden

Lgh fördelar i stan
    * Sparar massor av pengar
    * Sparar massor av tid och energi
    * Mycket mindre underhåll
    * Slipper 2 bilar och timmar i bil varje vecka
    * Massor av tillgängliga förskolor och gymnasier nära
    * Massor Av lekplatser och aktiviteter nära
    * Slipper pendling
    * Enkelt att hämta/lämna barn för bägge föräldrar
    * Flexibelt. Slipper ha en ?huskollare? vid resor och semester
    * gångavstånd till stora matbutiker och övrig kommers
    * massor av bra take-aways
    * mycket enklare att flytta både i HR/BR. Vid köp av Br slipper man 150k i lagfartskatt

Har man dessutom landställe blir fördelarna med villa färre.

Har säkert glömt något

• Studentpappa
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-02 12:35:47 följande:

Nu har du En bil som aldrig kräver mer än standardservice verkar det som. Det kan man knappast räkna med för en stor bil som bara kostar 100-150k. 

Hur exakt blir drift gratis? 2500 mil med 2 kwh per mil i snitt och bara 5k? du räknar alltså med ett snittpris på elen på 1kr per kwh? Bara spotpriserna snittar nästan en krona och sen alla skatter på det och du är över 2kr per kwh. Sen kommer man knappast ALLTID ladda hemma och åker du till Macken kostar det typ 7-8 kr per kwh.

Har man barn blir det ingen tid över till huset. Jag ser hellre att jag och frugan lägger den tid vi har över på att hitta på saker med barnen och åt oss själva än att spika på ett hus. Jag vill kunna träna varje dag tex så att jag inte blir en överviktig kontorsråtta som är färdig i kroppen vid 55-60. 

Service kostar 4k per gång. Vår bil servas varannat år, däck byts kanske efter 8000 mil. Har inte bytt än på 4,5 år så ja den är inte särskilt dyr i drift. Men räknade ändå med kostnad för det. Hade en A6 3.0 förut och den kostade bara onödigt mycket pengar i underhåll.

För oss är den i princip gratis skulle jag väl lagt till, vi kör lite. Och elen är billig, många med elbil laddar med timpris och håller då nere kostnaden. Att ladda billigt kräver dock lite planering så det är ju mer obekvämt. Det finns grid rewards etc att ta till. Du snabbladdar för 5:-/kWh utan avtal på många stationer. Vi laddar i stort sett bara hemma och 2-300kWh/mån så det handlar om hundralappar. Men 5k är nog kanske för lite i SE3 det har du rätt i med era mil.

Vi har barn och har haft i 13 år så jag vet precis hur det är. Det går i skov hur mycket tid iaf vårt hus tar, men det är ju helt ok att tycka att det tar för mycket tid. Jag har många hobbies och tränar mycket så jag lider inte av huset då jag trivs med allt rörande det. 

Vi gjorde liknande er fast tvärtom för ett antal år sedan. Sambon blev erbjuden att ta över en stuga men vi tackade nej pga ingen var sugen på merjobbet med en fastighet man nyttjar några veckor per år. Huset nyttjar vi varje dag så jag prioriterar att trivas och underhålla det. Vi kommer dock ärva en stuga i framtiden. Men då är barnen utflugna och tillgänglig tid en helt annan. Men som sagt jag trivs otroligt bra i vårt hus. Men en stor skillnad för oss mot hur ni verkar bo är att vi har nära till skola och arbete, barnen cyklar till skola och kompisar och vi behöver inte skjutsa överallt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 13:51:17 följande:
    Service kostar 4k per gång. Vår bil servas varannat år, däck byts kanske efter 8000 mil. Har inte bytt än på 4,5 år så ja den är inte särskilt dyr i drift. Men räknade ändå med kostnad för det. Hade en A6 3.0 förut och den kostade bara onödigt mycket pengar i underhåll.

För oss är den i princip gratis skulle jag väl lagt till, vi kör lite. Och elen är billig, många med elbil laddar med timpris och håller då nere kostnaden. Att ladda billigt kräver dock lite planering så det är ju mer obekvämt. Det finns grid rewards etc att ta till. Du snabbladdar för 5:-/kWh utan avtal på många stationer. Vi laddar i stort sett bara hemma och 2-300kWh/mån så det handlar om hundralappar. Men 5k är nog kanske för lite i SE3 det har du rätt i med era mil.

Vi har barn och har haft i 13 år så jag vet precis hur det är. Det går i skov hur mycket tid iaf vårt hus tar, men det är ju helt ok att tycka att det tar för mycket tid. Jag har många hobbies och tränar mycket så jag lider inte av huset då jag trivs med allt rörande det. 

Vi gjorde liknande er fast tvärtom för ett antal år sedan. Sambon blev erbjuden att ta över en stuga men vi tackade nej pga ingen var sugen på merjobbet med en fastighet man nyttjar några veckor per år. Huset nyttjar vi varje dag så jag prioriterar att trivas och underhålla det. Vi kommer dock ärva en stuga i framtiden. Men då är barnen utflugna och tillgänglig tid en helt annan. Men som sagt jag trivs otroligt bra i vårt hus. Men en stor skillnad för oss mot hur ni verkar bo är att vi har nära till skola och arbete, barnen cyklar till skola och kompisar och vi behöver inte skjutsa överallt.

som sagt. ni har knappast en 100-150k bil som du föreslog Om det aldrig blir fel på den. Då får man lägga mkt mer.

Även om du bara laddar på natten är merparten fasta avgifter och skatter. Det är väldigt svårt att snitta långt under 2 kr per kvm så du kör igen en glädjekalkyl. 5kr per kwh för snabbladdning har jag aldrig sett någonstans o Stockholm. Der är 7-8 kr som gäller (när skiten väl funkar eller det inte står 10 taxichaffisar på alla platser) 

Elbilens enda förde än så länge är den kan bli billig. hela poängen med bil för mig är enkelhet och slippa planera. Motsatsen till elbilen. Var på Kolmården i sommar. Visst en laddning räckte ned men vi fick vänta 1 timme på ledig laddplats hem och sen ladda i 30 min. Hemskt med skrikande barn som vill hem.

Du kanske inte har så krävande jobb heller och heller inte måste lägga på 1,5-2 timmars pendling per dag pga huset? I Sthlm blir Det så om man jobbar i stan såvida man inte kan lägga 20 msek för en villa i typ Alvik.

Dont get me wrong men låter som du inte har koll på hur det är att bo i Sthlm utan du pratar mer från ett småstadsperspektiv (dvs allt utom Sthlm)

• Studentpappa
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-02 14:45:37 följande:

som sagt. ni har knappast en 100-150k bil som du föreslog Om det aldrig blir fel på den. Då får man lägga mkt mer.

Även om du bara laddar på natten är merparten fasta avgifter och skatter. Det är väldigt svårt att snitta långt under 2 kr per kvm så du kör igen en glädjekalkyl. 5kr per kwh för snabbladdning har jag aldrig sett någonstans o Stockholm. Der är 7-8 kr som gäller (när skiten väl funkar eller det inte står 10 taxichaffisar på alla platser) 

Elbilens enda förde än så länge är den kan bli billig. hela poängen med bil för mig är enkelhet och slippa planera. Motsatsen till elbilen. Var på Kolmården i sommar. Visst en laddning räckte ned men vi fick vänta 1 timme på ledig laddplats hem och sen ladda i 30 min. Hemskt med skrikande barn som vill hem.

Du kanske inte har så krävande jobb heller och heller inte måste lägga på 1,5-2 timmars pendling per dag pga huset? I Sthlm blir Det så om man jobbar i stan såvida man inte kan lägga 20 msek för en villa i typ Alvik.

Dont get me wrong men låter som du inte har koll på hur det är att bo i Sthlm utan du pratar mer från ett småstadsperspektiv (dvs allt utom Sthlm)

Nej det är möjligt att det är dyrare i sthlm att ladda men annars om du håller dig till okq8, Evinys etc. Är det dom priserna även i SE3. Och kollar jag random okq8 station är det 5,34:-/kWh även i Sthlm. 

Du har väl förmånsbil så den tar ni väl på semestern?

Vår bil kostade 270k för 4,5 år sedan idag typ 180k. Jag hade förmånsbil tidigare men bytte jobb och fick inte behålla den. Så elbilen blev då en snabb lösning som visade sig kanon för oss.

Jag har ett krävande jobb men har medvetet valt bort att spendera mitt liv pendlande till och från arbetet. Jag har många kollegor i London och som svensk tar man sig för pannan när man hör deras pendlingstid till kontoret. Jag argumentar inte för att ni ska bo kvar utan som jag skrivit många ggr verkar det passa er att flytta. Jag hade hellre packat frukt på Ica än att kasta bort 2h per dag i pendling..
  • Anonym (...)

Haha, allt utanför Stockholm är "småstadsperspektiv" :D 
    TS, varför skriver du ens fortfarande i tråden :P 
    Vad folk än lyfter fram så vänder du det till en nackdel för villa och fördel för hyresrätt. 

• Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 15:30:13 följande:
    Nej det är möjligt att det är dyrare i sthlm att ladda men annars om du håller dig till okq8, Evinys etc. Är det dom priserna även i SE3. Och kollar jag random okq8 station är det 5,34:-/kWh även i Sthlm. 

Du har väl förmånsbil så den tar ni väl på semestern?

Vår bil kostade 270k för 4,5 år sedan idag typ 180k. Jag hade förmånsbil tidigare men bytte jobb och fick inte behålla den. Så elbilen blev då en snabb lösning som visade sig kanon för oss.

Jag har ett krävande jobb men har medvetet valt bort att spendera mitt liv pendlande till och från arbetet. Jag har många kollegor i London och som svensk tar man sig för pannan när man hör deras pendlingstid till kontoret. Jag argumentar inte för att ni ska bo kvar utan som jag skrivit många ggr verkar det passa er att flytta. Jag hade hellre packat frukt på Ica än att kasta bort 2h per dag i pendling..
    Tjänstebilen är en elbil. Har inget val. Åka längre sträckor i Sverige är en plåga med elbil. Gör man aldrig resor längre än några mil är det ju ok.

Håller helt med. 2 timmars pendling per dag kan inget hus kompensera. Det verkar dock alla andra i Sthlm tycka därav att jag inte fattar vad jag missar?
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-08-02 15:31:31 följande:

Haha, allt utanför Stockholm är "småstadsperspektiv" :D 
    TS, varför skriver du ens fortfarande i tråden :P 
    Vad folk än lyfter fram så vänder du det till en nackdel för villa och fördel för hyresrätt. 

För att jag får flera intressanta infallsvinklar. Tex den om tryggheten när barnen leker efter skolan. 
  • Saffran2337

Hej
    Kommer den ni byter med inte bo i lägenheten som ni ska ha som byte. Kommer det anses vara ett skenbyte och då riskerar ni att bli utan bostad.

• Studentpappa
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-02 16:29:11 följande:
    Tjänstebilen är en elbil. Har inget val. Åka längre sträckor i Sverige är en plåga med elbil. Gör man aldrig resor längre än några mil är det ju ok.

Håller helt med. 2 timmars pendling per dag kan inget hus kompensera. Det verkar dock alla andra i Sthlm tycka därav att jag inte fattar vad jag missar?
    Nej har man inte behållningen av ett hus är det ju inte värt det, jag skulle dock hellre byta jobb om man har den möjligheten och arbeta hemifrån. Jag har haft möjligheten att arbeta hemifrån i stort sett obegränsat sen ca 8 år och är idag hemstationerad, och det är så jäkla guld för livskvalitén. Att barnen kan röra sig fritt och självständigt är så värt, sen om det funkar i ert nuvarande område vet ju inte jag. Våra har fått gå hem från skolan själva från 1-2:an om de velat. Inget skjutsande till de flesta kompisarna osv.

Jag gillar att förvalta och förbättra ett hus och ha en egen plats. Alla mina hobbies kräver utrymmen och skulle vara en plåga i lägenhet, bara det att vi har tio cyklar och tre av mina kostar 200k blir ju ett problem direkt..

Men som sagt är huset betungande och det räcker ju med en känsla så är det ju värt att flytta för er.

Med vår riskokarbil (elbil) funkar resor till ca 20 mil smärtfritt, över det laddar den för långsamt. Vi har precis varit på cup idag ca 10 mil enkel och då är det ju inga problem, vi kommer hem med ca 50% och imorgon är den full igen. Men på en fjällresa åker vi diesel, och likaså till sommarens Gotlandsbesök. Men till vardags tycker jag elbilen är oslagbar. 
  • Anonym (Robban112)
    Saffran2337 skrev 2024-08-02 19:03:53 följande:

Hej
    Kommer den ni byter med inte bo i lägenheten som ni ska ha som byte. Kommer det anses vara ett skenbyte och då riskerar ni att bli utan bostad.

Kommer bo där ett par månader åtminstone. Eller bo och bo. Sova över någon enstaka natt när hen i är i Sverige
  • Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 19:57:08 följande:
    Nej har man inte behållningen av ett hus är det ju inte värt det, jag skulle dock hellre byta jobb om man har den möjligheten och arbeta hemifrån. Jag har haft möjligheten att arbeta hemifrån i stort sett obegränsat sen ca 8 år och är idag hemstationerad, och det är så jäkla guld för livskvalitén. Att barnen kan röra sig fritt och självständigt är så värt, sen om det funkar i ert nuvarande område vet ju inte jag. Våra har fått gå hem från skolan själva från 1-2:an om de velat. Inget skjutsande till de flesta kompisarna osv.

Jag gillar att förvalta och förbättra ett hus och ha en egen plats. Alla mina hobbies kräver utrymmen och skulle vara en plåga i lägenhet, bara det att vi har tio cyklar och tre av mina kostar 200k blir ju ett problem direkt..

Men som sagt är huset betungande och det räcker ju med en känsla så är det ju värt att flytta för er.

Med vår riskokarbil (elbil) funkar resor till ca 20 mil smärtfritt, över det laddar den för långsamt. Vi har precis varit på cup idag ca 10 mil enkel och då är det ju inga problem, vi kommer hem med ca 50% och imorgon är den full igen. Men på en fjällresa åker vi diesel, och likaså till sommarens Gotlandsbesök. Men till vardags tycker jag elbilen är oslagbar. 

Jag GILLAR till skillnad från många andra att åka till en arbetsplats. älskar det sociala och att träff folk, gå på aws etc. Att sitta typ all vaken tid Och trycka på en villatomt och sitta i alla möten på teams tycker jag inte alls är lockande.

Jag förstår verkligen om man har sådana hobbies som du har. Jag kommer aldrig bli en cykelnörd som gör att jag behöver en massa utrustning. Däremot älskar jag skärgården och båtlivet. Skulle gärna skaffa både större båt och vattenskoter. Men då har vi utmärkta möjligheter att ta upp, serva och förvara där. Behöver ingen villatomt eller garage till det.

Till vardags funkar elbilen bra om man bara åker väldigt korta sträckor där det alltid finns laddning och man är väldigt flexibel. 

Jag tycker att det är otroligt störigt att behöva vänta i evigheter när batteriet börjar ta slut. Jag vill ha total flexibilitet i allt och inte känna mig begränsad. Häromveckan tex kom jag hem från en långresa och glömde att jag behövde köpa en grej. Frugan vad borta med bensinbilen. Batteriet var typ tomt så jag fick vänta tills nästa dag. Väldigt störigt

• Studentpappa
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-04 08:12:08 följande:

Jag GILLAR till skillnad från många andra att åka till en arbetsplats. älskar det sociala och att träff folk, gå på aws etc. Att sitta typ all vaken tid Och trycka på en villatomt och sitta i alla möten på teams tycker jag inte alls är lockande.

Jag förstår verkligen om man har sådana hobbies som du har. Jag kommer aldrig bli en cykelnörd som gör att jag behöver en massa utrustning. Däremot älskar jag skärgården och båtlivet. Skulle gärna skaffa både större båt och vattenskoter. Men då har vi utmärkta möjligheter att ta upp, serva och förvara där. Behöver ingen villatomt eller garage till det.

Till vardags funkar elbilen bra om man bara åker väldigt korta sträckor där det alltid finns laddning och man är väldigt flexibel. 

Jag tycker att det är otroligt störigt att behöva vänta i evigheter när batteriet börjar ta slut. Jag vill ha total flexibilitet i allt och inte känna mig begränsad. Häromveckan tex kom jag hem från en långresa och glömde att jag behövde köpa en grej. Frugan vad borta med bensinbilen. Batteriet var typ tomt så jag fick vänta tills nästa dag. Väldigt störigt

Nej många gillar ju den delen också, jag reser rätt mycket då vi har verksamhet runtom i Sverige och flera länder och tycker det räcker, då jag alltid träffar massa folk då. Jag reser nog någonstans varje eller varannan vecka i snitt. Sen är jag nog lite skadad av att alltid haft eget kontor på mina tidigare jobb, eller suttit hemma, jag hatar verkligen öppna landskap (det finns bara öppna på mitt senaste jobb) och tycker det är omöjligt att få något gjort där. Alla sitter oavsett i teams-möten och det är bara ett enda sorl, det är kul att träffa alla men sen är det skönt att få åka hem och jobba. Jag har ett kontor med egen ingång som inte används till något annat så jag kan ändå "gå till jobbet" och det gör stor skillnad mot att sitta i typ köket.

Men skulle man arbeta på ett ställe där verksamheten sker fysiskt på samma ställe blir det nog ett annat klimat, men det är så längesedan jag arbetade i en sådan verksamhet så jag minns inte hur det är. Jag har till och med byggt gym i garaget så jag tränar också hemma så jag trivs bra på egen kammare..

Nej, det låter ju som ni får en bra lösning med lägenhet och stuga.

Ja vi laddar i snitt typ en gång i veckan, vi har nära till det mesta så det ställer aldrig till något problem. Brukar ladda vid 50% så vi aldrig går "tom".
  • Anonym (hyreshöjning)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-02 12:54:21 följande:

Försöker sammanfatta tråden;

Villa fördelar
    *Slipper bo ihop med idioter
    * Mer space
    * frihet att själv förändra sitt boende
    * trädgård där man kan ha studsmatta etc
    * trygghet
    * Slipper höra grannar och oljud från staden

Lgh fördelar i stan
    * Sparar massor av pengar
    * Sparar massor av tid och energi
    * Mycket mindre underhåll
    * Slipper 2 bilar och timmar i bil varje vecka
    * Massor av tillgängliga förskolor och gymnasier nära
    * Massor Av lekplatser och aktiviteter nära
    * Slipper pendling
    * Enkelt att hämta/lämna barn för bägge föräldrar
    * Flexibelt. Slipper ha en ?huskollare? vid resor och semester
    * gångavstånd till stora matbutiker och övrig kommers
    * massor av bra take-aways
    * mycket enklare att flytta både i HR/BR. Vid köp av Br slipper man 150k i lagfartskatt

Har man dessutom landställe blir fördelarna med villa färre.

Har säkert glömt något

Vilka är nackdelarna i båda alternativen då?
  • Anonym (Anonym S)

Tror det är så enkelt att vissa är husmänniskor och vissa är det inte, baserat på tråden så framgår det tydligt att du inte är det, inget fel med det.

Jag bor också i hus i Stockholm värt runt 15 miljoner kronor med lån på 3.5 miljoner. Har bundet 2.3 miljoner i 5 år till på 1.2% och 1.2 miljoner rörligt som är ränta på 4.4%, har ingen amortering. Fasta kostnader till huset exklusive renoveringar på ca 4000 kr i månaden. Totalt efter ränteavdrag 4690 + 4000 = 8690 kr i månaden. Då är det ett hus på 190 kvm boarea och 95 kvm biarea och 1100 kvm tomt.

Bil har vi en gammal som jag har fått från min pappa den kostar oss ca 10 000 kr per år. Vi bor nära tunnelbanan som tar ca 10 minuter till city så använder mest bilen för att åka och handla mat, finns väldigt mycket aktiviteter i närheten. Skola och förskola ligger inom 250 meter från huset.

Renoveringar är något som ökar värdet på mitt hus samt något som ger mig mycket glädje att få uppgradera mitt hus. När jag bodde i lägenhet tidigare fick jag nästan panik när hela lghen var renoverad och det inte fanns något mer att göra där.

Jag står själv inte ut med att bo i en hyresrätt som någon annan äger och bestämmer över, mitt hus är mer än bara ett boende det är mitt och min familjs hem. Jag älskar mitt hus och tillsammans med alla minnen så är det värt mer än pengar. Pengar kan jag spara med våra inkomster i hushållet på ca 200 000 kr i månaden innan skatt, men säljer jag detta huset så kan jag troligtvis aldrig få tillbaka det igen så nej tack.

• Anonym (A)

Vi valde den gyllene medelvägen och köpte ett relativt billigt radhus. Vi lägger ungefär 25-28% av inkomsten på boende (inklusive uppvärmning osv)

• Anonym (A)

Det finns radhusliknande hyresrätter i området men de är ganska dyra pch svåra att få. Hade vi blivit erbjudna en sån som varit betydligt billigare än vårt hus så hade jag kunnat tänka mig det istället. En stor anledning till att vi köpte huset är att vi vill bo i just det här området

• Anonym (Hejhopp)

Jag resonerar som så att man spenderar mer tid hemma än borta och då vill jag bo fint med bra utrymme för oss vuxna och vårt barn. Jag vill inte spendera en massa tid i en lägenhet när märket infaller på höst/vinter/tidig vår men även på sommaren vill jag inte känna mig instängd i en lägenhet. Oavsett hur mycket du kan resa så har du ditt jobb i Sverige och är bunden till Sverige för att håva in pengar till familjen, så den lilla tid som du kan resa och göra dagsutflykter är liten tid i sammanhanget jämfört med den stora tid som du måste spendera i en tråkig instängd lägenhet. 

• Anonym (Nina)

Varför skriver man i trådstarten ?villa och knapert???
    vet du ens vad det innebär att ha det knapert? Man har knappast både villa och sommarstuga då värda över 10 miljoner. J-a skryttråd.

• Anonym (A)
    Anonym (Nina) skrev 2024-08-31 15:36:41 följande:

Varför skriver man i trådstarten ?villa och knapert???
    vet du ens vad det innebär att ha det knapert? Man har knappast både villa och sommarstuga då värda över 10 miljoner. J-a skryttråd.

Håller med dig om att ordet knapert är relativt. De som tjänar bra menar nog inte samma sak som en ensamstående sjukskriven gör med ordet. Men hur mycket man har över har ju med relationen mellan inkomster och utgifter att göra. Människor med hus behöver inte ha mer över än människor i hyresrätt, generellt
Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?