• Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
  • Anonym (Stan)

Vi kollar ibland men inte hittat nån som känns bättre ännu.
    Jag lever på hoppet om ett nytt badrum här innan jag är pensionär!
    Jag hoppas att ert byte går igenom, stan är kanon.

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Stan) skrev 2024-07-30 16:46:10 följande:

Vi kollar ibland men inte hittat nån som känns bättre ännu.
    Jag lever på hoppet om ett nytt badrum här innan jag är pensionär!
    Jag hoppas att ert byte går igenom, stan är kanon.

Och det funkar bra med barnen? Du tycker inte det känns otryggt?
  • Anonym (Stan)

Hon har hunnit bli tonåring nu. Känns helt okej. När hon var liten var det lätt att gå till en park och leka, nära till fsk och sen skola.

• Anonym (F)
    Jemp skrev 2024-07-30 16:16:21 följande:
    Med en timme in till stan? Jo. 

Jobbar man i stan är en timmes pendling enkel väg lång. Väg in förskolebarn i mixen så blir tidspressen ohållbar. 

• Anonym (Natalia)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-30 13:32:10 följande:

En bekant har nu denna lägenhet men behöver den inte längre. Vi tar en HR i någon håla utan kötid. Sen gör vi ett byte oss emellan. 

Jo men ditt tjat om kontakter fick det att låta som typ maffia eller nått hahah.. Du har en kompis som har en hyresrätt i stan som vill överlåta den till dig. Och som tydligen är villig att betala hyra i en lägenhet i Märsta som han inte använder för att hjälpa dig. Men lagligt är det säkert. Om det inte handlar om pengar under bordet också vilket väl låter ganska troligt att det gör .. inte helt ovanligt iförsej. Känner flera som har köpt svartkontrakt på ungefär det sättet men de brukar inte skriva om det på FL tillsammans med massa detaljer om sitt liv haha men alla är ju olika :) 
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Natalia) skrev 2024-07-30 17:44:29 följande:
    Jo men ditt tjat om kontakter fick det att låta som typ maffia eller nått hahah.. Du har en kompis som har en hyresrätt i stan som vill överlåta den till dig. Och som tydligen är villig att betala hyra i en lägenhet i Märsta som han inte använder för att hjälpa dig. Men lagligt är det säkert. Om det inte handlar om pengar under bordet också vilket väl låter ganska troligt att det gör .. inte helt ovanligt iförsej. Känner flera som har köpt svartkontrakt på ungefär det sättet men de brukar inte skriva om det på FL tillsammans med massa detaljer om sitt liv haha men alla är ju olika :) 
    Absolut inga pengar under bordet. Inga olagligheter.

blir ju såhär tokigt när priser är reglerade.

Om det fanns en ?Tesla-kö? där alla som stått i kön i 30 år fick köpa Teslor nya för 100k så hade det också blivit väldigt tokigt
  • Anonym (Natalia)
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-30 14:10:09 följande:

Vad är det alla inte fattar? 

I Stockholms innerstad finns det som sagt många billiga lägenheter som tillhör äldre föreningar med god ekonomi = mkt rimliga hyror. Enda kruxet är att det är LÅNG kötid. Tänk 30 år och mer. Det är alltså fullt möjligt! 

Om jag ville bo i stan hade jag inte tvekat! 

Det finns det absolut men TS har ju tjatat gång på gång om att han har kontakter och går förbi kötiden. Han skulle ta en lägenhet i Märsta och byta med personen. Förmodligen köpa svartkontrakt men det brukar inte vara något man skyltar med på Familjeliv. 
  • Lönnsirap

Problem att citera, men fördelarna med villa är:

Makt över fastigheten och trädgården. Möjlighet att välja material, tekniska lösningar, och all inredning. En viss typ av område, med det du menar är tråkigt.
    Fördelen är också att du ständigt kan hålla på och fixa/greja utan att det stör. Att du har parkering på sikt till din bil. 
    Fördelen är ju också att grannarna är färre och inte påverkar i vardagen på samma sätt.

Nackdelen med det du beskriver, att flytta till lägenhet, är att du planerar för ur askan in i elden. Att du faktiskt funderar på att införskaffa ytterligare en fastighet, få den att generera pengar och binda dig ytterligare till en plats. 

Att ha trippla boenden är inte att göra livet enklare....

• Anonym (Natalia)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-30 18:11:35 följande:
    Absolut inga pengar under bordet. Inga olagligheter.

blir ju såhär tokigt när priser är reglerade.

Om det fanns en ?Tesla-kö? där alla som stått i kön i 30 år fick köpa Teslor nya för 100k så hade det också blivit väldigt tokigt

Men om du betalar hans hyra i Märsta är det ju också pengar under bordet.

Och din bekanta sitter alltså på en stor billig lägenhet mitt i city men han har inga barn, inga syskon, inga syskonbarn, inga föräldrar , kusiner , andra släktingar eller nära vänner som kan tänkas vilja ha den utan han vill ge den till en bekant utan att få nånting tillbaks utom en hel del besvär (lägenheten i Märsta).. Och han vill inte heller hyra ut den , något han skulle kunna tjäna hur mycket som helst på. Visst om du säger det så men det kan verka lite misstänkt att han byter till sig en lägenhet och säger upp kontraktet direkt. Ett sånt byte känns som helt solklart att det egentligen handlar om köp av svartkontrakt. 

Känns fortfarande också lite som trolltråd typ att du egentligen vill klaga på att det kan gå till så som du beskriver. 

• Anonym (Robban112)
    Lönnsirap skrev 2024-07-30 19:48:12 följande:

Problem att citera, men fördelarna med villa är:

Makt över fastigheten och trädgården. Möjlighet att välja material, tekniska lösningar, och all inredning. En viss typ av område, med det du menar är tråkigt.
    Fördelen är också att du ständigt kan hålla på och fixa/greja utan att det stör. Att du har parkering på sikt till din bil. 
    Fördelen är ju också att grannarna är färre och inte påverkar i vardagen på samma sätt.

Nackdelen med det du beskriver, att flytta till lägenhet, är att du planerar för ur askan in i elden. Att du faktiskt funderar på att införskaffa ytterligare en fastighet, få den att generera pengar och binda dig ytterligare till en plats. 

Att ha trippla boenden är inte att göra livet enklare....

Det sista är bara en tanke eventuellt på lång sikt. 

Den hyresfastighet vi tittar på har parkplats i föreningen billigt. Dessutom har jag som sagt p-plats på jobbet. Har tjänstebil så byter vart tredje år. Behöver inte ens byta däck själv eller tvätta. Allt löses åt mig. Är inte typen som står och hamrar i garaget.

men du har helt rätt att man får offra friheten att skapa sitt eget. Det har jag dock redan gjort med råge på landstället så känner inget stort behov.

Radhus känns som det sämsta av två världar. allt det dåliga med lgh men saknar alla fördelar med hus. Det är väl att man får mkt kvm för pengarna.

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?