Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
Med kontakter kan man kliva rakt förbi alla som suttit 40 år i kö. Helt lagligt
En bekant har nu denna lägenhet men behöver den inte längre. Vi tar en HR i någon håla utan kötid. Sen gör vi ett byte oss emellan.
Vad är det alla inte fattar?
I Stockholms innerstad finns det som sagt många billiga lägenheter som tillhör äldre föreningar med god ekonomi = mkt rimliga hyror. Enda kruxet är att det är LÅNG kötid. Tänk 30 år och mer. Det är alltså fullt möjligt!
Om jag ville bo i stan hade jag inte tvekat!
Men om du betalar hans hyra i Märsta är det ju också pengar under bordet.
Och din bekanta sitter alltså på en stor billig lägenhet mitt i city men han har inga barn, inga syskon, inga syskonbarn, inga föräldrar , kusiner , andra släktingar eller nära vänner som kan tänkas vilja ha den utan han vill ge den till en bekant utan att få nånting tillbaks utom en hel del besvär (lägenheten i Märsta).. Och han vill inte heller hyra ut den , något han skulle kunna tjäna hur mycket som helst på. Visst om du säger det så men det kan verka lite misstänkt att han byter till sig en lägenhet och säger upp kontraktet direkt. Ett sånt byte känns som helt solklart att det egentligen handlar om köp av svartkontrakt.
Känns fortfarande också lite som trolltråd typ att du egentligen vill klaga på att det kan gå till så som du beskriver.
Nej det är inte tillåtet att hyra ut svart men extremt många som gör det ändå. Och han verkar ju ändå inte bry sig om han blir av med lägenheten.. En del får man iallafall lägga på om den är möblerad så han tjänar mer på det än att bara ge bort den till en random bekant.. Och om han nu bara vill hjälpa er kan han väl lika gärna hyra ut den till er utan vinst.
Och bra att du svarar på det och ingenting annat.. undrade varför han vill ge den till en bekant istället för någon familjemedlem eller nära vän om han nu inte får något för det överhuvudtaget.
Om det är på riktigt tycker jag absolut att ni kan flytta till lägenheten, den låter jättebra.. men förstår inte varför du måste slänga in allt om att du har kontakter och du går förbi personer med 40 års kötid , på vilket sätt var det ens relevant för din fråga? Det är just därför det känns som en trolltråd för att provocera.