Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
Jag bor i Stockholms innerstad med två barn. Vi bor här just av de anledningar du anger. Att slippa pendla gör allt så enkelt! Både min partner och jag cyklar till jobbet på 10 minuter. Barnen promenerar till skolan och tar t-banan eller buss till sina aktiviteter. Vi har inte ens bil.
Man är ju mer nära sina grannar än när man bor i hus, men de flesta är ju trevliga. Är det fest får man knacka på om det blir för stökigt, det har vi gjort någon gång och det skruvades ner utan problem.
Jag gillar att odla, så det är ju prima att ha sommarstuga för den korta, gröna säsongen. Man får plats med galet mycket på en balkong också, och behöver aldrig rensa eller klippa gräset.
Jag ser inte riktigt vad som skulle vara otryggt i stan? Om det rövas bort barn i stan så har jag missat det. Det beror ju också på område hur mycket trafik det är om det är det man tänker på. Trafiksituationen kan var rätt dålig i villaområden där alla ska skjutsa och släppa av precis vid skolan / fotbollsplanen.
Stockholm är ju dessutom en väldigt grön stad. Det finns massor av bra ställen att springa tex jämfört med större städer utomlands där jag bott.
Skolorna i innerstan är dessutom väldigt bra. Och det finns många att välja mellan, ofta flera inom promenadavstånd.