nihka skrev 2024-11-07 16:06:22 följande:
Du är inte mer oroad över det amerikanska perspektivet? Segeryra republikaner som ser ett hav av rött på valkartan och talar som om det enbart finns stöd för demokraterna i de delstarer som är blåfärgade.
"Det ameikanska folket har talat och nu ska vi återta Amerika från extremvänsten."
När man bara har två partier samlas extremhögern, högern och höger om mitten på ena sidan och vänster om mitten, vänstern och extremvänstern på andra sidan.
Låter det inte som en bra idé att de förnuftiga i båda mitten pratar med varandra och försöker styra bort från ett modernt inbördeskrig?
Det har inte funnits någon
förnuftighet på många år. Varje val har blivit mer och mer polariserande. I detta val tror jag inte ens någon försökte ge sken av att de skulle vilja ena folket. Efter 9/11 fanns en enande anda, men efter det har det bara gått utför. Sist var det väl demokraterna som hävdade de hade
bipartisan support när de lyckades få en enda ynka republikan att rösta för deras förslag. Och Pelosi som hävdade under Obamas styre att man skulle rösta in obama care bill - for att få se vad som fann i den. Har inte hört något värre. Man brukar normalt vilja veta detaljerna och vad man röstar på innan.
Jag har sagt förut att jag personligen föredrar ett styre där ingen av sidorna kan göra mycket; dvs mindre risk för att de driver igenom vansinnigheter, på båda sidor. Status Quo (stavade rätt den här gången ok) är ofta att föredra. Men nu ska det faktist bli lite intressant. Får se vad Trump kan göra.
Kanske det behövs ett inbördeskrig? Länder splittras och ändras ibland, varför skulle USA vara ett undantag? Kanske det är dags?