• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Kunniglingvist
    Anonym (GF) skrev 2024-11-12 12:35:18 följande:
    Prata om?! 

Vad är det att "prata om"?

Vänstern håller på att förlora rätten att definiera vad som är "gott" och "riktigt" i samhället men du skriver om Trump som om det fortfarande är vänsterns definition av detta som gäller som något slags neutralt facit.

Bara det att du inte ser/förstår att det anti-intellektuella här är att tro att vänstern är god och samarbetande och Trump är dum och polariserande när det i själva verket är vänstern som är de som driver polariseringen genom att kalla Trumps väljare för deplorables eller garbage.

Vänstern har förlorat möjligheten att shamea folk till att tycka "rätt" genom att kalla dem rasister, fascister och trångsynta. 

Du häller fast vi din världsbild, den som de facto rått stora delar av de senaste två(?) decennierna men den världsbilden är på väg ut nu.
    Du är bortom räddning. 
  • Anonym (GF)
    Kunniglingvist skrev 2024-11-12 12:56:51 följande:
    Du är bortom räddning. 
    Ja, om "räddningen" är att förstå att vänsterns narrativ är neutralt och sakligt så är jag bortom räddning.

Du kan alltså på riktigt inte se att påstående som: "Trump är rasist" eller, i svensk kontext, "SD är fascister" inte fungerar längre för att skrämma folk och att det är vänsterns envishet med att fortsätta kalla folk för sådant som är det som driver polariseringen?!

Till och med Anders Lindberg håller på att ge upp det arbetssättet 
  • Kunniglingvist

U

Anonym (GF) skrev 2024-11-12 13:19:46 följande:
    Ja, om "räddningen" är att förstå att vänsterns narrativ är neutralt och sakligt så är jag bortom räddning.

Du kan alltså på riktigt inte se att påstående som: "Trump är rasist" eller, i svensk kontext, "SD är fascister" inte fungerar längre för att skrämma folk och att det är vänsterns envishet med att fortsätta kalla folk för sådant som är det som driver polariseringen?!

Till och med Anders Lindberg håller på att ge upp det arbetssättet 
    Det kan jag visst. Jag vet inte i hur stor utsträckning jag skrivit på just FL, men jag menar på att det var en dålig kampanj, som var defensiv och fokuserade för mycket på vad Trump säger och vilket hot han är för demokratin istället för att kämpa vara modig och stå för frågor som är historiskt vinnande för vänstern. Jag kan med handen på hjärtat säga att hela tiden, från de SD inte ens var ett riksdagsparti, att det är förfödande att försöka utesluta dem från debatten. Att det skapar ett martyrskap och att det kommer straffa dig att hålla på med den vuxenmobbing som pågick i början. På samma sätt säger jag att det är vansinne av L att vilja utesluta SD ur regeringen. De ska få precis allt de vill utan att behöva ta något som helst ansvar. Det är värdelöst politik. 

Det jag har problem med är att du besvarar ju inte ens min poäng, att det inte bara var vänstern som var emot Trump, i princip varenda högerpolitiker sa att han var farlig/djävulen/gift för landet osv osv. Nästan varenda en. Men de har alla mobbats bort, eller får kyssa ringen för sin egen överlevnad. Du kommenterar inget av dem. Du försöker inte motbevisa mig eller min poäng att det inte det inte enbart var vänstern. Att han är polariserande lika mycket för det han gjorde mot sitt eget parti.

Anledningen att jag anser att du är bortom räddning är att du argumenterar helt i bad faith, du är inte en gnutta charitable (du får ursäkta nu för jag har haft en lång dag med sjuka barn och orkar inte översätta min svengelska). 

Trump är mer polariserande än någon annan. Han kan inte hantera oliktänkande, som inte ekar det han själv tycker. Varken i sin egen omgivning eller hos meningsmotståndare. Det finns inget bättre exempel av ordet polariserande än de Trump hållt på med det senaste decenniumet.

Sen att jag håller med dig om att det är ineffektiv motpolitik att kalla han rasist är en annan sak. Det är ineffektivt. Hans oändliga rad av greviances (mer svengelska) har malts på dag ut och dag in i 10 år. Det är tyvärr så otroligt normaliserat nu. Det gör det däremot inte mindre sant. 

Jag är inte jätteinvesterad i att han är rasistisk. Jag tycker inte det är vad som gör han farlig. Jag kan komma med rätt många belägg för att han är det. Men som sagt. Det bryr mig inte så mycket
  • Anonym (GF)
    Kunniglingvist skrev 2024-11-12 14:26:46 följande:

Det kan ...

Du behöver inte ta ordet "vänstern" bokstavligt. Vi kan räkna in gott om "liberals" där också. Folkpartister, med en svensk benämning. Det finns gott om fiiint folk som svävar lite ovan pöbeln

Bad faith? Du lämnar inte särskilt mycket utrymme till good faith när du tvärsäkert påstår att "Trump rent objektivt är den mest polariserande människan i västvärlden" 

Ett påstående som visar att du inte ser den andra vinkeln. Som inte ens är en vinkel utan ursprunget till alltihop.
    .

Biden kallar Trumps väljare för "garbage" men det är alltså "the garbage" som är den polariserande kraften?!

Finns inget bättre exempel på ordet "polariserande" än Trump?

Alexandra Octavio-Cortez.
    Hillary Clinton.
    Rachel Maddow.
    MSNBC, CNN, ABC

Enkelt.

Välj vem du vill bland 1000-tals polariserande individer och institutioner.

.
    Vänstern, och jag använder termen i en bred mening, är så totalt övertygade om sin egen godhet och är så blinda för att deras beteende polariserar.

Det var mitt ursprungliga påpekande.
  • nattuw
    Digestive skrev 2024-11-11 15:36:22 följande:

I slutändan så var det ett misstag av Demokraterna att välja en mindre populär och relativt okänd kandidat när det faktiskt finns en som har visat sig resonera med många, speciellt de yngre väljarna och som folket har ett bättre hum om - Bernie Sanders.

Men möjligen är han inte lika populär bland eliten inom Demokraterna som tydligen väljer ut kandidater både högt som lågt vilket som.

Vad tror ni såhär i efterhand?

Bernie Sanders har nog varit oberoende (inte demokrat) under för lång tid för att gå hem hos de i demokraterna som drar i trådarna.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-11-12 12:39:06 följande:
    Tyvärr är det många amerikaner, även kvinnor, som inte tror att en kvinna klarar av att vara president och commander-in-chief. Jag tror inte det blir en kvinnlig president under min tid. Många amerikaner är rasister också. Obama blev ju president men han var iaf man.

Av någon anledning tror många amerikaner att Trump kan fixa ekonomin.
    De har haft trump i 4 år och vet ungefär vad de kan förvänta sej.
    Vad är Harris meriter förutom svart, kvinna och är inte trump?
    tror ändå att hon själv har försökt att tona ner svart och kvinna.

Vill man seriöst att en kvinna ska vara president kan man ju vara lite mer seriös än grisen i säcken som bytte plats med en senil gubbe.
    Black Lives Matter Statement on Kamala Harris Securing Enough Delegates to Become Democratic Nominee

Now, Democratic Party elites and billionaire donors are attempting to manipulate Black voters by anointing Kamala Harris and an unknown vice president as the new Democratic ticket without a primary vote by the public. This blatant disregard for democratic principles is unacceptable. While the potential outcome of a Harris presidency may be historic, the process to achieve it must align with true democratic values. We have no idea where Kamala Harris stands on the issues, now that she has assumed Joe Biden?s place, and we have no idea of the record of her potential vice president because we don?t even know who it is yet.

At Black Lives Matter, our focus is on building strong communities, addressing root issues, and creating spaces of justice and joy. This election process has been a disservice to our communities and to democracy. Historically, Black people have been loyal Democratic voters, but time and again, the party has taken our votes for granted and prioritized political theatrics over our real needs.

So we will do the hard thing: we will celebrate, and honor the joy many in our community are feeling about Kamala?s historic candidacy and path to the nomination-while calling out the undemocratic process and engaging in a vigorous discussion on the issues our community cares about.

[...]
    Installing Kamala Harris as the Democratic nominee and an unknown vice president without any public voting process would make the modern Democratic Party a party of hypocrites. It would undermine their credibility on issues related to democracy. Imagine our first Black woman president not having won some sort of public nomination process. The pundits would immediately label it as affirmative action or a DEI move, and any progress made by a President Harris would be on shaky foundations. If Kamala Harris is to be the nominee, it must be through a process that upholds democratic principles and public participation.

blacklivesmatter.com/black-lives-matter-statement-on-kamala-harris-securing-enough-delegates-to-become-democratic-nominee/

• nattuw
    Kunniglingvist skrev 2024-11-12 14:26:46 följande:
    Trump är mer polariserande än någon annan.
    Trump har inte skapat någon polarisering. Polariseringen fanns redan där. Trump var bara bättre än alla andra på att utnyttja den befintliga polariseringen till sin egen fördel

Media och politiker behövde skurk och in på scenen kom Donald Trump. Det skulle inte förvåna mig om Trump har inspirerats av Amerikansk proffsbrottning (wrestling) och medvetet valt att spela rollen som en Heel (den onda sidan).

Sedan har övriga politiker och media skött resten genom att underblåsa polariseringen så mycket att miljardären Trump plötsligt framstod som en motkandidat till de politiker och den media som aldrig visat något intresse för de som lever i "the fly over states".

Och sen gick det som det gick.
  • Padirac
    nattuw skrev 2024-11-12 17:41:55 följande:
    Trump har inte skapat någon polarisering. Polariseringen fanns redan där. Trump var bara bättre än alla andra på att utnyttja den befintliga polariseringen till sin egen fördel

Media och politiker behövde skurk och in på scenen kom Donald Trump. Det skulle inte förvåna mig om Trump har inspirerats av Amerikansk proffsbrottning (wrestling) och medvetet valt att spela rollen som en Heel (den onda sidan).

Sedan har övriga politiker och media skött resten genom att underblåsa polariseringen så mycket att miljardären Trump plötsligt framstod som en motkandidat till de politiker och den media som aldrig visat något intresse för de som lever i "the fly over states".

Och sen gick det som det gick.
    Jag läste att Trump inför Presidentvalet 2016 försökte kamma till sig och uppföra sig statsmannamässigt - det gick väl inte så bra alls,

Den Trump som synts nu som påstår att Harris 'worked the street corner'  och andra liknande påhopp är den Trump som människor känner igen sen den tid han och Epstein härjade runt på andra sidan lagen och millennieskiftet. 
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-12 08:58:35 följande:
    Du har fått det där om bakfoten.

Du skriver som om TRUMP vore den onormala och att de som kallar honom fascist/sexist/rasist och sedan förespråkar skattefinansierade könsbyten till fångar i fängelse är de som är normala.

Det du bevittnar är den extrema vänstern som förlorar sitt tolkningsföreträde om vad som är vad.

Det amerikanska folket röstade överväldigande för Trump och mot det andra

Det är alltså elit-gender-VÄNSTERN som är den polariserande gruppen.

Ju fortare vänstern inser det och korrigerar sina positioner - desto fortare kommer de tillbaka i den politiska matchen.
    Det finns lika mycket "extrema högern inom republikanerna som det finns extrema vänstern inom demokraterna.

Knappt 4% fler röster är inte "överväldigande"

Polarisering är att det finns två ytterligheter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-11-12 18:22:22 följande:
    Jag läste att Trump inför Presidentvalet 2016 försökte kamma till sig och uppföra sig statsmannamässigt - det gick väl inte så bra alls,

Den Trump som synts nu som påstår att Harris 'worked the street corner'  och andra liknande påhopp är den Trump som människor känner igen sen den tid han och Epstein härjade runt på andra sidan lagen och millennieskiftet. 
    Trump sa inte det. Desinformation.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?