• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Digestive

I slutändan så var det ett misstag av Demokraterna att välja en mindre populär och relativt okänd kandidat när det faktiskt finns en som har visat sig resonera med många, speciellt de yngre väljarna och som folket har ett bättre hum om - Bernie Sanders.

Men möjligen är han inte lika populär bland eliten inom Demokraterna som tydligen väljer ut kandidater både högt som lågt vilket som.

Vad tror ni såhär i efterhand?

"I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Anonym (Svensk)
    Xenia skrev 2024-07-21 23:31:50 följande:
    Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

Att hon är kvinna och färgad var ju hennes största meriter! och hon har fått ENORM uppbackning! Hjälpte inte utan ?martyren?(?) vann😊👍
  • Tow2Mater
    Digestive skrev 2024-11-11 15:36:22 följande:

I slutändan så var det ett misstag av Demokraterna att välja en mindre populär och relativt okänd kandidat när det faktiskt finns en som har visat sig resonera med många, speciellt de yngre väljarna och som folket har ett bättre hum om - Bernie Sanders.

Men möjligen är han inte lika populär bland eliten inom Demokraterna som tydligen väljer ut kandidater både högt som lågt vilket som.

Han har redan förlorat två ggr. Hur många ggr skulle du vilja se honom förlora? 
  • Kunniglingvist

Vet inte riktigt om det var så mycket av ett misstag, det var nog ganska snabbt att snabbt sluta upp bakom en. Ska vi prata misstag så tror jag det stora misstaget var att det tog för lång tid för Biden att stiga åt sidan. Sen håller jag med, hade det varit längre tid kvar till valet hade de kunna hitta någon bättre än Harris som är alldeles för okarismatisk och opopulär. 

Lätt att gilla Bernie men USA är tyvärr inte redo för han. 

Blir väldigt tidigt att gissa redan nu men tror tyvärr nästa ledare inom Demokraterna blir någon som tex Gavin Newsom som inte är bästa alternativet men betydligt mer karismatisk än föregångarna
  • Mentat

Jag tror definitivt inte att Bernie Sanders hade varit en bra kandidat. Han har absolut en trogen skara bakom sig men han står efter amerikanska förhållanden väldigt långt till vänster och hade kunnat få ännu fler att rösta på vem-som-helst-utom-Sanders, precis som det fanns många som resonerade så kring Trump.
  • Digestive
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 16:25:33 följande:
    Han har redan förlorat två ggr. Hur många ggr skulle du vilja se honom förlora? 
    Hur många gånger har Kamala Harris vunnit någonting överhuvudtaget?

Hon var som jag har förstått det 'anointed' redan från början i sin politiska karriär samt åter igen i det här valet.

Om eliten inom Demokraterna bestämde sig för att själva nominera sin presidentkandidat så kunde det lika gärna ha varit Bernie Sanders, tänker jag - som troligen hade resonerat bättre med folket som faktiskt röstar i presidentvalet.

Speciellt i dessa svårare tider i USA så tror jag att Bernie Sanders budskap hade kunnat nå ut på ett bättre vis. Han har lite mer solida och praktiska budskap för folk att samla sig kring - i sådana här tider - än 'joy'. 
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Tow2Mater
    Digestive skrev 2024-11-11 18:51:00 följande:
    Hur många gånger har Kamala Harris vunnit någonting överhuvudtaget?

Hon var som jag har förstått det 'anointed' redan från början i sin politiska karriär samt åter igen i det här valet.

Om eliten inom Demokraterna bestämde sig för att själva nominera sin presidentkandidat så kunde det lika gärna ha varit Bernie Sanders, tänker jag - som troligen hade resonerat bättre med folket som faktiskt röstar i presidentvalet.

Speciellt i dessa svårare tider i USA så tror jag att Bernie Sanders budskap hade kunnat nå ut på ett bättre vis. Han har lite mer solida och praktiska budskap för folk att samla sig kring - i sådana här tider - än 'joy'. 
    Varför skulle de nominera en som redan förlorat 2 ggr?
  • Digestive
    Kunniglingvist skrev 2024-11-11 17:44:09 följande:
    Vet inte riktigt om det var så mycket av ett misstag, det var nog ganska snabbt att snabbt sluta upp bakom en. Ska vi prata misstag så tror jag det stora misstaget var att det tog för lång tid för Biden att stiga åt sidan. Sen håller jag med, hade det varit längre tid kvar till valet hade de kunna hitta någon bättre än Harris som är alldeles för okarismatisk och opopulär. 

Lätt att gilla Bernie men USA är tyvärr inte redo för han. 

Blir väldigt tidigt att gissa redan nu men tror tyvärr nästa ledare inom Demokraterna blir någon som tex Gavin Newsom som inte är bästa alternativet men betydligt mer karismatisk än föregångarna
    Ja, det tog för lång tid och även Kamala Harris val som vice president var något av en katastrof.

"Lätt att gilla Bernie men USA är tyvärr inte redo för han."

Så kan det vara men han skulle kunna ha gynnats en hel del av det faktiska läget: livet är hårdare för många, många vill inte se just Donald Trump som president och den yngre generationen röstare - som resonerar bättre med Bernie Sanders - har växt sedan sist.

Och lägg till tiden Bernie Sanders hade fått i rampljuset om han var presidentkandidaten - tid för att leverera mer komplexa budskap - samt hur besvärlig han hade varit för Donald Trump att möta i debatter (han har mer skinn på näsan än någon annan sittande senator och hade kunnat göra bort Donald Trump rätt väl och på ett språk som folk förstår).
  • Digestive
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 18:58:53 följande:
    För att såklart undvika dagens utgångsläge som kan sammanfattas med att det knappast vore - för Demokraternas del - svårt att göra bättre.

Att någon har förlorat flera gånger tider betyder ingenting då det är en helt ny värld sedan sist och gemene amerikan dömer inte sådant lika hårt som vi i Norden tenderar att göra (det är en kulturskillnad).
  • Digestive
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 18:58:53 följande:
    För att vända på det - varför skulle de välja Kamala Harris?

Rätt svårt att vinna nya väljare med en sämre version av Joe Biden och med någon som även cementerar känslan av de fyra åren som har gått och som många är missnöjda med.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?