• Anonym (Blivande singel)

När berätta att man vill skiljas?

Har varit gift i 20 år med min man men har nu äntligen bestämt mig för att jag vill skiljas. Vårt äktenskap har sen länge mer känts som kompisar än en kärleksrelation. 

Men nu till frågan. När släpper man bomben till sin man? 

Vi ska på en semester tripp med våra föräldrar och syskon och vill inte förstöra detta för våra barn som är i övre tonåren. 
    Denna tripp är på vår första gemensamma semester vecka och hade tänkt prata med honom när vi kommer hem. Då har vi tid på oss att reda ut hela situationen medan vi är lediga.

Rätt eller fel? 
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden När berätta att man vill skiljas?
  • Anonym (Dra plåstret)

Kommer du kunna ha en bra semester med tanke på vad du går och bär på?  Veckan och familjen kan ju påverkas av dig ändå fast du inte inte säger något. Allt handlar om hur du kommer att må och vilken nivå av pokerface du har. Spela teater med din man en vecka,  fixar du det? 

• Anonym (Blivande singel)
    Anonym (Dra plåstret) skrev 2024-06-15 21:28:02 följande:

Kommer du kunna ha en bra semester med tanke på vad du går och bär på?  Veckan och familjen kan ju påverkas av dig ändå fast du inte inte säger något. Allt handlar om hur du kommer att må och vilken nivå av pokerface du har. Spela teater med din man en vecka,  fixar du det? 

Att jag har en bra semester är mindre viktigt i nuläget. Det viktiga är att barnen får en bra semester. Och ja, det fixar jag för deras skull. 
    Vi är inte ovänner på nåt sätt, inga större bråk och liknande. Bara en bedövande likgiltighet sinsemellan.... 
    Ingen närkontakt, inget sex, en godnatt puss på sin höjd... 
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Blivande singel) skrev 2024-06-15 21:12:03 följande:
    När berätta att man vill skiljas?

Har varit gift i 20 år med min man men har nu äntligen bestämt mig för att jag vill skiljas. Vårt äktenskap har sen länge mer känts som kompisar än en kärleksrelation. 

Men nu till frågan. När släpper man bomben till sin man? 

Vi ska på en semester tripp med våra föräldrar och syskon och vill inte förstöra detta för våra barn som är i övre tonåren. 
    Denna tripp är på vår första gemensamma semester vecka och hade tänkt prata med honom när vi kommer hem. Då har vi tid på oss att reda ut hela situationen medan vi är lediga.

Rätt eller fel? 
    Hur hade ni gjort?

Så du vill dumpa din bästa vän för inte kärlek finns.
    Din trygghet som du kommer hem till varje dag för du har inte pirret i magen ????🧐🤨

Du är en som inte orkar kämpa, kärleken går i vågor 
    inte så ni kommer va kära i varandra till döden skiljer er åt.

men lycka till 
    Hoppas ditt ex hittar snabbt en ny så får du stå där ensam utan trygghet 

• Anonym (en annan fru)
    Anonym (Vad) skrev 2024-06-16 06:47:32 följande:

Så du vill dumpa din bästa vän för inte kärlek finns.
    Din trygghet som du kommer hem till varje dag för du har inte pirret i magen ????🧐🤨

Du är en som inte orkar kämpa, kärleken går i vågor 
    inte så ni kommer va kära i varandra till döden skiljer er åt.

men lycka till 
    Hoppas ditt ex hittar snabbt en ny så får du stå där ensam utan trygghet 

Du, alla som har hängt ihop i 20 år har kämpat emellanåt, det kan jag garantera dig.

Man ska vara glad om man nånsin kommer dit ens, eftersom ett genomsnittligt äktenskap tar slut efter 11 år. Och båda kommer sannolikt att hitta någon som uppskattar dem mer och som inte nött hål på deras tålamod med samma frustrationer tusentals gånger.

Jag har känt mig osynlig som en möbel i min relation i flera år och jag applåderar TS som gör något åt saken.
  • Anonym (en annan fru)

De flesta av oss har i det läget spelat teater redan i flera år så vad gör en vecka till?

Jag har frågat rakt ut om han inte tror vi hade blivit lyckligare av att leva med ett par andra människor. Men det tycker han inte, fast han inte tar initiativ till någonting i relationen. Förra sommaren var vi på parterapi några gånger, han fattade fortfarande inte hur nära han ligger att bli lämnad. Sticker huvudet i sanden med de bästa och har redan förträngt allt som sades där.

Jag har inte bråttom. Jag väntar på att barnet ska flytta ut och jag väntar på att mannen ska fatta och acceptera att vi har haft många bra år men att nu är det dags att hitta lite mer glöd i livet än så här. 
  • Anonym (Vad)
    Anonym (en annan fru) skrev 2024-06-16 07:00:31 följande:
    Du, alla som har hängt ihop i 20 år har kämpat emellanåt, det kan jag garantera dig.

Man ska vara glad om man nånsin kommer dit ens, eftersom ett genomsnittligt äktenskap tar slut efter 11 år. Och båda kommer sannolikt att hitta någon som uppskattar dem mer och som inte nött hål på deras tålamod med samma frustrationer tusentals gånger.

Jag har känt mig osynlig som en möbel i min relation i flera år och jag applåderar TS som gör något åt saken.

Ja de som strävar efter det kommer ha många äktenskap i bagaget. 

Jag har nu varit gift i 18år , och varit ett par i 25 år
    äktenskapet har gått upp och ner .
    Var på väg att kasta in handduken efter 7år som gifta, men vi kämpade och sen helt plötsligt så var vi nykära 
    Gick några år, sen tog vi knappt på varandra på 1år hittar tillbaka och nykära igen.
    Gäller bara att köpa sig igenom de svåra, livet är inte en dans på rosor. 

Men i dagens samhälle så orkar ingen kämpa utan de går iväg. Sen hittar de en ny och där kommer samma sak uppstå 

• Fjäril kär
    Anonym (Vad) skrev 2024-06-16 07:17:33 följande:

Ja de som strävar efter det kommer ha många äktenskap i bagaget. 

Jag har nu varit gift i 18år , och varit ett par i 25 år
    äktenskapet har gått upp och ner .
    Var på väg att kasta in handduken efter 7år som gifta, men vi kämpade och sen helt plötsligt så var vi nykära 
    Gick några år, sen tog vi knappt på varandra på 1år hittar tillbaka och nykära igen.
    Gäller bara att köpa sig igenom de svåra, livet är inte en dans på rosor. 

Men i dagens samhälle så orkar ingen kämpa utan de går iväg. Sen hittar de en ny och där kommer samma sak uppstå 

Men lägg ner... om du nu är så himla lycklig I ditt liv så varför låter du så himla bitter och missunsam? 
  • Less is more

Ja  det låter som en bra plan.  Bättre än alternativet, att prata innan semestern. Då har ni bättre tid.

Det svåra är att prata med  varandra när barnen är hemma. Man har små luckor då och då - samtidigt som det finns mycket att prata igenom. Om man alls kan prata med varandra. 

Men har man svårt att prata med varandra - så blir det ju istället "bara" att säga att du bestämt dig för att skiljas. Så får frågorna komma efter hand - och svaren från dig.

Hoppas allt löser sig till det bästa.

• Anonym (Jane)

Fast TS har säkerligen burit på detta en lång tid, det var nog inte i förrgår hon helt plötsligt kände att hon vill skiljas. 
  • Anonym (Dra plåstret)
    Anonym (Jane) skrev 2024-06-16 12:32:38 följande:
    Fast TS har säkerligen burit på detta en lång tid, det var nog inte i förrgår hon helt plötsligt kände att hon vill skiljas. 
    Min fråga var nog mer av det slaget att det är något helt annat att gå runt och vara less och att faktiskt ha bestämt sig och fått nog.  Att själva beslutet ATT berätta kan spöka och påverka. 
Svar på tråden När berätta att man vill skiljas?