Anonym (Vad) skrev 2024-06-16 07:17:33 följande:
Ja de som strävar efter det kommer ha många äktenskap i bagaget.
Jag har nu varit gift i 18år , och varit ett par i 25 år
äktenskapet har gått upp och ner .
Var på väg att kasta in handduken efter 7år som gifta, men vi kämpade och sen helt plötsligt så var vi nykära
Gick några år, sen tog vi knappt på varandra på 1år hittar tillbaka och nykära igen.
Gäller bara att köpa sig igenom de svåra, livet är inte en dans på rosor.
Men i dagens samhälle så orkar ingen kämpa utan de går iväg. Sen hittar de en ny och där kommer samma sak uppstå
Det du skriver kräver att båda anstränger sig. Om så inte är fallet, når man förr eller senare vägs ände.
Alla äktenskap går upp och ner. Det går, precis som du skriver, att ta sig igenom många svårigheter (inte alla, men många) om man gör det tillsammans. Jag och min man har gjort det, vi har varit ihop i 15 år och har det bra för det mesta.
Men det fungerar inte om bara den ena anstränger sig, eller om förbättringen bara är tillfällig.
Det handlar inte om pirr i magen. Jag tror inte att de flesta förväntar sig passion efter 20 år. Det handlar om att öht ha en relation, som fungerar för båda.
Folk kämpade inte mer förr, det där är en myt. De teg och led i stället, eftersom det var svårt eller i värsta fall omöjligt att skilja sig. Eller så levde de separata liv fast de var gifta på pappret. Vet du hur vanligt det var förr? I statistiken såg det bra ut - betydligt färre skilsmässor än idag. Men det betydde inte att alla levde ihop och var lyckliga. En del var i praktiken separerade och hade nya partners.