• Anonym (Tulip)

Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!

Har en son på 4,5 år som blivit fruktansvärd att hantera vid bråk. Oftast handlar bråken om att han retar sin äldre syster, slår henne eller med flit förstör hennes saker. Kan också handla om att han inte får som han vill.

Han slår mig HÅRT gång på gång utan att jag egentligen gör något (dvs tar i honom eller så), bits, sparkas (gärna med skor, HÅRT) och ingenting jag gör får honom att sluta. Vissa dagar behöver det inte ens vara att det är ett bråk som utlöser detta, han vill bara provocera fram reaktioner.

Just idag har han seriöst misshandlat mig hela dagen, om man nu kan uttrycka sig så gällande en 4-åring. Även personer i vår omgivning har reagerat starkt på hur han behandlar mig. Jag är helt slut och har blåmärken och bitmärken.

Jag har prövat ignorera, men då fortsätter han tills han får en reaktion (och det gör ju ONT). Jag har prövat gå därifrån, men då springer han oftast och slår sin syster istället eller förstör något. När jag blir arg eller håller fast honom, vilket har hänt, så skrattar han och skriker om vartannat och gör sitt yttersta för att göra mig illa. 

När jag försöker prata med honom när han är arg går det inte att nå honom, även om han inte är arg utan bara provokativ lyssnar han inte alls. När han är lugn så kan vi prata om att lyssna, vara en bra kompis och att det gör ont på mamma när han slår mig. Men det känns inte som att det går in riktigt.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till? HUR ska jag agera? VAD ska jag göra? Min dotter tar också stor skada av detta. 

Lite mer info: jag är separerad från barnens pappa och han har dom bara varannan helg. På förskolan sköter han sig bra. Han är tidigt i utvecklingen i övrigt och har pratat meningar sedan han var 2 år. Han kan också vara världens goaste och är fysisk även åt det positiva hållet, med kramar och pussar.

• Svar på tråden Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!
  • Jsmhoshm

Kan inte ens tänka mig hur tufft det kan vara. Har själv fått stå ut med misshandel på jobbet av personer som inte vet bättre och vet hur det verkligen sätter sig i ens kropp och själ.  Jag tycker det låter som ett rop på hjälp. Som han försöker uttrycka känslor på det sätt som står honom närmast, att slåss. Kanske reagerar han på separationen. Kanske är det något annat. Men jag skulle definitivt sök hjälp i ditt läge. Är inte lätt att få tid så det är bra att söka tidigt.

• Tow2Mater

Han kanske saknar sin pappa.

Är det bara dig och systern han slår, eller slår han pappa också? Kanske pappa är bättre på att sätta gränser?

• Anonym (Gränser)

Fungerar inte dina regler och gränser måste du bli hårdare/tuffare.

Vanligtvis har man gett med sig och barnet tror att den bestämmer.
    du måste visa vem som är vuxen och att det är du som bestämmer.

På förskolan är det troligen så därför han är lugnare där, tydliga gränser ger trygga barn.

• Anonym (Tulip)

Jag skulle tippa på att jag är mer konsekvent och sätter fler gränser än barnens pappa. Dottern säger att han slåss där ibland med, men inte lika mycket. Sen är dom ju inte lika mycket hos honom heller. 

Hos mig är det tydliga regler kring skärmtid, rutiner och att tex sitta stilla vid matbordet, säga tack för maten osv.

Jag har svårt att se hur jag ska kunna vara mer konsekvent än vad jag är. Slår han mig mycket så blir det konsekvenser, t.ex att han inte får titta på tv på kvällen eller blir utan saga vid läggdags. Men ser inte att det hjälper, då han bara blir arg.

• Anonym (Direkt konsekvens!)

Hur reagerar hn då när han inte får se på tv/godnattsaga? Ser han det som ett straff eller bryr hans sig inte? Jag tror att du måste ha mycket mer direkta konsekvenser. Han kanske inte kopplar att om han slår dig klockan 09 så var det därför han inte fick saga klockan 19? Så fort han slår, påminn honom varför han inte ska göra så och be honom sluta. Slutar han inte, varna om en direkt konsekvens som han ser som traff (ingen tv/platta/mobil i 50 min från och med NU). Sluta han inte trots förklaring och varning, verkställande denna konsekvens direkt! Det är det viktigaste! Och förklara varför ihen och igen om han undrar varför han inte får använda tv/platta/mobil just nu. Säg åt systern att gå därifrån så att han inte kan slå henne! Håll dig undan själv också! Prata också igen när han är lugnare och straffet är över. Han måste börja acceptera dig igen och se dig som ledare, inte bara en guide som säger att han ska äta klockan 17 och tacka för maten.

Anonym (Direkt konsekvens!) skrev 2024-06-07 09:54:27 följande:

Hur reagerar hn då när han inte får se på tv/godnattsaga? Ser han det som ett straff eller bryr hans sig inte? Jag tror att du måste ha mycket mer direkta konsekvenser. Han kanske inte kopplar att om han slår dig klockan 09 så var det därför han inte fick saga klockan 19? Så fort han slår, påminn honom varför han inte ska göra så och be honom sluta. Slutar han inte, varna om en direkt konsekvens som han ser som traff (ingen tv/platta/mobil i 50 min från och med NU). Sluta han inte trots förklaring och varning, verkställande denna konsekvens direkt! Det är det viktigaste! Och förklara varför ihen och igen om han undrar varför han inte får använda tv/platta/mobil just nu. Säg åt systern att gå därifrån så att han inte kan slå henne! Håll dig undan själv också! Prata också igen när han är lugnare och straffet är över. Han måste börja acceptera dig igen och se dig som ledare, inte bara en guide som säger att han ska äta klockan 17 och tacka för maten.

Prova också att "slå" honom på armen själv och fråga hur det känns! Nej, jag menar inte AGA, men det finns rimliga gränser! 

Fråga om han slåss i skolan också och vad de gör åt det där i så fall som fungerar. Hör av dig till socialtjänsten och be om stöd om det inte fungerar hemma. För dina barns skull.

• Anonym (Tulip)
    Anonym (Direkt konsekvens!) skrev 2024-06-07 09:54:27 följande:

Han får bara se på tv på kvällen.

Jag har också ställt in vissa planer (som tex gå till fotbollsplanen) som en direkt konsekvens av hans agerande, men tycker inte att det känns som att han förstår kopplingen.

Går jag undan springer han efter mig och slår mig, alternativt springer in på systerns rum och slår henne. Vi har inga låsta dörrar i huset. 

• Anonym (Tulip)
    Anonym (Direkt konsekvens!) skrev 2024-06-07 09:55:59 följande:
    Prova också att "slå" honom på armen själv och fråga hur det känns! Nej, jag menar inte AGA, men det finns rimliga gränser! 

Tack för tips, men detta rimmar illa med hur jag vill behandla honom.

Hans syster slår tillbaka ibland, hårt. Men då bara skriker han/gråter och fortsätter slå henne lika hårt tillbaka. Han går liksom aldrig därifrån.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Direkt konsekvens!) skrev 2024-06-07 09:55:59 följande:
    Idiotförslag. Att möta våld med våld hjälper inte alls. Den vuxna i rummet ska vara vuxen. Det kan också vara triggande om han tycker det blir en fight.

TS: Konsekvenser långt efter är lönlöst för ett barn, han kommer inte koppla det. Direkt konsekvens att leken slutas tex är den nivå du kan tänka dig.

Men känns som ni kanske behöver hjälp utifrån snarare? 
Svar på tråden Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!