Inlägg från: Anonym (Tulip) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tulip)

Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!

Har en son på 4,5 år som blivit fruktansvärd att hantera vid bråk. Oftast handlar bråken om att han retar sin äldre syster, slår henne eller med flit förstör hennes saker. Kan också handla om att han inte får som han vill.

Han slår mig HÅRT gång på gång utan att jag egentligen gör något (dvs tar i honom eller så), bits, sparkas (gärna med skor, HÅRT) och ingenting jag gör får honom att sluta. Vissa dagar behöver det inte ens vara att det är ett bråk som utlöser detta, han vill bara provocera fram reaktioner.

Just idag har han seriöst misshandlat mig hela dagen, om man nu kan uttrycka sig så gällande en 4-åring. Även personer i vår omgivning har reagerat starkt på hur han behandlar mig. Jag är helt slut och har blåmärken och bitmärken.

Jag har prövat ignorera, men då fortsätter han tills han får en reaktion (och det gör ju ONT). Jag har prövat gå därifrån, men då springer han oftast och slår sin syster istället eller förstör något. När jag blir arg eller håller fast honom, vilket har hänt, så skrattar han och skriker om vartannat och gör sitt yttersta för att göra mig illa. 

När jag försöker prata med honom när han är arg går det inte att nå honom, även om han inte är arg utan bara provokativ lyssnar han inte alls. När han är lugn så kan vi prata om att lyssna, vara en bra kompis och att det gör ont på mamma när han slår mig. Men det känns inte som att det går in riktigt.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till? HUR ska jag agera? VAD ska jag göra? Min dotter tar också stor skada av detta. 

Lite mer info: jag är separerad från barnens pappa och han har dom bara varannan helg. På förskolan sköter han sig bra. Han är tidigt i utvecklingen i övrigt och har pratat meningar sedan han var 2 år. Han kan också vara världens goaste och är fysisk även åt det positiva hållet, med kramar och pussar.

• Svar på tråden Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!
  • Anonym (Tulip)

Jag skulle tippa på att jag är mer konsekvent och sätter fler gränser än barnens pappa. Dottern säger att han slåss där ibland med, men inte lika mycket. Sen är dom ju inte lika mycket hos honom heller. 

Hos mig är det tydliga regler kring skärmtid, rutiner och att tex sitta stilla vid matbordet, säga tack för maten osv.

Jag har svårt att se hur jag ska kunna vara mer konsekvent än vad jag är. Slår han mig mycket så blir det konsekvenser, t.ex att han inte får titta på tv på kvällen eller blir utan saga vid läggdags. Men ser inte att det hjälper, då han bara blir arg.

• Anonym (Tulip)
    Anonym (Direkt konsekvens!) skrev 2024-06-07 09:54:27 följande:

Hur reagerar hn då när han inte får se på tv/godnattsaga? Ser han det som ett straff eller bryr hans sig inte? Jag tror att du måste ha mycket mer direkta konsekvenser. Han kanske inte kopplar att om han slår dig klockan 09 så var det därför han inte fick saga klockan 19? Så fort han slår, påminn honom varför han inte ska göra så och be honom sluta. Slutar han inte, varna om en direkt konsekvens som han ser som traff (ingen tv/platta/mobil i 50 min från och med NU). Sluta han inte trots förklaring och varning, verkställande denna konsekvens direkt! Det är det viktigaste! Och förklara varför ihen och igen om han undrar varför han inte får använda tv/platta/mobil just nu. Säg åt systern att gå därifrån så att han inte kan slå henne! Håll dig undan själv också! Prata också igen när han är lugnare och straffet är över. Han måste börja acceptera dig igen och se dig som ledare, inte bara en guide som säger att han ska äta klockan 17 och tacka för maten.

Han får bara se på tv på kvällen.

Jag har också ställt in vissa planer (som tex gå till fotbollsplanen) som en direkt konsekvens av hans agerande, men tycker inte att det känns som att han förstår kopplingen.

Går jag undan springer han efter mig och slår mig, alternativt springer in på systerns rum och slår henne. Vi har inga låsta dörrar i huset. 

• Anonym (Tulip)
    Anonym (Direkt konsekvens!) skrev 2024-06-07 09:55:59 följande:
    Prova också att "slå" honom på armen själv och fråga hur det känns! Nej, jag menar inte AGA, men det finns rimliga gränser! 

Tack för tips, men detta rimmar illa med hur jag vill behandla honom.

Hans syster slår tillbaka ibland, hårt. Men då bara skriker han/gråter och fortsätter slå henne lika hårt tillbaka. Han går liksom aldrig därifrån.

• Anonym (Tulip)

Jag upplever att han först agerar i affekt (första slaget), därefter är han inte särskilt arg utan mer road för det mesta. Som att han njuter av att slå och sparka oss. Som att det blivit en rolig sak. Jag försöker avleda, men det är som att han är i en bubbla på något sätt. Svår att nå när han är i den sinnesstämningen.

Han har många kompisar på förskolan och leker även väldigt bra med andra barn på helger osv. så inga problem där alls.

Det är främst mig och systern han slår, mest hemma men även när vi är ute på saker. Han har även börjat rymma ibland, och verkar tycka att det är roligt när jag blir orolig och springer efter honom.

• Anonym (Tulip)

Angående hans pappa så har pappan minskat umgänget hela tiden, vi separerade när sonen var 2 år och hade första halvåret barnen på halvtid. Vi har av olika anledningar inte så mycket kontakt gällande barnen så jag vet inte så mycket om hur han är där. Men jag vet att pappa och framför allt skämmer bort barnen när dom är där (fina presenter, hämtmat och tv-spel). Frågan är ju om detta har någon betydelse? Jag har ändå svårt att tänka mig det. Sonen var ju så liten när vi separerade också så han minns ju inget annat.

• Anonym (Tulip)
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-07 11:48:42 följande:
    Eller så är barnet ett barn som söker uppmärksamhet.

Ja jag har också tänkt att det kan vara en anledning. Men han får verkligen SÅ mycket uppmärksamhet? Har extremt dåligt samvete för min äldre dotter, för sonen tar all uppmärksamhet. Hon vill gärna hem till kompisar så ofta hon kan. Vi har heller ingen avlastning för att hon och jag ska få egentid.

tror inte på ADHD som ursäkt för hans beteende. Han har inget annat som tyder på det.  

• Anonym (Tulip)

Jag funderar lite på om en sån tavla med glada och ledsna gubbar skulle kunna hjälpa? eftersom det känns som om det här beteendet till stor del är medvetet?

Alltså att man premierar gott uppförande med glada gubbar och när han samlat tillräckligt många får en glass (eller något annat)

och om han slåss/biter/sparkar så blir det en ledsen gubbe och blir det för många så blir det tex inget lördagsgodis?

Är jag helt fel ute eller kan detta vara något som kan funka? Har för lite kunskap om sådana här beteenden känner jag?

• Anonym (Tulip)

Tack för era svar. Jag håller med om att ledsna gubbar kanske inte är bra.
    Glada gubbar är bättre, men tänker då att man plockar bort en glad gubbe om han betett sig riktigt illa? På något sätt måste han ju förstå att han gör fel?

Han är väldigt obrydd som person, min son. Vilket jag egentligen tycker är en ganska fin egenskap. Han är social, orädd och rolig. Men han bryr sig liksom inte om någon säger åt honom.

Jag tycker att jag försökt det mesta. Ibland har jag stängt in mig själv och honom på toaletten just för att han inte ska komma åt sin syster när han har sina utbrott. Men när vi sitter där på toaletten så slår han ju mig istället gång på gång, och det är verkligen jättejobbigt. 
    ofta måste jag hålla fast honom för att han inte ska sparka, slå eller förstöra saker. Kan ju knappast låsa in honom själv någonstans tills han lugnat ner sig?

ibland pågår dom här episoderna väldigt länge. Jag vet inte riktigt vad som får honom att sluta, men det slutar iaf oftast med att han går och säger förlåt till sin syster och mig och ger oss kramar.
    Ibland känns det som att han är 2 olika personer, för han kan vara så sjukt elak också.

• Anonym (Tulip)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-08 09:19:43 följande:

Jag tycker tvärtom, jag tycker du skall bli rasande arg varje gång han slår det minsta och markera att det inte är ok . Han måste ju lära sig att respektera dig, din kropp och dina känslor. 

Jag tycker ni bör börja med att prata med BVC och be att få remiss till barnläkare eller barnpsykolog. 

Har du pratat med BVC? Vad säger BVC?

Blir jag arg så blir det ännu värre, då trappas det upp mer och han blir som besatt av att göra mig ännu mer illa.
    men det funkar inte att ignorera heller?.

Blir jag riktigt arg så skrattar han mest, förstår att det är är någon slags skydd För andra känslor. 

Och som sagt, hans syster slår tillbaka HÅRT ibland och då tjuter han och fortsätter slå henne. Han ger sig liksom inte.

vi har inte pratat med BVC om detta.

• Anonym (Tulip)
    Anonym (Liten) skrev 2024-06-08 10:47:24 följande:

Det här med utbrotten, har det alltid varit så? 

Vad händer innan utbrotten? Kan du märka att han håller på att tippa över? Vad utlöser utbrotten? Händer det att de kommer utan rimlig orsak? 

Han hade en sådan här riktigt gräslig period i höstas, innan han fyllde 4. Sen upplevde jag att det blev bättre en tid innan det blev ännu sämre. Som nu. Han slåss så hårt och mycket nu och verkligen går in för att skada oss. Har aldrig hört från förskolan att han slagit någon. 

Mot sin syster kan han slå helt oprovocerat. Eller som idag när hon och en kompis spelade spel i vardagsrummet, då gick han in och förstörde hela spelplanen för dom. Kastade iväg alla pjäser och slog sin syster. Det är som att det roar honom att hon blir arg och ledsen.

Mig slår han oftast när jag försöker dela på syskonen, men det kan också vara att han inte får nått som han vill ha eller att han inte vill gå och lägga sig. Han säger ofta dumma mamma och ibland att han vill att jag ska dö. Men det tar jag inte åt mig så mycket av.

Som sagt, han kan vara jättego också. Kramas mycket och säger hur mycket han älskar oss. så det är väldigt MYCKET av både det dåliga och det bra.

Har funderat om han liksom saknar en fadersgestalt, men tänker samtidigt att söner uppfostrats av ensamma mödrar i alla tider. Och jag gör verkligen mitt bästa för att barnen ska ha det bra.

• Anonym (Tulip)

Angående pappan så har han själv valt att dra sig undan. När barnen väl är där skämmer han bort dom, men han pallar inte ansvaret. 

Anledningen till att jag tog upp att vi är separerade är för att jag tror att vi hanterar barnen väldigt olika. Jag är (av naturliga skäl eftersom dom är mest hos mig) mer uppfostrande. 

• Anonym (Tulip)
    Tow2Mater skrev 2024-06-09 16:09:13 följande:
    Det kanske blev övermäktigt med ett andra barn. Kan ni separera barnen inland och ta varsin så de får ett brake från varandra, om han kanske kunde ha ett barn en helg och det andra helgen efter? Så kan du fokusera på ett barn ensamt samma tid.

Det var inte på grund av barnen vi valde att separera. Och nej, han vill inte hjälpa till på något vis de dagar han inte har barnen. Pappan har ingen diagnos.

Tillbaka till sonen.
    Att han är medvetet fysisk mot mig och dottern behöver väl inte innebära en diagnos? Eller tänker jag fel?
    han fungerar ju som sagt mer än väl i förskolan, kan koncentrera sig, har kompisar osv. Han ligger inte efter i utveckling utan snarare före. 

är jag fel ute om det helt enkelt är en dålig ovana han fått? Och att han gillar uppmärksamheten jag ger honom pga detta? Jag har ju svårt att tro att en fyraåring  kan förstå till fullo vad det är han gör? Men det är såklart oroande att han inte verkar ta till sig när jag säger att det gör ont. 

Känner att jag behöver lite handfasta tips. Jag sa en gång till honom att han behöver lära sig att sluta slåss för om han slår någon som vuxen hamnar han i fängelse? kanske dumt sagt men tror ändå inte han förstod?

• Anonym (Tulip)
    Anonym (Mammamu) skrev 2024-06-09 20:02:01 följande:

Du måste kontakta bvc i morgon måndag, du måste pratat med förskolan i morgon om detta beteende.
    NI behöver hjälp.
    Pappan behöver steppa upp, gå på samtal och få skinn på näsan.
    N behöver komma till BUP  för att få hjälp för ni bägge är ute på tunn is.

Pappan kommer inte steppa upp. 

Jag ska ta kontakt med bvc och höra mig för lite.
Svar på tråden Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!