Inlägg från: Anonym (Direkt konsekvens!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Direkt konsekvens!)

    Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!

    Hur reagerar hn då när han inte får se på tv/godnattsaga? Ser han det som ett straff eller bryr hans sig inte? Jag tror att du måste ha mycket mer direkta konsekvenser. Han kanske inte kopplar att om han slår dig klockan 09 så var det därför han inte fick saga klockan 19? Så fort han slår, påminn honom varför han inte ska göra så och be honom sluta. Slutar han inte, varna om en direkt konsekvens som han ser som traff (ingen tv/platta/mobil i 50 min från och med NU). Sluta han inte trots förklaring och varning, verkställande denna konsekvens direkt! Det är det viktigaste! Och förklara varför ihen och igen om han undrar varför han inte får använda tv/platta/mobil just nu. Säg åt systern att gå därifrån så att han inte kan slå henne! Håll dig undan själv också! Prata också igen när han är lugnare och straffet är över. Han måste börja acceptera dig igen och se dig som ledare, inte bara en guide som säger att han ska äta klockan 17 och tacka för maten.

  • Anonym (Direkt konsekvens!)
    Anonym (Direkt konsekvens!) skrev 2024-06-07 09:54:27 följande:

    Hur reagerar hn då när han inte får se på tv/godnattsaga? Ser han det som ett straff eller bryr hans sig inte? Jag tror att du måste ha mycket mer direkta konsekvenser. Han kanske inte kopplar att om han slår dig klockan 09 så var det därför han inte fick saga klockan 19? Så fort han slår, påminn honom varför han inte ska göra så och be honom sluta. Slutar han inte, varna om en direkt konsekvens som han ser som traff (ingen tv/platta/mobil i 50 min från och med NU). Sluta han inte trots förklaring och varning, verkställande denna konsekvens direkt! Det är det viktigaste! Och förklara varför ihen och igen om han undrar varför han inte får använda tv/platta/mobil just nu. Säg åt systern att gå därifrån så att han inte kan slå henne! Håll dig undan själv också! Prata också igen när han är lugnare och straffet är över. Han måste börja acceptera dig igen och se dig som ledare, inte bara en guide som säger att han ska äta klockan 17 och tacka för maten.


    Prova också att "slå" honom på armen själv och fråga hur det känns! Nej, jag menar inte AGA, men det finns rimliga gränser! 
  • Anonym (Direkt konsekvens!)

    Fråga om han slåss i skolan också och vad de gör åt det där i så fall som fungerar. Hör av dig till socialtjänsten och be om stöd om det inte fungerar hemma. För dina barns skull.

  • Anonym (Direkt konsekvens!)
    Anonym (Tulip) skrev 2024-06-07 11:23:03 följande:

    Jag upplever att han först agerar i affekt (första slaget), därefter är han inte särskilt arg utan mer road för det mesta. Som att han njuter av att slå och sparka oss. Som att det blivit en rolig sak. Jag försöker avleda, men det är som att han är i en bubbla på något sätt. Svår att nå när han är i den sinnesstämningen.

    Han har många kompisar på förskolan och leker även väldigt bra med andra barn på helger osv. så inga problem där alls.

    Det är främst mig och systern han slår, mest hemma men även när vi är ute på saker. Han har även börjat rymma ibland, och verkar tycka att det är roligt när jag blir orolig och springer efter honom.


    Det där känner jag igen. Det var en sådan unge på vår förskola som höll på och rymde och hade eget rum och egen pedagog. Han hade någon diagnos och verkade njuta av att få folk att må dåligt och få fel sorts uppmärksamhet. Mycket slagsmål. Om man ställde en fråga till honom var han helt ointresserad men han kunde prata med ALLA om det han brydde sig om, mest våldsamma spel som han inte borde utsättas för. 
  • Anonym (Direkt konsekvens!)

    Låter bra! Men repetera varje gång vad gubbarna betyder och vad som händer vid ett visst antal ledsna/glada gubbar. Räkna gubbarna tillsammans. Låt honom vsra med och bestämma och kom överens, gör en deal INNAN ni börjar så att han får vara delaktig, men det ska ju vara rimliga belöningar/straff. Du kan ge ALTWRNATIV (romliga) men han får VÄLJA (bestämma). Då blir han mer delaktig och det är mer motiverande om gan får välja belöningen åtminstone. 

  • Anonym (Direkt konsekvens!)
    Anonym (Direkt konsekvens!) skrev 2024-06-07 17:52:10 följande:

    Låter bra! Men repetera varje gång vad gubbarna betyder och vad som händer vid ett visst antal ledsna/glada gubbar. Räkna gubbarna tillsammans. Låt honom vsra med och bestämma och kom överens, gör en deal INNAN ni börjar så att han får vara delaktig, men det ska ju vara rimliga belöningar/straff. Du kan ge ALTWRNATIV (romliga) men han får VÄLJA (bestämma). Då blir han mer delaktig och det är mer motiverande om gan får välja belöningen åtminstone. 


    Kom ihåg att använda gubbarna VARJE gång. Fundera på om du "bara" ska addera en glad gubbe eller dessutom ta bort en ledsen gubbe.
  • Anonym (Direkt konsekvens!)
    Anonym (Tulip) skrev 2024-06-08 09:31:48 följande:

     


    Ibland känns det som att han är 2 olika personer, för han kan vara så sjukt elak också.


     


    Det kanske är just det. Oftast är den rimligare förklaringen den rätta. Du känner ju honom bäst och vet nog innerst inne/kan ana. Be om stöd och be om utredning. Berätta så mycket du Jan och vad DU TROR är orsakerna. 
Svar på tråden Hjälp, han slår mig SÅ hårt?!