• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 16:04:42 följande:
    Den andra skribenten har då helt rätt. Det är inte resonemang utan fakta.

Att ta upp Negevöknen är löjligt. Man kunde erbjuda den till palestinier om man nu tyckte att den inte räknas.

Jordanien tex ingick heller aldrig i FNs delningsplan som några här försöker hävda.  Här är kartan.
    Jaha, ja ni två verkar ju resonera påfallande lika...
    Negevöknen var knappast av något större värde. Att du räknar in den i ytan och använder det som ett argument mot FN:s delningsplan, vars karta jag givetvis har sett många gånger förut, är rätt talande.
  • Anonym (Anti-extremist)
    Mentat skrev 2024-10-20 16:49:55 följande:
    Jaha, ja ni två verkar ju resonera påfallande lika...
    Negevöknen var knappast av något större värde. Att du räknar in den i ytan och använder det som ett argument mot FN:s delningsplan, vars karta jag givetvis har sett många gånger förut, är rätt talande.
    Det är inte bara jag som räknar Negevöknen i FNs delningsplan utan det är FNs delningsplan.

Du fumlar med fakta. Det här är delningsplanen.

Mycket orättvist mot palestinier redan från början. Ingen annan skulle acceptera det. De sionistiska terroristerna började fördriva palestinier redan 1948. Det var då Israel skapades, våld och etnisk rensning av palestinierr.
  • Anonym (Anna)

Det är anmärkningsvärt att Palestina är viktig för vänstern. Är det för att det bor judar på andra sidan?

Är Afganistan och Irak inte lika intressant?

Vilka länder är viktiga för vänstern? Är det Ryssland, Nordkorea och Kina?

• Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 17:39:56 följande:
    Det är inte bara jag som räknar Negevöknen i FNs delningsplan utan det är FNs delningsplan.

Du fumlar med fakta. Det här är delningsplanen.

Mycket orättvist mot palestinier redan från början. Ingen annan skulle acceptera det. De sionistiska terroristerna började fördriva palestinier redan 1948. Det var då Israel skapades, våld och etnisk rensning av palestinierr.
    Du har uppenbarligen problem med att förstå svenska språket. Du klagade på att judarna fick en större andel av landytan än du ansåg att de skulle ha, baserat på folkmängden. Jag påpekar att detta är högst tendentiöst att räkna på detta sätt eftersom den judiska staten skulle få Negev, vilken knappast var av något större värde. Jag utgår alltså från delningsplanen, q.e.d.

F.ö. sade arabsidan nej även till Peelplanen, som skulle ge den judiska staten klart mindre landyta så det verkar uppenbart att det egentligen inte handlar om ytan utan om existensen av en judisk stat.
  • Anonym (Anti-extremist)
    Mentat skrev 2024-10-20 18:00:49 följande:
    Du har uppenbarligen problem med att förstå svenska språket. Du klagade på att judarna fick en större andel av landytan än du ansåg att de skulle ha, baserat på folkmängden. Jag påpekar att detta är högst tendentiöst att räkna på detta sätt eftersom den judiska staten skulle få Negev, vilken knappast var av något större värde. Jag utgår alltså från delningsplanen, q.e.d.

F.ö. sade arabsidan nej även till Peelplanen, som skulle ge den judiska staten klart mindre landyta så det verkar uppenbart att det egentligen inte handlar om ytan utan om existensen av en judisk stat.
    Problem med att förstå svenska? 🤣👍

Ja, det kan inte vara rättvist att 70% av befolkningen (palestinier) får bara 45% av området medans 30% (judar, de flesta invandrare) får hela 55% av området. Det var du som tog upp Negev och tyckte att det inte ska räknas trots att det, de facto, räknas enligt FNs delningsplan. Om judarna tyckte att Negev var värdelöst då kunde judarna erbjuda Negev till palestinierr för att lösa problemet. Det gjordes aldrig eftersom sionisternas mål redan från början var ta över allt.

Om du tar upp Peelplanen då borde du veta att den  förkastades av både palestinier och judar. 
  • RebeckaZ70
    AndreaBD skrev 2024-10-20 16:16:27 följande:
    Haaretz är en märklig tidning. De skriver mycket konstigt. 

Och OM det skulle vara så - kanske skickar man i så fall in folk som vet mycket väl om det är booby-trapped eller inte. Då behöver de ju inte riskera sina liv utan kan bara säga: Ja, det här är booby-trapped. 
    Haaretz är en israelisk variant av aftonbladet eller ETC. Lika vänstervriden åt extremhållet. 
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2024-10-20 18:00:49 följande:

Så här såg ägarförhållandena av markområden ut vid tiden för delningsplanen som förkastades av araberna. Man ser tydligt att de föreslagna staterna skulle följa markägandet. 

Bild

Am Israel Chai
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 16:46:13 följande:
    Dina egna antagande är låååång ifrån fakta utan är verkligen bara simpel historieförvanskning. 

Transjordanien ingick aldrig i FNs delningsplan 1947. Den har absolut inget med FNs planer om Israel eller judar att göra. 

Det är så uppenbart att israelvänner ägnar sig åt rena historieförvanskningar. Vem som helst kan kolla upp allting och se vad som är lögner och vad är sanning.
    Ja, vi får hoppas att de klarar att söka något på nätet och att förstå en text. Då är det inga problem.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 18:23:15 följande:
    Problem med att förstå svenska? 🤣👍

Ja, det kan inte vara rättvist att 70% av befolkningen (palestinier) får bara 45% av området medans 30% (judar, de flesta invandrare) får hela 55% av området. Det var du som tog upp Negev och tyckte att det inte ska räknas trots att det, de facto, räknas enligt FNs delningsplan. Om judarna tyckte att Negev var värdelöst då kunde judarna erbjuda Negev till palestinierr för att lösa problemet. Det gjordes aldrig eftersom sionisternas mål redan från början var ta över allt.

Om du tar upp Peelplanen då borde du veta att den  förkastades av både palestinier och judar. 
    Det är förstås fullt möjligt att din förståelse av svenska språket är utmärkt och att det helt enkelt är så att du med flit vantolkar - jag föredrog att utgå från den vänligare tolkningen.

Jag har aldrig påstått att Negev inte skulle räknas. Jag påpekade att det är ett område som inte är fruktbart och därmed betydligt mindre värt. Yta är inte allt, trots att du försöker framställa det så.

Pellplanen förkastades av bägge sidor, visst vet jag det. Däremot förkastade arabsidan blotta tanken på extistensen av en judisk stat medan judarna menade att planen trots allt kunde vara en utgångspunkt för vidare diskussioner. Frågan är om du också förkastar tanken på existensen av en judisk stat i Israel?
  • AndreaBD
    RebeckaZ70 skrev 2024-10-20 19:02:16 följande:
    Haaretz är en israelisk variant av aftonbladet eller ETC. Lika vänstervriden åt extremhållet. 
    Jo, jag har sett en del artiklar därifrån. 
Svar på tråden Israel folkmord