• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 21:34:36 följande:
    Men så bra att de pratar med varandra.

Jo, det är fler än du och Israel som blåljuger/inbillar sig att internationella överenskommelser efterlevs, men det kanske hänger ihop med Israels låga demokratiindex. Visserligen är det ännu lägre blad grannarna men inte alls jämförbart med västvärldens länder.

sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
    Tja, om de gör det på samma aggressiva sätt som du gör, så ger det inte mycket. Och det gör de faktiskt. Jag rekommenderar att titta på någon debatt där någon gång. Och att kolla hur representanter av auktoritära länder inte verkar förstå begreppen så som mänskliga rättigheter, de pratar om det, men man märker att det bara är ord. 

Nästa steg, som kanske pågår redan, är då att de förvanskar begreppen, att demokrati och andra värderingar plötsligt inte betyder samma sak som tidigare. Ryssland är väldigt bra på det. 
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-21 07:41:05 följande:
    Inte ditt heller. Fast jag tycker det är mitt.
    Gör du det verkligen? Längtar du på riktigt att lämna sverige och bosätta dig i gaza? Eller upprepar du bara fraser du har varit hjärntvättad med sedan barnsben? Har ens du någonsin varit i israel/palestina, ditt efterlängat hus?

Jag har ingenting med varken israel eller judendom att göra. Jag är en invandrare som har gått genom krig själv, vuxit upp i indoktrination men sedan börjat tänka med eget huvud och insett att ingenting är svart eller vitt i ett krig. Mina barn växer upp i sverige och jag vill det bästa primärt för DET HÄR landet, inte mitt hemland,  och alla människor som bor här. Jag vill INTE att sverige blir en palestinsk megafon bara för att ni är så många här som har propagandasoftware installerad i huvudet. Jag är trött på alla palestinska flaggor i sverige, och det skulle aldrig falla mig i åtanke att marchera med israeli flaggan. Det skulle handa om fred och människor som dör. Men nej. Ni bara måste smuggla med from the river to the sea och även värre slogan.

Du önskar inte fred, du vill bara se israel brinna. Allt detta med FN och känsloargument är bara redskap för att nå målet. Målet som du inte ens själv har kommit fram till, utan har blivit förgiftad med genom toxisk offernarrativ som sprids från generation till generation.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 22:29:46 följande:
    Du verkar inte alls se hur du har radikaliserats med anklagelser om antisemitism när man tar upp israels del av skulden.

Nu gällde det inte vad man kan utan vad man har faktiskt har gjort. Roffat. Israel har inte utropat delar av Jerusalem som sin huvudstad utan Jerusalem som huvudstad.

Varför bara Östra Jerusalem, varför inte hela såsom Israel har gjort?
    Jag brukar försvara demokrati och våra västerländska, liberala, värderingar. Det är min ståndpunkt. Och det vore verkligen märkligt om det skulle ses som radikal.

Och tyvärr så är många arabländer på gång att försöka få igenom sina, islamistiska, värderingar. Framför allt Iran, men även andra. Och palestinierna kan vara väldigt trevliga människor. Jag har varit på västbanken, och jag har en vän i Israel som är gift en palestinier. Men en stor majoritet stödjer Hamas och tycker att alla judar ska utrotas. 

Och sånt tycker INTE de flesta av judarna om palestinierna. Och man märker en skillnad - vi har frågat judar om hur man tar bussen till västbanken. Några verkade lite rädda, och sa att man inte kan eller bör åka dit. Men ingen var hatisk för att vi skulle dit, ingen sa något negativt om palestinierna. Däremot måste man vara försiktig på västbanken. Och då pratar vi Bethlehem. Staden som ändå besöks av turister mycket. Förut bodde det nästan bara kristna där, en väninna var där för många år sedan, och hon sa att de flesta där är ju kristna. Inte längre. Det finns inga kvar. Och inte alla vill se västerlänningar där. Det hände att vi fick arga blickar . 

Nej, jag har inte bestridit något som Israel har gjort fel, t.ex. bosättningarna. Men det är inte att "roffa åt" sig om man tar land efter att ha vunnit ett krig som man inte har börjat. Jag skrev det förut - tycker du då att Ryssland inte skulle ha fått en del av Tyskland, eller Frankrike Elsas-Lothringen? 

Allt som handlar om den här konflikten är väldigt komplicerat. Därför är det oseriöst att låtsas att det är enkelt - så som du gör. Jag har t.o.m. kollat upp vissa frågor tidigare, internationell folkrätt alltså, och man hittar inte såna exempel. Såna komplicerade situationer har man inte förutsett, och det går inte att säga helt säkert om Israel har gjort rätt eller fel. Även när det gällde att utropa staten Israel. T.o.m. bosättningar. Inget är helt entydigt.
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2024-10-21 11:18:49 följande:
    Den första kartan är ju intressant. Och det finns ju problem med detta. Nämligen att arabernas land inte blir sammanhängande. Knepigt. Nu, med facit i handen kan man ju se potentiella problem där. 
    Det är inte jättemärkligt.

Eftersom landet delades efter det grundläggande ägandet och araberna därför skulle få Gaza och Västbanken så måste det bli något som är icke sammanhängande.

Antingen araberna som delas av av Israel, eller judarnas land som delas av av arabernas eftersom judarna skulle får kustremsan i norr och Negevöknen.

Nu blev det Israel som delade av arabernas land men det finns en föreslagen lösning för den dag araberna är bredda att acceptera en tvåstatslösning.

En korridor på land eller en tunnel under mellan Gaza och Västbanken.

Situationen finns ju även på andra ställen i världen utan att vara överdrivet "knepig". Königsberg (Kaliningrad) är ett exempel närmast Sverige
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 16:07:43 följande:
    Som sagt, det var inte FNs mandat att avväpna någon. Vet du vad det betyder att assistera? Du borde göra något roligare med ditt liv än att spendera timmar på att skriva meningslösa kommentarer på ett litet forum. 😉
    Du får gräla med andra och som mest kommer jag att korrigera dina värsta felaktigheter men du förstår väl att Israel inte kommer att att sluta banka sk*ten ur Hamas och Hizbollah för att du sitter timtals om dagen på nätet och skriver inlägg?

Du kanske inte förstår det men det judiska folket kommer aldrig mer att låta sig drabbas av ens risken för att utrotas. 

Judarna har en fristad nu efter tusentals år av förföljelse och allt, precis ALLT, som hotar det judiska folket kommer att bemötas hårdast möjligt.

Det är därför Israel skiter fullständigt i vad andra tycker om deras sätt att försvara sig. Judarna kommer inte att anpassa sitt försvar till vad andra, som inte är hotade, tycker om saken.

En rimlig hållning i detta är då att ta sig an de krafter som hotar judarna och Israel. Då upphör krigen.
  • Anonym (Anti-extremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-10-21 13:16:18 följande:
    Du får gräla med andra och som mest kommer jag att korrigera dina värsta felaktigheter men du förstår väl att Israel inte kommer att att sluta banka sk*ten ur Hamas och Hizbollah för att du sitter timtals om dagen på nätet och skriver inlägg?

Du kanske inte förstår det men det judiska folket kommer aldrig mer att låta sig drabbas av ens risken för att utrotas. 

Judarna har en fristad nu efter tusentals år av förföljelse och allt, precis ALLT, som hotar det judiska folket kommer att bemötas hårdast möjligt.

Det är därför Israel skiter fullständigt i vad andra tycker om deras sätt att försvara sig. Judarna kommer inte att anpassa sitt försvar till vad andra, som inte är hotade, tycker om saken.

En rimlig hållning i detta är då att ta sig an de krafter som hotar judarna och Israel. Då upphör krigen.
    Jag grälar inte men diskuterar. Det är som vanligt israelvänner som blir sura när de inte kan ljuga utan att bli ifrågasatta. 

Det är ingen som bryr sig om Hamas och Hizbollah utrotas. Men när Israel konsekvent och med avsikt dödar oskyldiga barn och civila då måste man reagera. Att svälta civila, bomba skyddade områden, skjuta mot barn ambulanser, skolor och hjälpkonvojer är avskyvärda krigsbrott. 

Det vore hemskt om det judiska folket igen drabbas av risken att utrotas men det är lika hemskt att försöka utrota palestinier och hävda att det är försvar. Israel anklagas för folkmord och det är inte utan anledning.

Israel borde vara en fristad för judar men tyvärr är det svårt att uppnå genom olaglig ockupation, olaglig markstöld, bosättningar, folkmord och etnisk rensning av palestinier. Det är inte försvar, det är hemska brott mot mänskligheten. 

Ja, Israel skiter fullständigt i vad världen tycker, skiter i internationella lagar och har blivit en apartheid där man förtrycker alla som inte är judar. Israel bryter konsekvent mot alla lagar och mänskliga rättighter men spelar offer hela tiden. Kritiserar man Israel för uppenbara krigsbrott anklagas man direkt för antisemitism. Det har genomskådats och folk börjar förstå vad Israel sysslar med.

Jag vill påstå att sionisterna tillsammans med israels högerextrema regeringen är största hotet mot vanliga judar och Israel. Sionisternas extremism skiljer sig inte på något sätt från islamisternas. 
  • Anonym (Anti-extremist)
    AndreaBD skrev 2024-10-21 11:20:49 följande:
    Kanske inte med just detta nick.....
    Ja just det! Det var väl någon som hette Påven eller något som läxade upp dig och nu anklagar du alla för att vara han. 🤣👍 Nej du, dina mardrömmar om honom har inget med mig att göra. 

Och du, det är förtal. Aja baja.🤨
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-21 01:23:38 följande:

Jag har ställt dig direkt fråga flera gånger nu, som du ignorerar - har israel rätt att existera? Visst, du är inte skyldig mig svaret men det känns ändå tydligt att svaret från din sida är egentligen - nej. Och att all detta dravel om fn och palestinska barn är egentligen ett hyckleri. För att kunna rumsrent kasta stenar på israel. Eller hur?

Tack för att du så tydligt visar just hur inbilsk det går att vara och och varför man inte ska svara på inbilska frågor.

Du har ju svaret på allt så då är det helt onödigt att blanda in andra. Eller hur!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Israel folkmord