• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-21 16:27:21 följande:
    Tack för att du så tydligt visar just hur inbilsk det går att vara och och varför man inte ska svara på inbilska frågor.

Du har ju svaret på allt så då är det helt onödigt att blanda in andra. Eller hur!

Om israel har rätt att existera är en högst relevant fråga som tvingar en att bekänna färg. Och du undviker att svara maximalt. Så?

• J M Calvert
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-21 15:40:32 följande:
    Ja just det! Det var väl någon som hette Påven eller något som läxade upp dig och nu anklagar du alla för att vara han. 🤣👍 Nej du, dina mardrömmar om honom har inget med mig att göra. 

Och du, det är förtal. Aja baja.🤨
    Sicket skitsnack...!
    There is no substitute for victory.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 23:47:58 följande:
    Men isralier har kallats så sedan urminnes tider...
    Ja. I flera tusen år i alla fall. Ungefär tretusen år, till och från i alla fall. 

Lite kul att titta på, hur det förändrades. 

Dessutom är poängen inte vad de kallas för, utan att de inte är ett eget folk. Mer än hälften av befolkningen i Jordanien består av samma araberna. Och även araberna i andra länder runt omkring är samma araberna. 

De är inte ärliga när de påstår att de är ett eget folk som vill ha en egen stat. Om inte Israel fanns, så skulle de inte skapa en egen stat, utan landet skulle delas upp mellan Jordanien, Irak och Libanon. Allt det här att de skulle vara ett folk utan land, ungefär som kurderna - eller som judarna före Israel - är skitsnack. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-21 11:51:28 följande:
    Jag brukar försvara demokrati och våra västerländska, liberala, värderingar. Det är min ståndpunkt. Och det vore verkligen märkligt om det skulle ses som radikal.

Och tyvärr så är många arabländer på gång att försöka få igenom sina, islamistiska, värderingar. Framför allt Iran, men även andra. Och palestinierna kan vara väldigt trevliga människor. Jag har varit på västbanken, och jag har en vän i Israel som är gift en palestinier. Men en stor majoritet stödjer Hamas och tycker att alla judar ska utrotas. 

Och sånt tycker INTE de flesta av judarna om palestinierna. Och man märker en skillnad - vi har frågat judar om hur man tar bussen till västbanken. Några verkade lite rädda, och sa att man inte kan eller bör åka dit. Men ingen var hatisk för att vi skulle dit, ingen sa något negativt om palestinierna. Däremot måste man vara försiktig på västbanken. Och då pratar vi Bethlehem. Staden som ändå besöks av turister mycket. Förut bodde det nästan bara kristna där, en väninna var där för många år sedan, och hon sa att de flesta där är ju kristna. Inte längre. Det finns inga kvar. Och inte alla vill se västerlänningar där. Det hände att vi fick arga blickar . 

Nej, jag har inte bestridit något som Israel har gjort fel, t.ex. bosättningarna. Men det är inte att "roffa åt" sig om man tar land efter att ha vunnit ett krig som man inte har börjat. Jag skrev det förut - tycker du då att Ryssland inte skulle ha fått en del av Tyskland, eller Frankrike Elsas-Lothringen? 

Allt som handlar om den här konflikten är väldigt komplicerat. Därför är det oseriöst att låtsas att det är enkelt - så som du gör. Jag har t.o.m. kollat upp vissa frågor tidigare, internationell folkrätt alltså, och man hittar inte såna exempel. Såna komplicerade situationer har man inte förutsett, och det går inte att säga helt säkert om Israel har gjort rätt eller fel. Även när det gällde att utropa staten Israel. T.o.m. bosättningar. Inget är helt entydigt.
    Min ståndpunkt är och har alltid varit att man har gjort fel och gör fel från båda håll. Vem som gör mest fel har varierat för stunden i snart 100 år.

Vem är det som tycker allt är så enkelt med snälla israeler och elaka araber? Du verkar ju tro att det är någon fotbollsmatch där man ska heja på sitt favoritlag. Jag ser inget "komplicerat" i dina resonemang, bara hysterisk israeldyrkan och vägran ta till dig att Israel bryter mot internationella överenskommelse där länk efter länk från källor som Sveiges regering och Internationella domstolen bekräftar. Att andra bryter mot internationella överenskommelser har du däremot inga problem att se.

Jo, de olagliga bosättningarna är olagliga. Hur svårt ska det vara att ta in? Och jo, att ta något som inte tillhör en är att roffa. Hela Jerusalem är inte Israels, östra Jerusalem är ockuperad. Varför tror du bara ett fåtal länder i världen behandlar Jerusalem som Israels huvudstad? Tänk roff, roff, roff.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 23:43:00 följande:
    Jag föreslår att du tittar lite närmare på att två parter båda anser sig ha rätt till samma landområde. Och att många gånger gör båda det svårt eller omöjligt för den andra parten och att samexistera.

Jag har ingenstans att ta vägen förutom andrahandskontrakt och sedan jag blev brutalt utkastad därifrån kompisars soffor. Pelle säger att han ska fixa nåt åt mig.

Skulle du känna dig nöjd om Pelle och jag kom och generöst erbjöd dig 55% av ditt hus med hänvisning till att min mormorsmormormor...bodde där tidigare? Eller skulle du vilja ha hela?

Perfekt sätt att starta en konflikt, tycker du inte?
    Börja läs FAKTA! Historia. Inte narrativ som inte stämmer. Inget av din förlikelse liknar ens den verkliga situationen. Palestinierna har aldrig ÄGT området. Och judarna har hela tiden också bott där. 

När jag började sätta mig in i detta var jag chockad över hur mycket som inte stämde. Jag hade också försvarat palestinierna (mest) tidigare. 

1. Det handlar inte riktigt om samma landområde. Israelerna skrev under avtalet som ger de ungefär HÄLFTEN. Britternas/FNs delningsplan. Judarna skrev under och grundade sin stat på den HALVAN. Medans araberna inte ville acceptera planen alls. 

Vilka fördrevs då? De som bodde på fel sida? Min mammas familj fördrevs också, så som många, många miljoner människor i Europa efter andra världskriget. Tyskarna startar inte krig för det. Men judarna fördrev inte ens alla araber från sin halva, utan bara de som attackerade dem. Annars skulle inte 2 miljoner araber bo i Israel! 

2. Arabiska länder angrep den nybildade staten Israel, Israel vann kriget. Och inte ens då ockuperade Israel någon större del. Inte Västbanken och inte Gaza, utan det gjorde Egypten och Jordanien. 

3. Och så attackerade de Israel igen 1967. Och då erövrade Israel Västbanken och Gaza och Sinai. 

4. Och bara 6 år senare attackerades Israel igen, 1973. Israel hann med ett preventivslag då, men angreppet var helt förberett. Inte konstigt att de har "säkerhetsintressen" t.ex. på Västbanken. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-21 16:52:25 följande:
    Ja. I flera tusen år i alla fall. Ungefär tretusen år, till och från i alla fall. 

Lite kul att titta på, hur det förändrades. 

Dessutom är poängen inte vad de kallas för, utan att de inte är ett eget folk. Mer än hälften av befolkningen i Jordanien består av samma araberna. Och även araberna i andra länder runt omkring är samma araberna. 

De är inte ärliga när de påstår att de är ett eget folk som vill ha en egen stat. Om inte Israel fanns, så skulle de inte skapa en egen stat, utan landet skulle delas upp mellan Jordanien, Irak och Libanon. Allt det här att de skulle vara ett folk utan land, ungefär som kurderna - eller som judarna före Israel - är skitsnack. 
    Jo. poängen var EXAKT vad de kallades för. Nej, de har bara funnits israelier sedan bildandet av staten Israel.

Israeliska myndigheter motarbetar beteckningen palestinier. De försöker utrota palestinier rent lingvistiskt och döper om dem till israeliska araber.
  • Anonym (Anti-extremist)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-21 16:35:54 följande:

Om israel har rätt att existera är en högst relevant fråga som tvingar en att bekänna färg. Och du undviker att svara maximalt. Så?

Sådana falska anklagelser är största hotet, inte bara mot judar utan även mot yttrandefriheten i Sverige och jag ska förklara varför.

Falska anklagelser om antisemitism används alltid som en smutsig taktik av israelvänner och sionoster för att tysta kritik mot Israels politik och stöd för palestinska rättigheter.

Det är en extremt förvrängd definition av antisemitism som omfattar nästan all kritik av Israels hemska krigsbrott och brott mot mänskligheten.

Dessa falska anklagelser kan ha allvarliga konsekvenser. Det kan vara förtal och är olagligt. De kan också kränka yttrandefriheten och den akademiska friheten och hotar att totalt undergräva definitionen av antisemitsm vilket då urvattnar alla riktiga fall av antisemitism.

Studenter och personal tex vid universitet har utsatts för allvarliga atacker på grund av falska anklagelser och detta har resulterat i revolt överlag hos allmänheten. Fler och fler ansluter till protesterna mot israels krigsbrott.

Det är viktigt att skilja mellan verklig antisemitism och legitim kritik av Israel:

Äkta antisemitism är kopplad till vit överhöghet, islamistiska terrorgrupper och konspirationsteorier om judisk makt och atackerar hela judiska folket. Att stödja palestinska rättigheter eller kritisera Israels politik och israels krigsbrott är inte antisemitiskt.

Rapporter har även visat att en stor majoritet av anklagelser baserade på vissa definitioner av antisemitism har avfärdats.

Visst är det är viktigt att bekämpa verklig antisemitism men samtidigt som man värnar om rätten till legitim kritik av Israels politik och stöd för palestinska rättigheter. Falska anklagelser riskerar att underminera kampen mot äkta antisemitism och kränka våra grundläggande demokratiska rättigheter.
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 18:23:15 följande:
    Problem med att förstå svenska? 🤣👍

Ja, det kan inte vara rättvist att 70% av befolkningen (palestinier) får bara 45% av området medans 30% (judar, de flesta invandrare) får hela 55% av området. Det var du som tog upp Negev och tyckte att det inte ska räknas trots att det, de facto, räknas enligt FNs delningsplan. Om judarna tyckte att Negev var värdelöst då kunde judarna erbjuda Negev till palestinierr för att lösa problemet. Det gjordes aldrig eftersom sionisternas mål redan från början var ta över allt.

Om du tar upp Peelplanen då borde du veta att den  förkastades av både palestinier och judar. 
    Superkonstigt att ena sidan ville skriva på och andra sidan inte ville det, eller hur!

Ena sidan mördade dessutom Folke Bernadotte för att de bl a var oroliga för att palestinska flyktingar skulle få återvända till området. Enbart judisk invandring var intressant.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-10-20 20:48:50 följande:
    Jag sade inget om antisemitism. Tänk att det kan vara så svårt att svara "Ja" eller "Nej" på en enkel fråga. Jag tror att alla läsare av tråden känner igen slingrandet.

Tack för klargörandet, nu vet vi var vi har dig.
    "vi"? " alla läsare"? Ser du dig själv som en del av någon tribunal?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-21 17:11:20 följande:
    Börja 
    Sluta. Nu är det inte jag som ser på situationen så här utan de inblandade där båda parter anser sig ha rätt till samma landområde.
Svar på tråden Israel folkmord