nihka skrev 2024-10-20 23:43:00 följande:
Jag föreslår att du tittar lite närmare på att två parter båda anser sig ha rätt till samma landområde. Och att många gånger gör båda det svårt eller omöjligt för den andra parten och att samexistera.
Jag har ingenstans att ta vägen förutom andrahandskontrakt och sedan jag blev brutalt utkastad därifrån kompisars soffor. Pelle säger att han ska fixa nåt åt mig.
Skulle du känna dig nöjd om Pelle och jag kom och generöst erbjöd dig 55% av ditt hus med hänvisning till att min mormorsmormormor...bodde där tidigare? Eller skulle du vilja ha hela?
Perfekt sätt att starta en konflikt, tycker du inte?
Börja läs FAKTA! Historia. Inte narrativ som inte stämmer. Inget av din förlikelse liknar ens den verkliga situationen. Palestinierna har aldrig ÄGT området. Och judarna har hela tiden också bott där.
När jag började sätta mig in i detta var jag chockad över hur mycket som inte stämde. Jag hade också försvarat palestinierna (mest) tidigare.
1. Det handlar inte riktigt om samma landområde. Israelerna skrev under avtalet som ger de ungefär HÄLFTEN. Britternas/FNs delningsplan. Judarna skrev under och grundade sin stat på den HALVAN. Medans araberna inte ville acceptera planen alls.
Vilka fördrevs då? De som bodde på fel sida? Min mammas familj fördrevs också, så som många, många miljoner människor i Europa efter andra världskriget. Tyskarna startar inte krig för det. Men judarna fördrev inte ens alla araber från sin halva, utan bara de som attackerade dem. Annars skulle inte 2 miljoner araber bo i Israel!
2. Arabiska länder angrep den nybildade staten Israel, Israel vann kriget. Och inte ens då ockuperade Israel någon större del. Inte Västbanken och inte Gaza, utan det gjorde Egypten och Jordanien.
3. Och så attackerade de Israel igen 1967. Och då erövrade Israel Västbanken och Gaza och Sinai.
4. Och bara 6 år senare attackerades Israel igen, 1973. Israel hann med ett preventivslag då, men angreppet var helt förberett. Inte konstigt att de har "säkerhetsintressen" t.ex. på Västbanken.