• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • Anonym (Omänskligt)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 20:39:18 följande:
    Finns det öht några exklusivt militära mål i gaza?
    Fast det fungerar inte på det sättet i krig som du försöker framställa det. När det pågår ett krig ställer sig inte alla soldater tillsammans med sina vapen i väntan på att bli skjutna. Om det hade varit så hade det inte blivit något krig. En soldat antagligen gömmer sig på ett ställe där han möjligtvis kan attackera fienden ifrån eller attackerar fienden från en ofta strategiegisk position.

Det har belysts väldigt mycket i media vilka avancerade vapen Israel har tillgång till och hur vältränad dess armé är. De kunde ha tålamod och använda sin utrustning på ett bättre sätt. Gå ner i Hamas tunnlar och riskera att förlora några män för att rädda gisslan. Istället har man förstört två tredjedelar av Gaza. Och samtidigt som man misstänker att gisslan gömts i tunnlar försöker man bomba sönder tunnlar. 

Tycker du verkligen deras krigföring är försvarbar? 
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 20:39:18 följande:
    Finns det öht några exklusivt militära mål i gaza?
    Givetvis, men man bombar inte genom skolan eller sjukhuset för att komma åt de militära målen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Omänskligt) skrev 2024-10-12 21:11:12 följande:
    Fast det fungerar inte på det sättet i krig som du försöker framställa det. När det pågår ett krig ställer sig inte alla soldater tillsammans med sina vapen i väntan på att bli skjutna. Om det hade varit så hade det inte blivit något krig. En soldat antagligen gömmer sig på ett ställe där han möjligtvis kan attackera fienden ifrån eller attackerar fienden från en ofta strategiegisk position.

Det har belysts väldigt mycket i media vilka avancerade vapen Israel har tillgång till och hur vältränad dess armé är. De kunde ha tålamod och använda sin utrustning på ett bättre sätt. Gå ner i Hamas tunnlar och riskera att förlora några män för att rädda gisslan. Istället har man förstört två tredjedelar av Gaza. Och samtidigt som man misstänker att gisslan gömts i tunnlar försöker man bomba sönder tunnlar. 

Alla krig är omänskliga.
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-12 21:14:35 följande:
    Givetvis, men man bombar inte genom skolan eller sjukhuset för att komma åt de militära målen.
    Tror inte att några sjukhus var direkt bombade. Den gången det skedde hamnade bomben på parkeringen och det fanns bevis att det kom från palestinsk sida. Skolor vet jag inget om, men om det finns hamas i skolan eller deras infrastruktur, ja då får man bomba skolan, sorry. Annars kan man komma undan med vad som helst bara man gömmer sig i en skola.
  • Anonym (Anti-extremist)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 20:06:32 följande:
    Jag är inte undvikande. Jag tycker att du är indoktrinerad och det är meningslöst att diskutera för brett.
    Okunnig är jag inte heller. Är det verkligen vad du tror, att människor som har annan åsikt än dig är mindre informerade? Om de bara visste den och den dramatiska detaljen skulle de vända sin position helt. Nej. Vi har olika åsikter eftersom vi har olika erfarenheter i livet och olika värderingar. 
    Jodå, du undviker att svara på mina frågor och vill inte diskutera ämnet men endå kommer med begränsande och intetsägande frågor. Du kommer med löjliga anklagelser om indoktrinering men kan inte ens förklara vad du menar med det eller svara på mina följdfrågor. 

Vad är det som är "indoktrinering"? Ockuperar inte Israel palestinska områden? Är inte det olagligt? Fördriver inte Israel palestinier från deras hem (och judiska invandrare flyttar in)? Bygger inte Israel olagliga bosättningar på ockuperade palestinska områden? Terroriseras inte palestinier dagligen av religösa, fanatiska bosättare? Allt detta har pågått i många år, men du ser inget problematiskt i det? Anklagas inte Israel för folkmord och etnisk rensning? Bara det senaste året har Israel dödat tusentals oskyldiga palestinska barn. Blockerar inte Israel mat, vatten och medicin till civila i Gaza? Hur kan man göra så mot civila?
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 21:43:28 följande:
    Tror inte att några sjukhus var direkt bombade. Den gången det skedde hamnade bomben på parkeringen och det fanns bevis att det kom från palestinsk sida. Skolor vet jag inget om, men om det finns hamas i skolan eller deras infrastruktur, ja då får man bomba skolan, sorry. Annars kan man komma undan med vad som helst bara man gömmer sig i en skola.
    Den nyaste rapporten från FN visar att Israel begår krigsbrott, skjuter medvetet mot sjukhus och vårdpersonal. 

"Israel har medvetet förstört Gazas sjukvårdssystem ?som en del av ett bredare angrepp på Gaza?, skriver FN:s oberoende internationella utredningskommission i ett uttalande.

Vidare uppger utredarna att landet ?begår krigsförbrytelser? och brott mot mänskligheten? när det avsiktligt riktar attacker mot medicinsk personal och anläggningar."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoWkBq/fn-rapport-israel-begar-brott-mot-manskligheten

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 21:20:40 följande:

Hamas startade kriget och Libanon/Hizbollah fortsätter med ideliga bombningar stödda av Irans attacker. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 20:58:12 följande:
    Lämna Israel och judarna ifred? Varför fortsätter man att bomba och attackera Israel? De är inte kristna och vänder inte andra kinden till, när de attackeras.

Varför man inte låter ockupationsmakt vara i fred? Varför försvarar palestinier sitt hem och sina liv? Du verkar tycka att palestinier ska bara lägga sig ner och acceptera ockupation, etnisk rensning och folkmord. Det har pågått i över sju deccenier. Du skulle nog inte tycka att det är ok om palestinierna gjorde samma sak mot judar.
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 20:10:50 följande:

Palestinier har absolut rätt att existera. 

Om de är ockuperade kan diskuteras men det är rimligt att de får sitt land som de kan styra över helt självständigt. 

Jag tycker inte att det finns hållpunkter för stt anklaga israel för folkmord. 

Har Israel rätt att existera?

Ja, absolut har Israel rätt att existera precis som Palestina. Problemet är att Israel ockuperat palestinska områden och fördriver palestinier vilket gör att det inte blir något kvar för Palestina. Illegala bosättningar är tydligt tecken att Israel förhindrar tvåstaslösning. Israel vill roffa åt sig allt och det kommer inte att stanna bara vid Palestina. 
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Omänskligt) skrev 2024-10-12 21:11:12 följande:

Jag ser ingen logik i att man skulle rädda mera gisslan om man gick direkt in i tunlar. Vill de så hinner de avrätta gisslan så fort de hör att någonting rör sig. 

Jag tycker att israels krigsföring är i princip försvarbar och framförallt förväntat. Hamas måste ha vetat att det som kommer hända är förvandling av gaza till en åkermark. Men de räknade med stöd utifrån. Det blev en miskalkyl. 

Hur som, det är fullständigt logiskt för mig att utnyttja sin militära överlägsenhet och först slå ut fiendets infrastruktur innan man sätter in marktrupper. Det bästa sättet att fria gisslan är inte att skicka kamikazer i tunlar utan att bryta ner fiendet tills den är tvungen att göra eftergifter. Problemet där är att hamas skiter i sitt eget folk. Men då måste folket ta kontroll och ta bort hamas själva. 

Svar på tråden Israel folkmord