• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-12 22:36:02 följande:
    Nej, sorry. Man skjuter inte genom barn för att komma åt soldater.

Jodå man gör det visst. Kanske inte 50 barn för 2 oviktiga soldater men 5 barn för 2 befälshavare ja. Sorry. Har hänt i alla krig och kommer fortsätta hända. Det är upp till soldaterna att inte gömma sig bakom egna barn. 
    Sen är det en annan sak om man avisktligt skjuter barn, men det tror jag inte pågår i gaza. Däremot en viss övervåld - möjligt. 

• Anonym (Jz)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-12 22:31:01 följande:
    Jaha, du verkar vara en sådan som medvetet väljer att inte förstå att det är fel att döda civila i ett krig. Är folkmord också något som bara händer? Vad tycker du tex om förintelsen?

Jag är en sån som anser att krig är mänsklighetens botten. Där nere finns det nästan inga regler och moral. Civila dör? God morgon. De dör i varje krig. Här är det bara så att sidan som startade och upprätthåller kriget är helt underlägsen och kan inte orsaka större skada. Varför gör de det då? Beats me. Fanatism. 

Du kanske ser det som heroiskt och uppmuntransvärt. Jag tycker att ju tidigare hamas försvinner desto bättre för alla. 

Folkmord finns det ingen anledning för mig att prata om. 

• Anonym (Anti-extremist)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 22:46:38 följande:

Jodå man gör det visst. Kanske inte 50 barn för 2 oviktiga soldater men 5 barn för 2 befälshavare ja. Sorry. Har hänt i alla krig och kommer fortsätta hända. Det är upp till soldaterna att inte gömma sig bakom egna barn. 
    Sen är det en annan sak om man avisktligt skjuter barn, men det tror jag inte pågår i gaza. Däremot en viss övervåld - möjligt. 

Jo då. Israel dödar barn, medvetet. Här är bara ett exempel. Ca 20 000 oskyldiga barn har dödats.

www.svt.se/nyheter/utrikes/hind-6-har-blivit-en-symbol-for-offer-i-gaza-dog-pa-flykt
  • Anonym (Anti-extremist)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 22:59:31 följande:

Jag är en sån som anser att krig är mänsklighetens botten. Där nere finns det nästan inga regler och moral. Civila dör? God morgon. De dör i varje krig. Här är det bara så att sidan som startade och upprätthåller kriget är helt underlägsen och kan inte orsaka större skada. Varför gör de det då? Beats me. Fanatism. 

Du kanske ser det som heroiskt och uppmuntransvärt. Jag tycker att ju tidigare hamas försvinner desto bättre för alla. 

Folkmord finns det ingen anledning för mig att prata om. 

Israel dödar orimlugt många oskyldiga civila. Det är inte normalt i alla krig och det är krugsbrott. Du gör skillnad på folk och folk  det är typiskt extremister. 
  • Anonym (Omänskligt)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 22:25:24 följande:

Där kan jag hålla med dig nästan helt.
    Det är ganska uppenbart att nuvarande israels leding vill helst etniskt rensa hela området. Jag tror dock att vilken nation som helst skulle radikaliseras efter decennier av terrorism. 

Därför ser jag som bästa lösningen nu att släppa gisslan i första hand och kapitulera, i utbyte mot självstyre. Naturligtvis kommer israel behöva försäkra sig att nyblivna palestina inte fungerar som isis enklav med fix ide att förinta israel, och det skulle ta ett antal år av protektorat men så småningom blir det ett självständigt palestina. Problemet blir dock hur man kan förbinda gaza och west bank. 
    Hur som, ett fred i gaza skulle också förhoppningsvis leda till avradikalisering av israel med. 

Om man vill etniskt rensa ett helt område är det folkmord. Men du verkar inte tycka att en etnisk rensning av Gaza är fel? 

På vilket sätt tycker du Israel är radikala? 
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-12 23:24:16 följande:
    Israel dödar orimlugt många oskyldiga civila. Det är inte normalt i alla krig och det är krugsbrott. Du gör skillnad på folk och folk  det är typiskt extremister. 

Ser ut till mig som jag kan endå erkänna vissa fel hos israel medans du målar en väldigt ensidig bild. 

Så vem är extremisten?

• Anonym (Jz)
    Anonym (Omänskligt) skrev 2024-10-12 23:42:24 följande:
    Om man vill etniskt rensa ett helt område är det folkmord. Men du verkar inte tycka att en etnisk rensning av Gaza är fel? 

På vilket sätt tycker du Israel är radikala? 

Nja, etnisk rensning kan vara att bara driva ut folk. Bara och bara. 
    Men det händer inte eftersom folk har ingenstans att fly. Egypten har solidariskt stängt sin gräns. 

Jag är inte så värst insatt i israels politik men det verkar som de jobbar för att annektera både gaza och west bank. 

• nattuw
    Anonym (Omänskligt) skrev 2024-10-12 22:14:44 följande:
    Och vem har bestämt att de vill föra krig? Jo Israel. Alltså det finns inte direkt någon internationell lag på att man måste svara med krig. De kunde ha försökt medlat men de insisterade kraftigt på krig.
    Medlat med terrorister som urskillningslös slaktat din befolkning och vars mål är att utplåna ditt land samtidigt som de använder sina egna barn som mänskliga sköldar för att få världen sympatier.

Terrorister som alltid avslagit alla försök till fredliga lösningar eftersom deras enda mål är att utplåna dig. Det finns inte mycket att medla om när den ena parten är terrorister som inte har något intresse av medling.
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 22:46:38 följande:

Om man vill bryta mot Genèvekonventionen, vilket båda stater gör bara Israel gör för närvarande med mer framgång.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2024-10-13 08:05:50 följande:
    Medlat med terrorister som urskillningslös slaktat din befolkning och vars mål är att utplåna ditt land samtidigt som de använder sina egna barn som mänskliga sköldar för att få världen sympatier.

Terrorister som alltid avslagit alla försök till fredliga lösningar eftersom deras enda mål är att utplåna dig. Det finns inte mycket att medla om när den ena parten är terrorister som inte har något intresse av medling.

Ja, Hamas bad ju inte direkt om ursäkt efter attacken den 7  oktober. De sa att dettta var bara början och de skulle fortsätta med liknande attacker tills dess att Israel utplånas. 
    Libanon upplåter sitt territorium till Iranstödda terrorister, Hizbollah,  som konstant skickar Raketer mot Israel. 

Svar på tråden Israel folkmord