• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • Anonym (Anti-extremist)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 17:30:39 följande:
    Har israel rätt att existera?
    Eftersom du inte svarar på min fråga, gör ja som du. Har palestinier rätt att existera? Har palestinier rätt att bli fria från ockupation, etnisk rensning och har palestinier samma rättighter som judar? Israel anklagas för folkmord? Vad tycker du om det? 
  • KillBill
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 17:22:15 följande:

?och erbjuder ingen konkret alternativ hur israel ska föra krig. 

Förstår du inte vad som menas med att Israels  åtgärder/krigshandlingar måste vara  proportionerliga och riktade mot militära mål samt att Israel måste respektera  internationell rätt och internationella proportionalitetsprinciper i sin krigföring? 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-12 18:22:05 följande:
    Vad är det som är propaganda? Ockuperar inte Israel pslestinska områden? Är inte det olagligt? Fördriver inte Israel palestinier från deras hem (och judiska invandrare flyttar in)? Bygger inte Israel olagliga bosättningar på ockuperade pakestinska områden? Allt detta har pågått i många år, och du ser inget problematiskt i det? I det senaste året har Israel dödat tusentals oskyldiga palestinska barn. Israel skjuter medvetet på civila. 

Ja, se tillbaka och se alla hemska brott palestinier som begåtts av Israel osvsett vem som leder palestinier. 

Du har inget svar på mina tidigare frågor och dina kommentarer är undvikande. Jag tolkar det som okunskap inom ämnet.

Den senaste rapporten från FN visar att Israel medvetet skjuter mot civila, journalister, ambulanser osv.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoWkBq/fn-rapport-israel-begar-brott-mot-manskligheten

Israel siktar medvetet på sjukvårdsinrättningar och dödar och torterar sjukvårdspersonal i Gaza, enligt FN:s utredare som anklagar Israel för ?brott mot mänskligheten?."
    "
    Jag är inte undvikande. Jag tycker att du är indoktrinerad och det är meningslöst att diskutera för brett.
    Okunnig är jag inte heller. Är det verkligen vad du tror, att människor som har annan åsikt än dig är mindre informerade? Om de bara visste den och den dramatiska detaljen skulle de vända sin position helt. Nej. Vi har olika åsikter eftersom vi har olika erfarenheter i livet och olika värderingar. 
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-12 18:30:37 följande:
    Eftersom du inte svarar på min fråga, gör ja som du. Har palestinier rätt att existera? Har palestinier rätt att bli fria från ockupation, etnisk rensning och har palestinier samma rättighter som judar? Israel anklagas för folkmord? Vad tycker du om det? 

Palestinier har absolut rätt att existera. 

Om de är ockuperade kan diskuteras men det är rimligt att de får sitt land som de kan styra över helt självständigt. 

Jag tycker inte att det finns hållpunkter för stt anklaga israel för folkmord. 

Har Israel rätt att existera?

• Anonym (Jz)
    KillBill skrev 2024-10-12 18:31:15 följande:
    Förstår du inte vad som menas med att Israels  åtgärder/krigshandlingar måste vara  proportionerliga och riktade mot militära mål samt att Israel måste respektera  internationell rätt och internationella proportionalitetsprinciper i sin krigföring? 

Nej, jag förstår inte riktigt proportionalitetsprincipen och jag tror inte att någon gör det. Det är väldigt flummigt definierat. 

Vad är det som du anser är oproportionerligt och hur ska israel kriga för att det blir proportionerligt?

• nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-11 22:57:29 följande:
    Har Israel rätt att föra krig? Hur ska de göra det i så fall?
    Rikta sig mot militära mål, inte civila.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-12 20:30:48 följande:
    Rikta sig mot militära mål, inte civila.
    Finns det öht några exklusivt militära mål i gaza?
  • Anonym (Omänskligt)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-12 17:27:59 följande:
    Vem skulle Israel ha samarbetat med och hittat en lösning om gaza styrs av hamas?
    Med de länder som är med och medlar för eldupphör idag.

Just pga att Gaza inte är ett fungerande samhälle och människor inte kunnat flytta därifrån, är det extra fult att föra det krig som Israel gör. Hur ska civilbefolkningen kunna försvara sig? 

Även i Libanon är det väldigt dåligt att attackera så att civilbefolkningen måste fly men de kan iaf fly. Libaneserna har ju inte en fungerande militär som kan skydda sin civilbefolkningen. Israel utnyttjar det. De hade aldrig dödat så många civila i jakten på hizbola om Libanon hade en stark armé som kunde göra motstånd. Men libaneserna kan iaf fly, hur hade du gjort om du bodde i Gaza? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-12 14:01:24 följande:
    Ockupation och etnisk rensning har pågått i över 70 år. Det har inget med gisslan att göra. När palestinier försöker protestera då mördas de av krypskyttar. Israel har hela tiden dödat fler och fler palestinier och tagit över mer och mer av deras områden oavsett. Vilkett annat land ska hjälpa palestinier när USA och andra står beredda att bomba för att försvara Israel? Israel respekterar inte heller några internationella lagar. Så, vad återstår?
    Lämna Israel och judarna ifred? Varför fortsätter man att bomba och attackera Israel? De är inte kristna och vänder inte andra kinden till, när de attackeras.
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Omänskligt) skrev 2024-10-12 20:51:50 följande:
    Med de länder som är med och medlar för eldupphör idag.

Just pga att Gaza inte är ett fungerande samhälle och människor inte kunnat flytta därifrån, är det extra fult att föra det krig som Israel gör. Hur ska civilbefolkningen kunna försvara sig? 

Även i Libanon är det väldigt dåligt att attackera så att civilbefolkningen måste fly men de kan iaf fly. Libaneserna har ju inte en fungerande militär som kan skydda sin civilbefolkningen. Israel utnyttjar det. De hade aldrig dödat så många civila i jakten på hizbola om Libanon hade en stark armé som kunde göra motstånd. Men libaneserna kan iaf fly, hur hade du gjort om du bodde i Gaza? 

Gör man en sådan attack som 7/10 då blir det krig, inte medling. 

Det är en hard pill to swallow men varje nation är ansvarig för handligar av sin egen ledning. Det är tragiskt vad som har hänt i gaza men de ville ha ett krig och nu har de fått det. 

Gäller samma för Libanon. Man kan inte låta sitt land styras av irans proxisar och tillåta de dra in landet i krig och sedan låtsas som att man inte hade någonting med det att göra. 

Svar på tråden Israel folkmord