Israel folkmord
Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig?
Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig?
Jag blir trött på att tjafsa med såna som bara vill förvrida fakta för att få gehör för sitt narrativ. Jag tittar på fakta. Det är inte så svårt att se faktan? Vi har ju tillgång till all information.
Några viktiga punkter om man vill ta rätt beslut vems sida man är på:
Hamas, och palestinska civila har dödat israeliska civila så grymt som man bara kan tänka sig, den 7. Oktober. Det finns inga judiska extremistgrupper som ger sig på civila araber. Några bosättare kanske, men de brukar inte döda.
Araber/palestinier kan bo i Israel eller besöka Israel utan att de blir utsatta för något. Judar däremot blir mördade om de ger sig in på palestinskt område, t.ex. Västbanken.
70 % av palestinierna vill ha bort judarna helt och skulle aldrig gå med på att de finns i mellanösten (vissa accepterar inte att de finns i resten av världen heller). Judarna accepterar i regel palestinier som grannar, men vill inte hamna under deras styre, eftersom de har dåliga erfarenheter av det.
Israel är en demokrati, och en verkligen fungerande demokrati - folk reagerar ju direkt om man försöker inskränka rättsstaten/demokratin. Palestinierna (förutom kanske de som bor i Israel) vill i regel inte ha demokrati, och mänskliga rättigheter är något som de inte ens strävar mot.
Israel har aldrig börjat ett krig, utan blivit attackerad av arabländer flera gånger. De har också blivit beskjutna av Hamas och Hezbollah i många år, med jämna mellanrum. Alla murar som byggdes var en reaktion på att Israel attackerats. Muren mot västbanken byggdes efter andra intifadan.
Jag blir trött på att tjafsa med såna som bara vill förvrida fakta för att få gehör för sitt narrativ. Jag tittar på fakta. Det är inte så svårt att se faktan? Vi har ju tillgång till all information.
Några viktiga punkter om man vill ta rätt beslut vems sida man är på:
Hamas, och palestinska civila har dödat israeliska civila så grymt som man bara kan tänka sig, den 7. Oktober. Det finns inga judiska extremistgrupper som ger sig på civila araber. Några bosättare kanske, men de brukar inte