• Anonym (Brak)

Invandrarkultur kontra feminism

Jag är medveten om att det finns enormt många hårt arbetande invandrare i detta land. All kred till dom. Det finns även väldigt trevliga invandrare.

Men tyvärr finns det en baksida med högre kriminalitet, övergrepp av olika slag och en horribel kvinnosyn med gruppvåldtäkter, hedersmord, balkongflygningar där kvinnor och tom flickor behandlas som en sak som inte ska bli besudlad, en ägodel.

Den generella kvinnan i Sverige har vida större valfrihet än en kvinna från mellanöstern. Generellt sett.

Hur kan det ha blivit så att feminism vurmar för denna kultur, vilket dom borde ta avstånd från med sin värdegrund, och sedan riktar sitt ogillande kring den vita mannen främst?

• Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-03 20:13:38 följande:
    Nu är det här en gammal tråd, orkar inte scrolla men har för mig att du postade ett mish mash av olika anti-feministisk propaganda t ex att några antifeminister sitter och diskuterar hur feminister är hur mycket de ogillar som och "berättar" (hittar på) vad de står för.

Tror du att feminister vurmar för invandrares misogyni? På riktigt? Eller är du så pass påverkad av propaganda?
    Du har alltså ingen koll på vad det var jag postade, utan gör mest en massa fördomsfulla antaganden?!

Börja med att läsa, titta och lyssna på vad som sägs i det jag länkar till, så har du en rimlig chans att förstå vad jag vill säga.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-03 20:52:05 följande:
    Anonym (E) skrev 2024-12-03 20:43:34 följande:

De är inte för misogyni förstås men de kör med dubbla måttstockar och blundar för problemen. Jag jobbade med integration tidigare och har har sett otaliga exempel på det inom olika myndigheter. 

Ett absurt exempel var ju när svenska regeringsföreträdare tog på sig slöja vid ett statsbesök i Iran när man VET att kvinnor torteras och mördas i det landet om de tar av slöjan eller bär den fel. 

Det var samma regering som hävdade att den ägnade sig åt feministisk utrikespolitik. Det är ett rent hån. Förstår du vad jag menar då? 

När van der Leyen var utrikesminister och besökte Saudi vägrade hon bära slöja och bar en byxdress vilket orsakade stora kontroverser men det brydde hon sig inte om för, som hon själv uttryckte det, så klär hon sig som hon vill. Det är civilkurage och feminism. 

Eller när vänsterpolitiker ställde upp i hijab-uppropet som om det skulle vara ett problem i Sverige att vuxna kvinnor som vill bära hijab inte får det. Problemet är alla kvinnor som tvingas bära hijab av sin omgivning och jag har träffat många sådana kvinnor. 

Det finns påstådda feminister som förringar hedersvåld, som Schyman och FI, för de kan sitta i sin  privilegierade bubbla. Bara några tunnelbanestationer bort lever kvinnor i ett helvete av förtryck. Jag har träffat de här kvinnorna, jag har sett dem svårt skadade på kvinnojourer. 

Det är också helt sjukt att man kan bli kallad transfob för att man påpekar den direkta faran i att män som har fått för sig att de är kvinnor och är dömda för vålds- och sexualbrott mot kvinnor ska få sitta på kvinnoanstalter, som han som styckmördade sin flickvän i Sverige. 

Jag hävdar inte att de gillar misogyni, det var din tolkning, utan att deras ideologiska skygglappar möjliggör misogyni och låter den fortgå . 

Du behöver också kunna skilja på personer och ideologier. Det borde säga sig självt att en feminist är mot hedersvåld. Att feminister på något sätt skulle vara för våld mot kvinnor är falskt. Du borde kunna vara kapabel att särskilja det här och genomskåda propaganda. 

Om en förvirrad politiker tar på sig slöja är inte samma sak som att feminister gillar hedersvåld. Förstår du?

Det borde säga sig självt att feminister som är sharia polisers nyttiga idioter skiter hedersvåld.
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-03 21:49:59 följande:
    Någon kan kalla sig själv för feminist men vara för hedersvåld och misogyni parallellt. Gör det den till en feminist då? 
    Pseudo feminister har i alla tider fått kalla sej feminister.

"Du behöver också kunna skilja på personer och ideologier"

Det handlar inte om åsikter folk har hållit för sej själva så blir som att påstå att man ska skilja på person och handling
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-03 21:14:38 följande:
    Har sett främlingsfientliga personer hävda att de vill få ut alla invandrare för att de våldtar kvinnor. Sett feminister mena att det är bara en ursäkt och används för att förminska debatten "mäns våld mot kvinnor"

Förstår du? Det här är en av anledningarna till att vissa inbillar sig att feminister gillar misogyna invandrare.

Sett feminister mena att det är bara en ursäkt och används för att förminska debatten "mäns våld mot kvinnor"

inte bara jag som har sett feminister/antirasister köra med den halmgubben
    Kimberlé Crenshaw kritiserade, för över 30 år sen men man har på något sätt lyckats vända intersektionaliteten ut och in , det var inte menat att feminister skulle bli låga förväntningars rasister som skyddar män som slår kvinnor.
    Det var mer menat att svarta kvinnor skulle få en extra röst än att vita privilegierade kvinnor och vita feministiska män skulle sparka nedåt, på svarta kvinnor.

• Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-03 20:08:55 följande:
    De flesta feminister resonerar antagligen på ditt sätt. Det finns ingen chans att en feminist gillar invandrares misogyni. Det borde vara en no-brainer.

Jag tror den här missuppfattningen har uppkommit pga ett svart-vitt tänk. En vit, svensk man som är främlingsfientlig och misogyn (då det går hand i hand) föreställer sig feminister på ett visst sätt, han kanske t om klumpar ihop kvinnor med feminister. Från dennes perspektiv så ser han då att feminister vurmar för invandrares misogyni. Det borde säga sig självt att det är otroligt felaktigt. Sen så kan en feminist vara för invandring av olika skäl, men att hävda att feminister är för misogyni är orimligt.
    Du hör/ser ingen feminist från vänsterhåll uttala sådana resonemang öppet och offentligt, annat än undantagsvis möjligen (jag har tagit upp ett exempel på undantag).

Här kan det göras anonymt och vi har ingen aning om vilka personerna bakom är eller vad de i övrigt står för politiskt.
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2024-12-04 00:15:16 följande:
    Bara för att vänsterfeminister inte uttalar det, så innebär det inte att det ändå finns där i form av outtalad tolerans, eller att man försöker mörka att det ens existerar.
    Det finns vänsterfeminister som t.o.m. tar det i försvar när det kommer från immigranthåll, genom att se på invandrade med de låga förväntningarnas rasism.

Hur ofta hör du en vänsterfeminist uttala sig offentligt mot kulturellt betingade värderingar om kvinnor, som kommer hit med invandring?

Hur ofta ser du vänsterfeminister ställa särskilda krav på integration mot våra mer jämställda värderingar?

Snarare vill man från vänsterhåll tysta ner och inte ens erkänna att det existerar, eller bunta ihop det med liknande problem hos svenskar (vars omfattning och kulturella grund inte kan jämföras med hur det ser ut i Iran, Afghanistan m.fl. länder i ME och Afrika).

Ett välkänt exempel är när Vänsterpartiet uteslöt Amineh Kakabaveh för att hon hade en tydlig politisk linje mot hedersvåld, som inte passade vänsterns migrations- och mångkultursvänliga profil.

Bland feministerna på högerkanten kan du däremot höra sådant, där är man inte helt blinda för dess existens och att det innebär ett problem att hantera samt att det ser annorlunda ut, har en annan omfattning och med största sannolikhet inte kan motverkas på samma sätt som när det uppträder hos nordiska män.
    Det är lite knepigt att vissa feminister gärna delar ut offerpoäng till höger och vänster så länge de kan få godhetspoöng och det inte flyttar fokus från dem själva som offer.

- Vi vill ha det lika bra som ni
    -- Vi har det redan lika dåligt, husblatte

• Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-04 00:21:06 följande:
    Du har alltså ingen koll på vad det var jag postade, utan gör mest en massa fördomsfulla antaganden?!

Börja med att läsa, titta och lyssna på vad som sägs i det jag länkar till, så har du en rimlig chans att förstå vad jag vill säga.

Ok, jag scrollade igenom dina postade youtube saker och drar slutsatsen att det handlar om att de tycker att hederskultur är dåligt. (Vem gillar hederskultur egentligen? Det är som att slå in öppna dörrar) Betyder det att feminister vill ha hederskultur tror du? 

Det borde vara en no-brainer att begripa att feminister inte gillar misogyni eller våld mot kvinnor i någon form. Är det någon som påstår det så borde du anta att de i så fall har en annan agenda än feminism.

• ClumsySmurf
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 01:41:46 följande:

Ok, jag scrollade igenom dina postade youtube saker och drar slutsatsen att det handlar om att de tycker att hederskultur är dåligt. (Vem gillar hederskultur egentligen? Det är som att slå in öppna dörrar) Betyder det att feminister vill ha hederskultur tror du? 

Det borde vara en no-brainer att begripa att feminister inte gillar misogyni eller våld mot kvinnor i någon form. Är det någon som påstår det så borde du anta att de i så fall har en annan agenda än feminism.

annan agenda än feminism är nog vanligare än vad man tror

• Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-04 03:14:40 följande:
    annan agenda än feminism är nog vanligare än vad man tror

Vem vill främja våld mot kvinnor och misogyni?

Tror det kan vara samma personer som vill ha ut alla invandrare med motiveringen att de är de som våldtar kvinnor. Tror att feministerna fattar det också. 

-en annan agenda. Sen att dra slutsatsen att det då ska vara feministerna som vill ha våld mot kvinnor och misogyni handlar antagligen om samma personer med en annan agenda.

Snart kanske det kommer påståenden såsom att feministerna äter hundar och katter.

• Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 01:41:46 följande:

Du har ju diskuterat detta med mig och andra i tråden sedan i våras och fortfarande med grund i att du inte kollat på eller läst något länkat och som trådens ämne grundar sig på.

I mina inlägg #192 och 194  länkar jag till ett antal tv-inslag där hederskultur och hedersrelaterade brott och övergrepp beskrivs, bl.a. med verkliga fall.

I inlägg #193 så länkar jag till ett antal tidningsartiklar.
    Dessa är

1. En opinionsartikel från 2017 som handlar om hur utsatta personer är som kommer från konservativa kulturer och sedan kommer ut som HBTQ. Man menar att det svenska samhället sviker dessa genom att blunda för problemet. 
    Bakom artikeln står Mats Nordström, Robert Hannah och Anton Johansson från Liberalerna samt Sara Mohammad, grundare av organisationen 'Glöm aldrig Pela och Fadime'.
    ?Våga se hedersförtrycket mot hbtq-personer? | SVT Nyheter

2. Debattartikel i GP 2017 med frågan "Varför har vänsterns så svårt att se hedersförtrycket", skriven av författaren och journalisten Mikael Törnqvist.
    Rubriken talar nog för sig självt, så jag lägger inte till någon ytterligare beskrivning.
    Varför har vänstern så svårt för att se hedersförtrycket? | Göteborgs-Posten

3. Artikel från Expressens ledarredaktion 2023. Rubriken talar nog för sig självt här också; "Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen".
    Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen

4. Artikel i ETC 2019 av Ulrika Lindahl om den problematiska och splittrande interna debatten inom Vänsterpartiet om hur man ska hantera hederkultursproblematiken. Rubriken är; "Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet".
    Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet | Dagens ETC

5. Debattartikel i DN 2021 av Maria Hind Alias, Mattias Färm och Maria Arkeby från AiP media och tankesmedjan Tiden. Rubriken är; "Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet".
    ?Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet? - DN.se

6. Debattartikel i Aftonbladet 2029 av Omar Makram och Sara Mohammad, båda från organisationen GAPF. Rubriken är; "Jo, hederskultur har med religion att göra".
    Hederskultur har faktiskt med religion att göra

I mitt inlägg #235 länkar jag till en intervju med journalisten Helene Bergman, där hon bl.a. berättar om sin nya bok 'Med svärtad ögonskugga' samt om sina upplevelser av hur hederskultursfrågan har hanterats och bemöts inom vänstern och bland vänsterorienterade journalister och media.

I mitt inlägg #236 länkar jag till en intervju med Sara Mohammad om hedersvåld, förtryck och Islamism.
    Mer om vem Sara är kan du läsa här:
    Sara Mohammad ? Wikipedia

I mitt inlägg #241 länkar jag till en intervju med Per Brinkemo och Sohelia Fors om skillnaderna mellan hederskultur/hederrelaterat våld och våld i nära relationer i mer generell mening.

I mitt inlägg #242 länkar jag till ett kort tv-inslag av den tyska tv-kanalen DW, där man intervjuar män på gatan i något ME-land och där de med egna ord beskriver vad heder betyder för dem.

I mitt inlägg #243 länkar jag till Youtubern Henrik Jönssons mycket välgjorda video i ämnet, där han går igenom vad problemet handlar om, hur olika politiska företrädare ställer sig inför detta och vilka konsekvenser det för med sig. Henrik uttrycker inte bara sina egna ord och uppfattningar, utan är flitig med att klippa in även intervjuer, debatter och artiklar.

I mitt inlägg #246 länkar jag till Tv-programmet 'Kalla fakta's avsnitt om oskuldskontroll.

I mitt inlägg #248 länkar jag till en video med Amineh Kakabavehs tal i riksdagen om hedersförtryck.

I mitt inlägg #149 länkar jag till en video från ett seminarie om homofobi och hederskultur, med bl.a. Josef Wijk och Eduardo Grutzky.

I mitt inlägg #250 länkar jag till samtalet mellan Sakine Madon och Navid Modiri om svensk yttrandefrihet.

Men intet av det här tycker du är viktigt och är ej heller intresserad av att diskutera eller bemöta.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-12-04 03:57:31 följande:

I mitt inlägg #236 länkar jag till en intervju med Sara Mohammad om hedersvåld, förtryck och Islamism.
    Mer om vem Sara är kan du läsa här:

Länken verkar ha slutat att fungera. Jag gör ett nytt försök:

• Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 03:42:36 följande:

Vem vill främja våld mot kvinnor och misogyni?

Tror det kan vara samma personer som vill ha ut alla invandrare med motiveringen att de är de som våldtar kvinnor. Tror att feministerna fattar det också. 

-en annan agenda. Sen att dra slutsatsen att det då ska vara feministerna som vill ha våld mot kvinnor och misogyni handlar antagligen om samma personer med en annan agenda.

Snart kanske det kommer påståenden såsom att feministerna äter hundar och katter.

Du har redan fått flera och omfattande svar på din fråga.

Du får börja läsa, ta till dig och bemöta dem istället för att bara upprepa samma fråga om och om igen.
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism