Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 12:33:37 följande:
Det är ett så svart-vitt tänk. Du kan vara feminist och mot hedersvåld, någon annan kan kalla sig för feminist men vara för hedersvåld. Men av förklarliga skäl så diskvalificeras det som en feministisk åsikt.
Någon som säger sig vara för jämställdhet men sam anser att löneskillnaderna mellan män och kvinnor är ok diskvalificeras från att vara jämställd. Förstår du?
Återigen är det ingen som är för hedersvåld bland de feminister som jag anser är problematiska men de förringar och blundar för företeelsen, även om de påstår sig vara emot, vilket alltså en efterklok Sjöstedt själv har konstaterat.
Problemet är inte vem som får definiera sig som feminist (vem ska bestämma det egentligen?) utan vilka konsekvenser ovanstående agerande får i praktiken.
När de första fallen av hedersvåld dök upp i Sverige, på Pelas och Fadimes tid, så var det fortfarande känsligt att ta upp de negativa företeelser som invandringen hade fört med sig.
Det innebar att varken polisen eller socialtjänsten fick de kunskaper de behövde för att hantera problemen. Polisen utredde hedersmord som ett vanligt mord där det ofta finns en förövare utan att förstå att en hel familj och släkt kan vara medskyldiga i planerandet och genomförandet av mordet.
Socialtjänsten hanterade livrädda hedersutsatta tjejer som problemungdomar med en vanlig konfliktfylld relation till föräldrarna och försökte medla för att förbättra relationen när de i själva verket bokstavligen utsatte tjejerna för livsvara.
Det här ledde till att många flickor blev misshandlade och mördade helt i onödan när det hade kunnat förebyggas med rätt kunskaper.
När de sexuella trakasserierna ökade under flyktingkrisen så blev många stämplade som rasister när de kopplade ihop de två händelserna. Därför kunde trakasserierna fortgå.
Sedan kom en rapport från polisen som visade att ensamkommande stod för 80% av alla fall av trakasserier på badhus. Det är en hisnande överrepresentation.
Jag jobbade med ensamkommande vid den tiden och var egentligen den enda som insisterade på att vi måste prata värderingar och problematiska manlighetsnormer bland de unga männen (få var pojkar) som kom från en extremt patriarkal kultur.
Den svensk-afghanska polisen Panshiri har gjort ett otroligt viktigt jobb med afghanska unga män, som utgjorde merparten av de ensamkommande, när det gäller jämställdhet och respekt för kvinnor.
Det borde ha gjorts av myndigheterna i betydligt större skala men ämnet var för känsligt så många kvinnor drabbades i onödan återigen.
Det är polisen, rättsväsendet och politikernas ansvar att motverka och lagstifta mot alla former av importerade och inhemska patriarkala vidrigheter men feminister har alltid ett ansvar att ifrågasätta och kämpa mot dem om det så bara är i den egna vardagen.
Jag inser att många woke-feminister har goda intentioner men de sviker feminismen och utsatta kvinnor när de inte vill ta till sig fakta som motsäger deras ideologi.
Feministers främsta lojalitet måste alltid vara med kvinnor men det är inte så när vissa feminister vill tysta ner kritik mot islamister och män som hävdar att de är kvinnor och vill ta sig in i kvinnliga sammanhang för att begå brott.
Jag skiter i dagens infantila polariserade debatt där man anklagas för sådant som andra tillskriver en men som man aldrig har påstått. Det leder ingenstans.
Det verkar t.ex. som om du antog att jag är höger för att jag skrev att man ska dra medborgarskapet och utvisa invandrare som utövar hedersförtryck och våld men det har inget med det att göra.
Jag tänker på alla tjejer och killar, inklusive hbtq-personer, som tvingas leva med skyddad identitet på grund av familjer/släkter som vill döda dem bara för att de vill utöva sina fri- och rättigheter . Varför ska de familjerna vara kvar i Sverige? Låt de utsatta stanna och frodas men utvisa hedersförtryckarna.
Jag har en rad konkreta åtgärder som jag vill se för att förbättra tillvaron för alla kvinnor i Sverige oavsett ursprung och helt ärligt bryr jag mig inte om det är högern eller vänstern som genomför dem.