• Anonym (Brak)

    Invandrarkultur kontra feminism

    Jag är medveten om att det finns enormt många hårt arbetande invandrare i detta land. All kred till dom. Det finns även väldigt trevliga invandrare.

    Men tyvärr finns det en baksida med högre kriminalitet, övergrepp av olika slag och en horribel kvinnosyn med gruppvåldtäkter, hedersmord, balkongflygningar där kvinnor och tom flickor behandlas som en sak som inte ska bli besudlad, en ägodel.

    Den generella kvinnan i Sverige har vida större valfrihet än en kvinna från mellanöstern. Generellt sett.

    Hur kan det ha blivit så att feminism vurmar för denna kultur, vilket dom borde ta avstånd från med sin värdegrund, och sedan riktar sitt ogillande kring den vita mannen främst?

  • Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism
  • ClumsySmurf
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 14:00:45 följande:
    Motarbeta rasism och islamofobi landar inte inom spektrumet feminism. Jag håller inte med. Sen utesluter det inte att det är något feminister sysslar med då det också kan handla om en strukturell orättvisa. Har någon fått upp ögonen för det ena så är det nog lätt att få upp ögonen för det andra.

    Hederskultur med misogyni och våld mot kvinnor är ingenting som ryms inom feminism. Jag är helt övertygad om detta. Jag tycker samtidigt att hederskultur borde vara något som motarbetas av alla och inte enbart borde landa på feministernas axlar. Men av någon anledning så har feministerna blivit ytterst ansvariga för att hederskultur existerar. Varför? Har den anti-feministiska propagandan gått så djupt?

    Sen så sysslar inte alla invandrare med hedersvåld. Det är väl den systematiska rasismen människor som kallar sig för feminister uppmärksammar (se ovan). Och då hedersvåld existerar parallellt så ser människor som har ett svart-vitt tänk det som att feminister vill ha hedersvåld.
    Om du hade som feministerna brukar säga, läst på om något och lyckats vakna upp med ett sånt där marxistiskt kritiskt medvetande hade du själv kunnat se hur olika former av strukturell orättvisor och förtryck som rasism, sexism och kapitalism intersektar.
    Att motarbeta rasism, mikroaggressioner, rasifiering, och islamofobi landar därför inom spektrumet feminism precis som feminism landar inom spektrumet, rösta på vänsterpartiet,  antirasism och defound the police.

    "Hederskultur med misogyni och våld mot kvinnor är ingenting som ryms inom feminism. Jag är helt övertygad om detta"

    Det är försent att protestera, det var länge sedan intersektionella feminister gjorde ett statement
    (1977) The Combahee River Collective Statement

    The most general statement of our politics at the present time would be that we are actively committed to struggling against racial, sexual, heterosexual, and class oppression, and see as our particular task the development of integrated analysis and practice based upon the fact that the major systems of oppression are interlocking.

    www.blackpast.org/african-american-history/combahee-river-collective-statement-1977

    The Combahee River Collective (CRC) (/k?m?bi?/ k?m-BEE)[1] was a Black feminist lesbian socialist organization active in Boston, Massachusetts, from 1974 to 1980

    en.wikipedia.org/wiki/Combahee_River_Collective


    Motarbeta rasism och islamofobi landar inte inom spektrumet feminism
    ANTI RASISTISK HANDBOK

    Mycket har utvecklats i vårt parti gällande feminismen och antirasismen sedan dess, men precis som i samhället i övrigt är det en kamp vi inte kan släppa. Vi måste ständigt försvara våra framsteg.
    Detta samtidigt som vi lever i en samtid där den rasistiska diskursen är otroligt stark.
    [...]
    Med ordet intersektionalitet vill Crenshaw kritisera den rådande genusforskningens uppfattning om kvinnor som enbart kvinnor. Detta då det under 1990-talet uppstod en kritisk diskussion kring hur begreppet genus skulle användas och på det viset växte begreppet "intersektionalitet" växte fram. Intersektionalitet beskrivs som ett alternativ till den genusforskning som konstruerar kön utan att ta fler maktrelationer i beaktande.
    Intersektionalitet innebär att man i stället för att enbart utgå från  kön betraktar hur olika maktrelationer och identitetskategorier som exempelvis klass, kön och etnicitet samverkar för att skapa ojämlikheter (De los Reyes och Mulinari 2005, s. 7?8,
    Med identitetskategorier menas ofta kategorier som vi människor identifieras genom och som det finns normer kring.

    [...]
    DETTA ÄR RASISM
    Rasism kan beskrivas som en uppsättning teorier, världsåskådningar, rörelser, processer, samhällssystem och handlingar. Rasism bygger på två skilda logiker som i varierande grad vävs samman i verkligheten. Å ena sidan exploatering och å andra sidan exkludering. Rasismen bygger på processer av rasifiering, det vill säga hur grupper av människor, många (men inte alla) invandrade eller barn till invandrade, åtskiljs genom biologiska och kulturella konstruktioner och praktiker, och görs till annorlunda, mindre värda och underordnade.
    Formerna av rasism uttrycker sig i vardagen i form av miss-tänkliggöranden och utpek
    [...]
    Rasismen samspelar med andra maktstrukturer. Sambandet mellan det kapitalistiska systemet och rasismen syns tydligt i den globala arbetsdelningen och den imperialistiska exploateringen
    [...]
    Anna Süssner Rubin: Kapitalismen splittrar arbetarklassen. Låt oss därför slå undan grogrunden för rasismen genom att kämpa för ett jämlikt, socialistiskt samhälle, där ingen vinst kan göras av att trycka ned någon annan
    [...]
    Lorena Delgado Varas: För mig betyder vänsterns antirasism en antirasism som går hand i hand med feminism och socialism. Rasism står aldrig ensam, den har stått med överexploateringen av mina föräldrar, med den koloniala tanken kring våra kroppar. Och i omänskliggörandet av rasifierade i den globala han
    [...]
    Nina Jakku: Rasism är starkt kopplat till både kapitalism och klasssamhälle. En antirasistisk och antiimperialistisk vänster behöver kunna se hur olika maktstrukturer samverkar. Vi behöver i alla sammanhang motverka deras exploatering av människor. Exploatering som i sina värsta former leder till att vissa människor tvingas leva liv som är både kortare, hårdare och mindre fria än andras.
    [...]
    ANTIRASISTISK
    KUNSKAPSÖKNING
    [...]
    * Davis, Angela Yvonne. Frihet är en ständig kamp
    * Davis, Angela Yvone. Race & class
    * Lorde, Audre. Sisters outsider; Essays and speeches
    [...]
    Hemsidor
    * Antirasistiska Akademin: www.antirasistiskaakademin.s

    malmo.vansterpartiet.se/wp/files/2023/01/Antirasistisk-handbok-2023.pdf
  • Anonym (E)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 12:33:37 följande:
    Det är ett så svart-vitt tänk. Du kan vara feminist och mot hedersvåld, någon annan kan kalla sig för feminist men vara för hedersvåld. Men av förklarliga skäl så diskvalificeras det som en feministisk åsikt. 

    Någon som säger sig vara för jämställdhet men sam anser att löneskillnaderna mellan män och kvinnor är ok diskvalificeras från att vara jämställd. Förstår du?

    Återigen är det ingen som är för hedersvåld bland de feminister som jag anser är problematiska men de förringar och blundar för företeelsen, även om de påstår sig vara emot, vilket alltså en efterklok Sjöstedt själv har konstaterat. 

    Problemet är inte vem som får definiera sig som feminist (vem ska bestämma det egentligen?) utan vilka konsekvenser ovanstående agerande får i praktiken. 


    När de första fallen av hedersvåld dök upp i Sverige, på Pelas och Fadimes tid, så var det fortfarande känsligt att ta upp de negativa företeelser som invandringen hade fört med sig. 


    Det innebar att varken polisen eller socialtjänsten fick de kunskaper de behövde för att hantera problemen. Polisen utredde hedersmord som ett vanligt mord där det ofta finns en förövare utan att förstå att en hel familj och släkt kan vara medskyldiga i planerandet och genomförandet av mordet.


    Socialtjänsten hanterade livrädda hedersutsatta tjejer som problemungdomar med en vanlig konfliktfylld relation till föräldrarna och försökte medla för att förbättra relationen när de i själva verket bokstavligen utsatte  tjejerna för livsvara.

    Det här ledde till att många flickor blev misshandlade och mördade helt i onödan när det hade kunnat förebyggas med rätt kunskaper. 


    När de sexuella trakasserierna ökade under flyktingkrisen så blev många stämplade som rasister när de kopplade ihop de två händelserna. Därför kunde trakasserierna fortgå.

    Sedan kom en rapport från polisen som visade att ensamkommande stod för 80% av alla fall av trakasserier på badhus. Det är en hisnande överrepresentation. 


    Jag jobbade med ensamkommande vid den tiden och var egentligen den enda som insisterade på att vi måste prata värderingar och problematiska manlighetsnormer bland de unga männen (få var pojkar) som kom från en extremt patriarkal kultur. 


    Den svensk-afghanska polisen Panshiri har gjort ett otroligt viktigt jobb med afghanska unga män, som utgjorde merparten av de ensamkommande, när det gäller jämställdhet och respekt för kvinnor.


    Det borde ha gjorts av myndigheterna i betydligt större skala men ämnet var för känsligt så många kvinnor drabbades i onödan återigen. 


    Det är polisen, rättsväsendet och politikernas ansvar att motverka och lagstifta mot alla former av importerade och inhemska patriarkala vidrigheter men feminister har alltid ett ansvar att ifrågasätta och kämpa mot dem om det så bara är i den egna vardagen. 


    Jag inser att många woke-feminister har goda intentioner men de sviker feminismen och utsatta kvinnor när de inte vill ta till sig fakta som motsäger deras ideologi. 


    Feministers främsta lojalitet måste alltid vara med kvinnor  men det är inte så när vissa feminister vill tysta ner kritik mot islamister och män som hävdar att de är kvinnor och vill ta sig in i kvinnliga sammanhang för att begå brott. 


    Jag skiter i dagens infantila polariserade debatt där man  anklagas för sådant som andra tillskriver en men som man aldrig har påstått. Det leder ingenstans. 


    Det verkar t.ex. som om du antog att jag är höger för att jag skrev att man ska dra medborgarskapet och utvisa invandrare som utövar hedersförtryck och våld men det har inget med det att göra. 


    Jag tänker på alla tjejer och killar, inklusive hbtq-personer, som tvingas leva med skyddad identitet på grund av familjer/släkter som vill döda dem bara för att de vill utöva sina fri- och rättigheter . Varför ska de familjerna vara kvar i Sverige? Låt de utsatta stanna och frodas men utvisa hedersförtryckarna. 


    Jag har en rad konkreta åtgärder som jag vill se för att förbättra tillvaron för alla kvinnor i Sverige oavsett ursprung och helt ärligt bryr jag mig inte om det är högern eller vänstern som genomför dem. 


     


     

  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-04 15:24:12 följande:
    Om du hade som feministerna brukar säga, läst på om något och lyckats vakna upp med ett sånt där marxistiskt kritiskt medvetande hade du själv kunnat se hur olika former av strukturell orättvisor och förtryck som rasism, sexism och kapitalism intersektar.
    Att motarbeta rasism, mikroaggressioner, rasifiering, och islamofobi landar därför inom spektrumet feminism precis som feminism landar inom spektrumet, rösta på vänsterpartiet,  antirasism och defound the police.

    "Hederskultur med misogyni och våld mot kvinnor är ingenting som ryms inom feminism. Jag är helt övertygad om detta"

    Det är försent att protestera, det var länge sedan intersektionella feminister gjorde ett statement
    (1977) The Combahee River Collective Statement

    The most general statement of our politics at the present time would be that we are actively committed to struggling against racial, sexual, heterosexual, and class oppression, and see as our particular task the development of integrated analysis and practice based upon the fact that the major systems of oppression are interlocking.

    www.blackpast.org/african-american-history/combahee-river-collective-statement-1977

    The Combahee River Collective (CRC) (/k?m?bi?/ k?m-BEE)[1] was a Black feminist lesbian socialist organization active in Boston, Massachusetts, from 1974 to 1980

    en.wikipedia.org/wiki/Combahee_River_Collective

    Feminism är inte förbehållet en politisk inriktning heller. Det finns olika sätt att utöva feminism. Det du menar är felaktigt. Feminism existerar genom hela den politiska sfären.

    Det enda feminism egentligen är är att någon ser en strukturell könsbunden orättvisa mot kvinnor och en vilja att det ska vara på annat sätt.


    Det kan yttra sig på olika sätt. En feminist kan vilja att människor från hederskulturer ska till Sverige för att då blir det en tryggare tillvaro för kvinnan. En annan feminist vill inte att hederskultur ska komma in i Sverige av i princip samma skäl.

    Sen så finns det andra som inte vill ha in invandrare med motiveringen att de våldtar kvinnor när de egentligen är misogyna rasister och inte vill att svenska mäns våld mot kvinnor ska synas. De brukar klassiskt skylla på feminister också, men mest för att det lirar med deras misogyni. Dessa är också en förklaring till varför vissa i tråden (och samhället) har fått för sig att feminister gillar hederskultur med medföljande misogyni och våld mot kvinnor.

    Tar man några steg tillbaka och andas så ser man ju det här ganska enkelt. Gillar feminister våld mot kvinnor? Naturligtvis inte.

  • Anonym (Werthers)
    Anonym (E) skrev 2024-12-04 15:32:00 följande:

    Återigen är det ingen som är för hedersvåld bland de feminister som jag anser är problematiska men de förringar och blundar för företeelsen, även om de påstår sig vara emot, vilket alltså en efterklok Sjöstedt själv har konstaterat. 

    Problemet är inte vem som får definiera sig som feminist (vem ska bestämma det egentligen?) utan vilka konsekvenser ovanstående agerande får i praktiken. 


    När de första fallen av hedersvåld dök upp i Sverige, på Pelas och Fadimes tid, så var det fortfarande känsligt att ta upp de negativa företeelser som invandringen hade fört med sig. 


    Det innebar att varken polisen eller socialtjänsten fick de kunskaper de behövde för att hantera problemen. Polisen utredde hedersmord som ett vanligt mord där det ofta finns en förövare utan att förstå att en hel familj och släkt kan vara medskyldiga i planerandet och genomförandet av mordet.


    Socialtjänsten hanterade livrädda hedersutsatta tjejer som problemungdomar med en vanlig konfliktfylld relation till föräldrarna och försökte medla för att förbättra relationen när de i själva verket bokstavligen utsatte  tjejerna för livsvara.

    Det här ledde till att många flickor blev misshandlade och mördade helt i onödan när det hade kunnat förebyggas med rätt kunskaper. 


    När de sexuella trakasserierna ökade under flyktingkrisen så blev många stämplade som rasister när de kopplade ihop de två händelserna. Därför kunde trakasserierna fortgå.

    Sedan kom en rapport från polisen som visade att ensamkommande stod för 80% av alla fall av trakasserier på badhus. Det är en hisnande överrepresentation. 


    Jag jobbade med ensamkommande vid den tiden och var egentligen den enda som insisterade på att vi måste prata värderingar och problematiska manlighetsnormer bland de unga männen (få var pojkar) som kom från en extremt patriarkal kultur. 


    Den svensk-afghanska polisen Panshiri har gjort ett otroligt viktigt jobb med afghanska unga män, som utgjorde merparten av de ensamkommande, när det gäller jämställdhet och respekt för kvinnor.


    Det borde ha gjorts av myndigheterna i betydligt större skala men ämnet var för känsligt så många kvinnor drabbades i onödan återigen. 


    Det är polisen, rättsväsendet och politikernas ansvar att motverka och lagstifta mot alla former av importerade och inhemska patriarkala vidrigheter men feminister har alltid ett ansvar att ifrågasätta och kämpa mot dem om det så bara är i den egna vardagen. 


    Jag inser att många woke-feminister har goda intentioner men de sviker feminismen och utsatta kvinnor när de inte vill ta till sig fakta som motsäger deras ideologi. 


    Feministers främsta lojalitet måste alltid vara med kvinnor  men det är inte så när vissa feminister vill tysta ner kritik mot islamister och män som hävdar att de är kvinnor och vill ta sig in i kvinnliga sammanhang för att begå brott. 


    Jag skiter i dagens infantila polariserade debatt där man  anklagas för sådant som andra tillskriver en men som man aldrig har påstått. Det leder ingenstans. 


    Det verkar t.ex. som om du antog att jag är höger för att jag skrev att man ska dra medborgarskapet och utvisa invandrare som utövar hedersförtryck och våld men det har inget med det att göra. 


    Jag tänker på alla tjejer och killar, inklusive hbtq-personer, som tvingas leva med skyddad identitet på grund av familjer/släkter som vill döda dem bara för att de vill utöva sina fri- och rättigheter . Varför ska de familjerna vara kvar i Sverige? Låt de utsatta stanna och frodas men utvisa hedersförtryckarna. 


    Jag har en rad konkreta åtgärder som jag vill se för att förbättra tillvaron för alla kvinnor i Sverige oavsett ursprung och helt ärligt bryr jag mig inte om det är högern eller vänstern som genomför dem. 


     


     


    Motarbeta hederskultur borde inte vara något som ligger på ett specifikt politiskt bord. Tycker inte något politiskt parti gör tillräckligt för att motarbeta det. Men av någon anledning så beskylls feminism för deras existens. Jag ser inte sambandet. Är det för att vänsterpartiet uppmärksammar detta men misslyckas i praktiken?  Det här är ingenting som är enkelt att lösa, det säger sig självt Hur framgångsrika är högern i så fall?

    Är själv lagd åt höger är värt att påpeka men tycker att det finns nyanser inom allt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 15:38:26 följande:

    Feminism är inte förbehållet en politisk inriktning heller. Det finns olika sätt att utöva feminism. Det du menar är felaktigt. Feminism existerar genom hela den politiska sfären.

    Det enda feminism egentligen är är att någon ser en strukturell könsbunden orättvisa mot kvinnor och en vilja att det ska vara på annat sätt.


    Det kan yttra sig på olika sätt. En feminist kan vilja att människor från hederskulturer ska till Sverige för att då blir det en tryggare tillvaro för kvinnan. En annan feminist vill inte att hederskultur ska komma in i Sverige av i princip samma skäl.

    Sen så finns det andra som inte vill ha in invandrare med motiveringen att de våldtar kvinnor när de egentligen är misogyna rasister och inte vill att svenska mäns våld mot kvinnor ska synas. De brukar klassiskt skylla på feminister också, men mest för att det lirar med deras misogyni. Dessa är också en förklaring till varför vissa i tråden (och samhället) har fått för sig att feminister gillar hederskultur med medföljande misogyni och våld mot kvinnor.

    Tar man några steg tillbaka och andas så ser man ju det här ganska enkelt. Gillar feminister våld mot kvinnor? Naturligtvis inte.


    När du påstår att att det finns olika sätt att utöva feminism
    och påstår att det enda feminism är...
    säger du emot dej själv

    "Dessa är också en förklaring till varför vissa i tråden (och samhället) har fått för sig att feminister gillar hederskultur med medföljande misogyni och våld mot kvinnor."

    Är man så jävla dum att man är shariapolisers nyttiga idiot...
  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-04 16:44:54 följande:
    När du påstår att att det finns olika sätt att utöva feminism
    och påstår att det enda feminism är...
    säger du emot dej själv

    "Dessa är också en förklaring till varför vissa i tråden (och samhället) har fått för sig att feminister gillar hederskultur med medföljande misogyni och våld mot kvinnor."

    Är man så jävla dum att man är shariapolisers nyttiga idiot...
    Nu försöker du greppa efter halmstrån. Jag tror du själv är fullt medveten om vad feminism faktiskt är och att feminister kommer i olika former.

    Det är en speciell typ av manipulativ propaganda som lyckats förmedla att feminister är för misogyni och våld mot kvinnor. Jag anser att de som går på den propagandan är idioter.
  • Anonym (Uno)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 17:24:26 följande:
    Nu försöker du greppa efter halmstrån. Jag tror du själv är fullt medveten om vad feminism faktiskt är och att feminister kommer i olika former.

    Det är en speciell typ av manipulativ propaganda som lyckats förmedla att feminister är för misogyni och våld mot kvinnor. Jag anser att de som går på den propagandan är idioter.
    Det är ingen som påstår att feminister konkret är för misogyni och våld mot kvinnor. Frågan är om man lyckas se sambandet mellan invandring och just dessa problem.
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (Uno) skrev 2024-12-04 19:31:24 följande:
    Det är ingen som påstår att feminister konkret är för misogyni och våld mot kvinnor. Frågan är om man lyckas se sambandet mellan invandring och just dessa problem.
    Tycker de som både sprider/ har gått på propaganda att feminister per automatik är för misogyni och våld mot kvinnor enbart för att vissa som också råkar vara feminister är mot rasism och för invandring.

    -också är idioter.
  • Anonym (E)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 15:54:42 följande:
    Motarbeta hederskultur borde inte vara något som ligger på ett specifikt politiskt bord. Tycker inte något politiskt parti gör tillräckligt för att motarbeta det. Men av någon anledning så beskylls feminism för deras existens. Jag ser inte sambandet. Är det för att vänsterpartiet uppmärksammar detta men misslyckas i praktiken?  Det här är ingenting som är enkelt att lösa, det säger sig självt Hur framgångsrika är högern i så fall?

    Är själv lagd åt höger är värt att påpeka men tycker att det finns nyanser inom allt.

    Jag har inte beskyllt feminister för hedersvåldets existens. Varför läser du in så märkliga påståenden i det jag skriver?

    Jag förklarade hur jag menar väldigt tydligt ovan men ok, jag får väl ta det igen. 


    Hedersvåldet existerar självfallet på grund av att individer med sådana patriarkala värderingar utövar hedersvåld. 

    De feminister jag kritiserar tillhör woke-rörelsen där man använder postkoloniala identitetspolitiska teorier som främst handlar om ras. Vita människor har alltid mer makt än bruna människor som alltid har mindre makt eller är helt maktlösa på grund av din rastillhörighet . 


    Enligt de teorierna har vita män alltid mer makt och är därför större förtryckare än bruna män. Då blir det svårt att se bruna män som patriarkala förtryckare, trots att en del av dem utövar hedersvåld och har en fruktansvärd kvinnosyn. 

    Vänstermänniskor av den här falangen ser det som sin främsta uppgift at skydda och stärka bruna människor och minoriteter. Det är därför det blir syntax error inom bland annat Vänsterpartiet när de till exempel ska försöka hantera frågor om hedersvåld där bruna män inom minoriteter är de värsta förtryckarna. 


    De har också svårt att erkänna att situationen för kvinnor är bäst i länder som, enligt dem själva, styrs av vita män.


    Resultatet blir att man helst undviker frågor som hedersvåld och anklagar andra som vill diskutera ämnet för att attackera bruna människor = rasister och våldet får fortgå. 


    Visst, det pratas om intersektionalitet men sådana begrepp används sällan i de här sammanhangen.  


    Ironiskt nog tillhör många kritiker av de här teorierna själva minoriteter som Kakabaveh, Nalin Pekgül och Sara Mohammad. De har ju sett konsekvenserna av hedersvåldet på nära håll och har inte privilegiet att, som vita woke-människor, undvika företeelsen. 

    Feminister som använder den här maktanalysen sviker i själva verket bruna kvinnor.


    De sviker även kvinnor som blir utsatta för brott av transkvinnor (män som hävdar att de är kvinnor) eftersom hbtq-personer, enligt samma analys, alltid har mindre makt än straighta personer.


    Därför kan män som har utsatt kvinnor för vålds- och sexualbrott få flytta till kvinnofängelser när de hävdar att de är födda i fel kropp och egentligen är kvinnor. Det finns flera sådana fall där de här männen har utsatt kvinnliga interner för nya brott. 

    Det här är ju inget jag hittar på utan allmänt känt. Till och med MP hävdar nu att partiet ska bli mindre woke eftersom det enbart är splittrande och inte leder framåt. 

    Jag är emot patriarkalt förtryck oavsett om mannen som utövar det är vit eller brun och tillhör en minoritet. Same shit different name. 


    Det förvånar mig att du som alltså är höger verkar anamma samma retorik som förespråkare av postkoloniala teorier. 


    Om du är intresserad av hur den postkoloniala vänsterfalangen betraktas av den klassiska marxistiska vänstern kan du läsa denna underhållande sågning.
    https://www.arbetarmakt.com/2015/08/postkolonialism/

  • Anonym (Uno)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-12-04 19:47:45 följande:
    Tycker de som både sprider/ har gått på propaganda att feminister per automatik är för misogyni och våld mot kvinnor enbart för att vissa som också råkar vara feminister är mot rasism och för invandring.

    -också är idioter.
    Du låter som en skiva med hack i. Jag skrev att man borde kunna se ett samband mellan invandring och en kultur som drabbar många kvinnor. Om man inte ser detta samband så är man precis som du säger, en idiot.
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism